printlogo


کد خبر: 261053تاریخ: 1401/12/24 00:00
دور دنیا

احتمال حضور بشار اسد در نشست چهارجانبه مسکو
روزنامه جمهوریت ترکیه با اشاره به اظهارات مقامات کرملین از احتمال حضور رئیس‌جمهور سوریه در نشست چهارجانبه به ‌میزبانی مسکو، پایتخت روسیه خبر داد. بر اساس این گزارش، این مقامات گفته‌اند بشار اسد اواسط مارس به مسکو خواهد رفت و گمانه‌زنی کرده‌اند با توجه به برگزاری نشست چهارجانبه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه در روزهای 14 و 15 مارس در مسکو، احتمالا اسد نیز همان روزها در مسکو حضور یابد. از سوی دیگر، معاون فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه در همین ارتباط به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت دمشق در حال بررسی حضور در نشست با روسیه، ایران و ترکیه در مسکو است، با این حال، این مقام سوری اشاره‌ای به اینکه چه‌ کسی از سوریه در این نشست حضور خواهد داشت، نداشته است.
***
بایدن از گفت‌وگوی قریب‌الوقوع با رئیس‌جمهور چین خبر داد
رئیس‌جمهور آمریکا تایید کرد در نظر دارد بزودی با «شی‌جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به صورت تلفنی یا از طریق تماس ویدئویی گفت‌وگو کند. جو بایدن در جریان گفت‌وگو با ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در سن‌دیگوی آمریکا، خبر این گفت‌وگو را تایید اما از اعلام زمان دقیق این گفت‌وگو خودداری کرد. در همین حال، رئیس‌جمهور آمریکا ابراز عقیده کرد که چین بیانیه واشنگتن، کانبرا و لندن درباره توافقنامه زیردریایی هسته‌ای را نخواهد پذیرفت. طبق این توافقنامه، آمریکا و انگلیس متعهد به تامین زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا با هدف مقابله با تحرکات چین در منطقه هستند. جو بایدن، ریشی سوناک و آنتونی آلبانز (نخست‌وزیر استرالیا) از ۲ روز پیش برای نهایی کردن قرارداد زیردریایی هسته‌ای موسوم به AUKUS در سن‌دیگوی آمریکا گردهم آمده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین خاطرنشان کرد با ریشی سوناک درباره نیاز به تعامل با چین و ادامه حمایت از اوکراین گفت‌وگو کرده است.
***
اردوغان عقب افتاد
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد کمال قلیچداراوغلو، نامزد ریاست‌جمهوری ترکیه از حزب اپوزیسیون، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مه در این کشور برتری بیش از ۱۰ درصدی بر رجب طیب اردوغان دارد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بسیاری از ناظران، انتخابات پیش رو در تاریخ ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) ترکیه را به عنوان بااهمیت‌ترین انتخابات تاریخ این کشور قلمداد کرده‌اند. طبق این نظرسنجی، بلوک مخالف دولت آنکارا مشهور به «ائتلاف ملی» در رقابت پارلمانی مفروض، برتری دست‌کم ۶ درصدی بر حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان و متحدان آن پیدا کرده است. حزب دموکراتیک خلق، از احزاب حامی کردهای ترکیه نیز در چنین رقابتی رای بالای ۱۰ درصد خود را حفظ می‌کند.
***
پاشینیان: خطر تشدید تنش در قره‌باغ بالاست
نخست‌وزیر ارمنستان خطر تشدید تنش را هم در مرز این کشور و هم در منطقه قره‌باغ کوهستانی، بالا توصیف کرد. نیکول پاشینیان گفت: نتیجه‌گیری من بر مبنای لفاظی‌های ستیزه‌جویانه جمهوری آذربایجان است اما اطلاعات دیگر هم وجود دارد. به گزارش رادیوی عمومی ارمنستان، پاشینیان درباره سازوکارهای بازدارنده گفت: ما ۱۰۰ درصد اطمینان داریم این جمهوری ارمنستان نیست که اقدامات تهاجمی و تشدید را آغاز می‌کند. به همین دلیل جمهوری ارمنستان موافقت کرد یا تصمیم گرفت ناظران اتحادیه اروپایی را دعوت کند. این ایده به این دلیل مطرح شد که هم قبل و هم بعد از جنگ ۲۰۲۰، آذربایجان هر گونه تنش را با اقدامات ارمنستان توجیه می‌کرد. وی افزود: جامعه بین‌الملل باید بپذیرد که خطر تنش همچنان بالاست و با توجه به مسدود بودن کریدور لاچین، بحران انسانی در آرتساخ (منطقه قره‌باغ کوهستانی) و آمادگی آشکار آذربایجان برای پاکسازی قومی، ما به این موضع پایبند هستیم و بسیار مناسب است که ماموران حقیقت‌یاب بین‌المللی در کریدور لاچین و قره‌باغ کوهستانی مستقر شوند.
***
موافقت اولیه کنست با لایحه اصلاحات قضایی نتانیاهو
کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) دوشنبه شب  (۱۳‌مارس) پس از چند ساعت مناقشه،  در قرائت اول خود، با ۶۱ رای موافق و ۵۱ رای مخالف با لایحه اصلاح قضایی مد نظر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم موافقت کرد؛ لایحه‌ای که با مخالفت‌ها و تظاهرات‌های گسترده صهیونیست‌ها همراه شده است. به نوشته خبرگزاری آلمان، از مجموع ۱۲۰ نماینده کنست، ۶۱ نماینده در قرائت اولیه به اصلاحات قضایی رای مثبت دادند و ۵۱ نماینده مخالفت خود را اعلام کردند. بقیه یا غایب بودند یا از دادن رای امتناع کردند. لایحه اصلاحات قضایی برای تصویب نهایی و اجرا نیازمند ۲ قرائت دیگر در کنست است. کمیسیون حقوقی پارلمان رژیم صهیونیستی روز گذشته با ۹ رای موافق در مقابل ۶ رای مخالف با قرائت اول لایحه قانون اصلاحات قضایی در صحن اصلی که به مصونیت نتانیاهو منجر خواهد شد، موافقت کرده بود.

Page Generated in 0/0118 sec