printlogo


کد خبر: 261083تاریخ: 1401/12/24 00:00
سخنگوی قوه‌قضائیه از عدم مماشات با شایعه‌پراکنان در فضای مجازی خبر داد
اتمام‌حجت با سلبریتی‌ها

گروه سیاسی: سخنگوی قوه‌قضائیه اظهار کرد: حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست و تحلیل‌ بدون سند و مدرک این موارد توسط افراد، تاکید قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.
مسعود ستایشی در نشست خبری با خبرنگاران، درباره جزئیات اجرای فرمان عفو رهبر انقلاب در دستگاه قضایی اظهار کرد: تعداد کسانی که مورد عفو واقع شدند حدود ۸۲ هزار نفر است. وی افزود: افراد مورد عفو واقع شده، در ۲ بخش متهمان و محکومان ناآرامی‎های اخیر و محکومان دادگاه‎های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح کشور هستند. سخنگوی قوه‌قضائیه تصریح کرد: بر اساس اقداماتی که انجام شده، درباره ناآرامی‎‌های اخیر حدود ۲۲ هزار نفر مورد عفو مقام معظم رهبری واقع شدند، البته این تعداد عفو شده به این معنی نیست که تمام آنها در زندان بودند، بلکه برخی از این تعداد در بازداشت بودند یا تعدادی نیز در زمان دستگیری با قید تعهد آزاد شدند. در واقع بسیاری از این افراد که در ناآرامی‎‌های اخیر حضور داشتند، در دایره تعقیب صدور قرار تامین هم قرار نگرفتند. وی افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، در این رابطه افراد بر اساس نوع اقدامات و میزان شدت جرائم ارتکابی‌شان تفکیک شدند؛ در نتیجه تمام این ۲۲ هزار نفری که مورد عفو واقع شدند در زندان نبودند. ستایشی ادامه داد: از آمار ۸۲ هزار نفری که در ابتدا عنوان شد، ۶۰ هزار نفر پس از عفو از زندان آزاد شدند و همچنین از این تعداد نیز ۳۴ هزار نفر بر اساس معیار‌های تبیین‌شده از تخفیف مجازات بهره‌مند شدند. وی همچنین افزود: ۴۸ هزار و ۱۲۶ نفر هم از ادامه تعقیب معاف یا از زندان آزاد شدند.
سخنگوی قوه‌قضائیه درباره جشنواره تقدیر از نقد برتر درباره قوه‌قضائیه، با اشاره به اینکه به دنبال نقد هوشمندانه و موثر هستیم، بیان کرد: این جشنواره در راستای تحقق اصول مختلف قانون اساسی از جمله بند ۲ اصل ۱۵۶ مبنی بر وظیفه قوه‌قضائیه نسبت به احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‎‌های مشروع و در راستای تحقق راهکار‌های سند تحول قضایی نسبت به توزیع فرهنگ نظارت همگانی در قالب توصیه به نقد سازنده قوه‌قضائیه با دعوت از آحاد مردم، نخبگان، صاحبنظران و اندیشمندان اهالی رسانه برگزار شد. وی افزود: قوه‌قضائیه در دوره تحول و تعالی، آغوش خود را به روی دریافت نظرات درباره نقد رفتار و اقدامات گشوده است و نه‌تنها نقد سازنده را موجب خسران نمی‎‌داند، بلکه آن را مایه پیشبرد بهتر امور و رشد و تعالی همه‌جانبه می‎داند.
ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اینکه قوه‌قضائیه و دادستانی در رابطه با شایعه‌پراکنی سلبریتی‎‌ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی در ادامه این اقدامات، چه برنامه‎ و برخوردی برای جلوگیری از وقوع اینگونه اقدامات خواهد داشت و اینکه سال ۱۴۰۱ درباره شایعه‌پراکنی سلبریتی‌‎ها در فضای مجازی چه تعداد پرونده قضایی تشکیل شد، گفت: در این رابطه حجت بر همه تمام شده و اقدامات با جدیت در حال انجام است. وی افزود: با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات نخواهیم داشت و در ادامه مر مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‏کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد. سخنگوی قوه‌قضائیه اظهار کرد: حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست و تحلیل‌ بدون سند و مدرک این موارد توسط افراد، تاکید قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود: در این رابطه نیز پرونده‌‎های محدودی تشکیل شده است و تعدادشان حدود ۳۰ پرونده است که با رأفت و احترام با متخلفان برخورد شده است و اگر گوش شنوا در این باره در میان نباشد با اقتدار با متخلفان برخورد خواهیم کرد. سخنگوی قوه‌قضائیه در واکنش به سوالی مبنی بر فرار سینا استوی، مدیرعامل صرافی کریپتولند، اظهار کرد: شاید این اظهارات بنده به گوش این فرد برسد و همین فردا خود را به دستگاه قضایی معرفی کند.
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده قضایی زیباکلام، کیانیان و منصوری، اظهار کرد: عده‌ای مرتکب نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی شدند که این نشر اکاذیب مشکلی است که با آن مواجه هستیم و بار‌ها نیز تذکراتی داده می‌شود تا جامعه گرفتار این آفت نشود. وی افزود: این فرد (کیانیان) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی بوده و پرونده‌اش در شعبه ویژه بازپرسی ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح شده و در حال رسیدگی بوده و در مرحله تحقیقات مقدماتی است که به محض اینکه نتیجه مشخص شود بر اساس مقررات اطلاع‌رسانی می‌کنیم. ستایشی در ادامه بیان کرد: ۲ نفر دیگر (زیباکلام و منصوری) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی هستند که قرار جلب به دادرسی صادر شده و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است. همچنین برای این ۲ شخص نسبت به فعالیت تبلیغی علیه نظام قرار منع تعقیب صادر شده است.
سخنگوی قوه‌ قضائیه در رابطه با رسیدگی قضایی به خسارت افرادی که اموال‌شان در اغتشاشات خسارت دیده است، گفت: قوه‌قضائیه همانطور که وعده داده بود، آمادگی دارد به هرگونه شکایت و ادعایی در کمترین زمان با دقت کامل رسیدگی کرده و تصمیم لازم را اتخاذ کند؛ به قول‌مان پایبند هستیم. ستایشی تصریح کرد: در کرمانشاه ۲۱ مورد پرونده در این مورد مطرح و رسیدگی شده است. همچنین بر اساس دستورالعمل ابلاغی دولت به فرمانداری‌ها، افرادی که اموال‌شان در این دوره آسیب دیده است، می‌توانند مراجعه کرده و عریضه‌ای ارائه کنند که پس از آن، تحقیقات به عمل می‌آید و خسارات‌شان جبران می‌شود. وی درباره اینکه اقدامات دستگاه قضایی درباره مشخص شدن ممنوع‌الخروجی افراد قبل از اطلاع آنها و حضور در فرودگاه‌ها که این موضوع از دستورات رئیس قوه‌قضائیه نیز بوده به چه صورت است، اظهار کرد: قانون در این زمینه برای همه آحاد جامعه یکسان است. ستایشی افزود: نگاه عالمانه رئیس قوه‌قضائیه در راستای تحقق موازین قانونی است؛ تاکیدات وی بر این است تا آنجا که ممکن است طرف موضوع دستور یا قرار مطلع از آن باشد و در زمان حضور در موقعیت متوجه یک حکم قضایی نشود.

Page Generated in 0/0332 sec