printlogo


کد خبر: 261028تاریخ: 1401/12/23 00:00
اخبار

برق ایران از طریق تبادل انرژی با همسایگان پایدارسازی می‌شود
 وزیر نیرو با بیان اینکه امروز شبکه برق ایران به شبکه برق بسیاری از کشورها متصل است، گفت: بر این اساس امکان صادرات و واردات برق از این خطوط فراهم شده که این موضوع به پایدارسازی بیشتر برق ایران منجر شده است. «علی‌اکبر محرابیان» صبح دیروز در آیین امضای قرارداد تبادل انرژی با حضور «خرم دستگیر خان» وزیر انرژی پاکستان گفت: قرارداد تبادل انرژی میان ۲ کشور ایران و پاکستان کاملا حقوقی است.
وزیر نیرو با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری برای اتصال شبکه برق ۲ کشور در سال گذشته افزود: تفاهمنامه این قرارداد سال گذشته میان ۲ طرف به امضا رسید و در مدت زمان کوتاهی حدود ۹ ماه خط انتقال انرژی طراحی و اجرا شد و به‌دنبال آن خطوط ۲ کشور به طول ۸۳ کیلومتر با پست‌های مربوطه متصل شدند.
وی با بیان اینکه آزمایش و تست‌های لازم در این زمینه انجام شده ‌است، اظهار کرد: به ‌واسطه امضای این قرارداد، شرایط تبادل انرژی بین تهران و اسلام‌آباد فراهم شد و امید است بزودی طی مراسم رسمی با حضور مسؤولان ۲ کشور عملیات آن آغاز شود و به ‌دنبال آن شاهد پایدارسازی تبادل برق بین ۲ کشور باشیم.
وی ادامه داد: این خط به‌ گونه‌ای اجرا شده ‌است که با اتصال ۵۰ کیلومتر، امکان تبادل انرژی را تا دو برابر افزایش می‌دهد. در حال حاضر امکان تبادل ۲۰۰ مگاوات انرژی بین ۲ کشور فراهم شده ‌است که با طرح توسعه می‌توانیم این عدد را به ۴۰۰ مگاوات افزایش دهیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه امروز شبکه برق ایران به شبکه برق بسیاری از کشورها متصل است، افزود: بر این اساس امکان صادرات و واردات برق از این خطوط فراهم شده که به پایدارسازی بیشتر برق ایران منجر می‌شود.
***
چینی‌ها برای ساخت مسکن به ایران می‌آیند
دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: بعد از سفر اخیر دولت به چین، گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی از این کشور برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ایران می‌آیند. قبلا هم یک شرکت چینی آمده بود که با آنها به توافق نرسیدیم.
به گزارش ایسنا، روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در حاشیه امضای تفاهمنامه ساخت ۸۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن اظهار کرد: درباره طرح نهضت ملی مسکن روی بحث استفاده از سایر ظرفیت‌ها از جمله یوزانس کوتاه‌مدت، فاینانس و تهاتر کار می‌کنیم، چراکه با توجه به پروژه‌های زیربنایی دولتی نمی‌شود فقط از یک روش استفاده کرد. وی افزود: یکی از موضوعات مطرح‌شده بحث تهاتر نفت است. رویکرد آن است که باید از ابزارهای دیگر مثل فاینانس و یوزانس کوتاه‌مدت هم بهره ببریم.
اکبری تصریح کرد: بعد از سفر اخیر دولت به چین گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی به کشور ما می‌آیند و ما با رعایت منافع ملی و مصالح مردم در حال تعامل با این شرکت‌ها هستیم تا بتوانیم روی تعداد واحد به نتیجه برسیم. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این مذاکرات شرایط اجرای طرح‌ها در کشور خودمان را لحاظ کرده‌ایم، گفت: به هر حال تفاوت‌هایی بین کشور ما و سایر کشورها به لحاظ زلزله و دیگر موارد وجود دارد که این موارد را لحاظ می‌کنیم. دوستانی در حال هدایت این مذاکرات هستند تا در حداقل زمان ممکن و کاهش بوروکراسی زاید اداری مسائل را حل و فصل کنیم. اکبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون برای ساخت چه تعداد واحد مسکونی با شرکت‌های خارجی به نتیجه قطعی رسیده‌اید؟ گفت: تا الان نتوانسته‌ایم از ظرفیت خارجی استفاده کنیم و فعلا در حال مذاکره هستیم.
***
آغاز طرح ایجاد نظام شفاف فروشگاهی برای کنترل قیمت‌ها
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه راه‌حل کنترل قیمت‌ها ایجاد یک نظام شفاف فروشگاهی است، گفت: این طرح شروع شده و تا اواسط سال آینده می‌توانیم بر بازارهایی مانند خواربار، موبایل و بازارهای مشابه به طور سامانه‌ای نظارت کنیم و بر تراکنش‌ها مسلط شویم.
به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی‌امین درباره عرضه بدون ضابطه خودرو به شرکت‌های تابعه گفت: عرضه خودرو خارج از ضابطه به کارکنان هر شرکتی تخلف است. عرضه خودرو از طریق قرعه‌کشی و ثبت‌نام در سامانه یکپارچه انجام می‌شود و موارد قبلی که مربوط به واگذاری خودروی هایما بود نیز بازگردانده شده است.
وی درباره افزایش قیمت‌های اقلام شب عید نیز گفت: در حال حاضر بازار ملتهب ارز روند کاهشی به خود گرفته و در برخی اقلام این کاهش دیده می‌شود. البته همه کاهش‌ها ناشی از کاهش نرخ ارز نیست و در هفته جاری و هفته آینده‌ احتمالا فضا بهتر می‌شود.
***
برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق
وزیر امور اقتصادی و دارایی که به منظور برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق به این کشور سفر کرده با استقبال رسمی وزیر تجارت عراق وارد بغداد شد.  سیداحسان خاندوزی در بدو ورود به عراق ضمن اشاره به همبستگی مردم ۲ کشور، همچنین همکاری‌های گسترده‌ای را که میان ایران و عراق وجود دارد، گفت: دعا می‌کنیم به برکت خون حاج قاسم عزیز، مجموع مناسبات ۲ کشور ان‌شاءالله حاوی برکات بیشتری برای مردم ایران و عراق باشد. طبق اعلام وزارت اقتصاد، هیات بلندپایه اقتصادی کشورمان شامل مقامات ارشد و فعالان اقتصادی هستند که جهت برگزاری کمیسیون مشترک ایران و عراق، در این کشور حاضر شده‌اند. احسان خاندوزی که در صدر هیات بلندپایه اقتصادی برای شرکت در کمیسیون مشترک ایران و عراق، عازم شهر بغداد شده در زمان‌ ورود به فرودگاه بغداد با حضور در محل شهادت حاج‌قاسم سلیمانی به مقام بلند این شهید ادای احترام کرد.

Page Generated in 0/0114 sec