printlogo


کد خبر: 261033تاریخ: 1401/12/23 00:00
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از توافق ریاض با تهران برای کاهش فعالیت‌های ضد ایرانی شبکه سعودی اینترنشنال خبر داد
تعهد به مهار رسانه تروریستی

گروه سیاسی: از سرگیری روابط میان تهران و ریاض مهم‌ترین خبر این روزهای غرب آسیاست و تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها در این باره سرخط رسانه‌های معتبر منطقه و جهان شده است. چنانکه با گذشت ۴ روز از اعلام رسمی توافق ایران و عربستان، ابعاد این موضوع همچنان مورد تحلیل رسانه‌های دنیا قرار می‌گیرد. بنا بر اعلام منابع خبری، یکی از مفاد توافقنامه تهران و ریاض برای از سرگیری روابط، قطع حمایت و پشتیبانی عربستان سعودی از شبکه ضدایرانی اینترنشنال است که سال 96 از سوی سعودی‌ها راه‌اندازی شد. در همین رابطه روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارش اخیر خود از قول مقامات ۲ کشور ایران و عربستان نوشت: عربستان سعودی موافقت کرد فعالیت‌های رسانه ایران اینترنشنال، یک شبکه خبری ماهواره‌ای فارسی‌زبان را که توسط بازرگانان سعودی تامین مالی می‌شود کاهش دهد.
روزهای پایانی بهمن‌ماه امسال بود که این شبکه ضدایرانی اعلام کرد دفتر مرکزی خود را از لندن به واشنگتن منتقل می‌کند. اگرچه اینترنشنال دلیل این انتقال را مسائل امنیتی و وجود تهدیدهایی علیه کارکنانش در لندن اعلام کرد اما به نظر می‌رسد این موضوع یکی از شرایط ایران برای از سرگیری روابط با عربستان بود. در روزهای اخیر رعنا رحیم‌پور، مجری بی‌بی‌سی فارسی که فایل صوتی مکالمه وی علیه شبکه اینترنشنال چندی پیش منتشر شده بود، در توئیتی از احتمال ابطال مجوز این شبکه خبر داد. به گفته رحیم‌پور، آفکام (نهاد نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا) به وی اطلاع داده است ۲ هفته قبل از انتقال این شبکه به آمریکا، مسؤولان شبکه مجوز پخش در بریتانیا را پس دادند، چراکه خطر محکومیت و ابطال مجوز آنها جدی است. برخی منابع نیز از واگذاری امتیاز این شبکه توسط سعودی‌ها خبر داده‌اند. در هر حال، موضوع مشخص این است که با توافق اخیر ایران و عربستان و از سرگیری روابط ۲ کشور، شبکه ضدایرانی اینترنشنال که سال 96 توسط سعودی‌ها تاسیس شد، دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت. البته به نظر می‌رسد با انتقال شبکه از لندن به واشنگتن، مالکیت آن نیز تحت اختیار آمریکا قرار گرفته است.
گفتنی است جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی ماه‌ها مذاکرات شکل گرفته، برای از سرگیری روابط دوجانبه و آغاز به‌کار دوباره سفارتخانه‌های ۲ کشور توافق کردند. در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

Page Generated in 0/0049 sec