printlogo


کد خبر: 261020تاریخ: 1401/12/23 00:00
حوادث قبل از چهارشنبه‌سوری تا‌کنون منجر به فوت 14 نفر، 39 قطع عضو و 223 مصدوم شده است
سور مرگ
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی: شواهد نشان می‌دهد تخریب چند منزل و مرگ 7 نفر در تبریز ناشی از انفجار مواد محترقه پرخطر بوده است

اسدالله خسروی: عصر امروز در حالی مراسم چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود که چنانچه با بی‌احتیاطی و انفجار مواد محترقه همراه شود، بی‌تردید باید منتظر بروز حوادث ناگواری چون مرگ، قطع عضو، کوری و سوختگی بود. با وجود هشدارهای پلیس نسبت به عدم نگهداری مواد محترقه و پرهیز از استفاده از این مواد خطرآفرین، طبق گزارش‌ها تا دیروز 14 نفر از هموطنان بر اثر انفجار ترقه در کشور فوت شدند، 39 قطع عضو اتفاق افتاد و ۲۳۳ نفر مصدوم شدند که ۳۳ نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند. در این میان بر اساس گزارش‌ها ساخت و نگهداری مواد محترقه باعث تخریب چند منزل مسکونی در تبریز و تهران شد. در همین ارتباط روز گذشته مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی انفجار روز یکشنبه در خیابان منظریه کوی اسلامی تبریز را که منجر به فوت 7 نفر و مصدومیت 5 شهروند شد، ناشی از انفجار مواد محترقه پرخطر عنوان کرد. البته مورد مشابه چنین اتفاقی 14 اسفند هم در ساختمان 2.5 طبقه قدیمی پل چوبی تهران رخ داد که 4 نفر را به کام مرگ برد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی دلیل این انفجار را وجود مواد محترقه و انفجاری مخصوص برای استفاده در چهارشنبه‌سوری عنوان کرده بود. در همین ارتباط وزیر بهداشت اعلام کرده است در این مراسم عابران پیاده و نظاره‌گران که اغلب کودکان و نوجوانان هستند بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری‌اند. بی‌توجهی به تبعات جبران‌ناپذیر استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری هر ساله موجب می‌شود برخی‌ها سال نو را به چشم نبینند و خانواده‌های زیادی که برای مراسم سال نو آماده شده‌اند، عزادار شوند. حال برای پیشگیری از این مخاطرات، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و سایر استان‌ها اعلام کرده‌اند اگر در چهارشنبه پایان سال کسی دستگیر شود تا پایان 13 فروردین بازداشت خواهد بود.
* عابران پیاده بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری
وزیر بهداشت با بیان اینکه عابران پیاده بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری هستند، از آمادگی کامل بیمارستان‌ها برای پذیرش مصدومان این حوادث خبر داد. بهرام عین‌اللهی دیروز در جمع خبرنگاران، درباره حوادث چهارشنبه‌سوری اظهار کرد: یکی از حوادث بسیار بد پایان سال، حوادث چهارشنبه‌سوری است، زیرا متاسفانه شاهد افراط برخی افراد و استفاده از مواد محترقه هستیم. وی افزود: شب چهارشنبه‌سوری در اورژانس‌ها شاهد مراجعات زیادی هستیم؛ برخی تصور می‌کنند فقط افرادی که از مواد انفجاری استفاده می‌کنند دچار حادثه می‌شوند اما بیشترین حادثه را در عابران پیاده شاهد هستیم و افرادی که از محل انفجار مواد محترقه عبور یا انفجار را تماشا می‌کنند بیشتر دچار آسیب می‌شوند. یکی از آسیب‌های بسیار دلخراش نیز آسیب به کودکان است. عین‌اللهی با بیان اینکه آسیب به چشم افراد از جمله پیامدهای حوادث چهارشنبه‌سوری است، هشدار داد: وقتی چشم انسان دچار صدمه شود، به هیچ‌وجه قابل برگشت به حالت طبیعی نیست و حتی اگر قرنیه نیز بخیه شود، مانند روز اول نمی‌شود. اگر اجسام به داخل چشم نفوذ و به شبکیه آسیب وارد کند، منجر به کوری یا ضعف بینایی می‌شود که قابل بازگشت نیست. وزیر بهداشت تصریح کرد: انفجار مواد محترقه با ایجاد موج باعث پرتاب شدن اجسامی نظیر سنگ و شیشه و... می‌شود و به افراد آسیب می‌رساند، بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم نکات ایمنی را رعایت کنند. عین‌اللهی با بیان اینکه تمام مراکز درمانی در آماده‌باش کامل قرار دارند، گفت: آمادگی کامل را به تمام مراکز بویژه بیمارستان‌های سوختگی و چشم‌پزشکی اعلام کرده‌ایم و امیدواریم چهارشنبه‌سوری را با کمترین حادثه و تلفات پشت سر بگذاریم. 
* آماده‌باش مراکز درمانی در چهارشنبه‌سوری ابلاغ شد
معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، دستورالعمل ارائه خدمات درمانی به مصدومان احتمالی چهارشنبه آخر سال را ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، مراکز درمانی با حضور متخصصان مقیم ۲۴ ساعته در همه مراکز تک‌تخصصی چشم‌پزشکی اعم از دانشگاهی، عمومی غیردولتی و خصوصی، تروما و بیمارستان‌های جنرال واجد بخش بستری چشم‌پزشکی، سوختگی، جراحی و ارتوپدی در آماده‌باش کامل هستند. همچنین در این دستور‌العمل بر حضور متخصصان طب اورژانس، بیهوشی و سایر متخصصان مقیم در همه بیمارستان‌های جنرال و مراکز تروما تاکید شده است.
* تخریب 5 خانه مسکونی در پی انفجار مواد محترقه
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: بررسی‌های اولیه و شواهد موجود نشان می‌دهد تخریب منازل مسکونی در حادثه روز یکشنبه در خیابان منظریه کوی اسلامی تبریز ناشی از انفجار مواد محترقه پرخطر بوده است. محمد هنربر با اشاره به جان باختن ۷ نفر در این حادثه، اظهار کرد: تحقیقات تکمیلی درباره این حادثه ادامه دارد. بنا بر این گزارش، حوالی ساعت 3 بامداد ۲۱ اسفند بر اثر این حادثه انفجار در یک ساختمان مسکونی ۲ طبقه در محله منظریه تبریز علاوه بر تخریب کلی این ساختمان، ۵ خودرو و ۴ واحد مسکونی دیگر به طور کامل آسیب دیدند و بیشتر واحدهای مسکونی اطراف دچار خسارت شدند.
* کشف ۴ میلیون قطعه مواد محترقه و دستگیری ۱۲۴ نفر
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه بیش از ۴ میلیون قطعه موادمحترقه پرخطر قاچاق کشف شده است، گفت: به کارخانه‌های داخلی که مواد محترقه کم‌خطر تولید کردند، اجازه توزیع داده شده است. سردار عباسعلی محمدیان دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در تلاشیم مردم شاهد افزایش احساس امنیت، کاهش جرائم و کوتاه کردن فاصله بین وقوع و کشفیات باشند که در نهایت پلیس شاهد رضایتمندی‌ مردم باشد. وی با اشاره به اینکه نگاه فرمانده کل انتظامی به چهارشنبه پایان سال یک نگاه اجتماعی است، افزود: اقدامات پلیس در تهران در راستای مقابله با افرادی که موادمحترقه را قاچاق یا اقدام به تهیه و توزیع موادمحترقه پرخطر می‌کنند، بوده است تا بتوانیم چهارشنبه پایان سال کم‌خطری را تجربه کنیم. محمدیان گفت: حدود 80 تن از مواد اولیه ساخت موادمحترقه پرخطر را کشف و توقیف کردیم و همچنین در مکان‌های دیگر 9 تن مواد اولیه دیگر کشف شد.  وی با بیان اینکه جلوگیری از مسدود شدن معابر و حفظ سلامتی شهروندان از اولویت پلیس در مراسم چهارشنبه پایان سال است، گفت: با کشف این تعداد از موادمحترقه 5 میلیون صدای انفجار از شهر کم شده است. محمدیان با بیان اینکه ارزش ریالی موادمحترقه قاچاق بیش از 15 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: تا به این لحظه 124 نفر در ارتباط با ورود موادمحترقه قاچاق دستگیر شده‌اند و 17 انبار پلمب شده است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه برگزاری مراسم خانوادگی ممنوع نیست، گفت: اگر در چهارشنبه پایان سال وسیله نقلیه فردی توقیف شود تا پایان فروردین‌ و اگر کسی دستگیر شود تا پایان 13 فروردین میهمان پلیس خواهد بود.
***
استقرار ۳ هزار آتش‌نشان در ۳۶۸ نقطه برای چهارشنبه سوری
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از استقرار بیش از ۳ هزار آتش‌نشان در ۳۶۸ نقطه به ‌مناسبت چهارشنبه پایانی سال خبر داد. جلال ملکی با تشریح تمهیدات سازمان آتش‌نشانی تهران برای چهارشنبه پایانی سال گفت: سه‌شنبه (امروز) اوج فعالیت و پیک کاری آتش‌نشانان است و بسیاری از شهروندان در این شب به سطح معابر و خیابان‌ها می‌آیند. سازمان آتش‌نشانی تهران در راستای وظایف خود تمام تلاش و توان خود را به کار خواهد گرفت تا بتواند کمک کند این شب با حداقل حوادث و خسارت‌ها و با حداقل تلفات و مصدومیت‌ها برگزار شود و این موضوع نیازمند همکاری و مشارکت شهروندان است. ملکی خاطرنشان کرد: ۱۳۴ ایستگاه آتش‌نشانی مانند همیشه در سطح شهر تهران در آماده‌باش کامل هستند و آتش‌نشانان تهران در ۳۶۸ نقطه با استفاده از ۱۲۴ خودروی عملیاتی سنگین، ۱۶۳ دستگاه خودروی سبک و ۳۲ دستگاه موتوسیکلت مستقر خواهند شد. وی تصریح کرد: ۴۹ گروه پیاده در قالب گروه‌های ۲ نفره با خاموش‌کننده در جاهایی که امکان تردد خودرو یا موتور وجود ندارد یا دشوار است، مستقر خواهند شد و جمعا بیش از ۳ هزار آتش‌نشان از ساعت ۱۷ بعد از ظهر تا عادی شدن شرایط در نقاط تعیین شده حضور خواهند داشت و وضعیت را رصد خواهند کرد. ملکی با بیان اینکه نیمی از افراد غیرشیفت فراخوان‌زده شده تا در نقاط مشخص شده مستقر شوند، گفت: از ظرفیت نواحی شهرداری با واترجت‌ها نیز استفاده خواهد شد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران اظهار کرد: در سال جاری از ظرفیت شرکت شهربان و حریم‌بان نیز استفاده خواهد شد و نیروهای این مجموعه به خاموش‌کننده مجهز شده‌اند که در حین ماموریت‌های گشتزنی اگر با حریقی مواجه شدند، اقدام به اطفا کنند یا اگر امکان اطفا نبود، فوراً موضوع را به آتش‌نشانی اطلاع دهند. وی تصریح کرد: تمام تلاش آتش‌نشانی تهران این است که آسیبی به کسی نرسد. هدف آتش‌نشانی ممانعت از جشن گرفتن نیست، بلکه تلاش ما این است که در آستانه سال نو اتفاق تلخی برای شهروندان رخ ندهد.

Page Generated in 0/0122 sec