printlogo


کد خبر: 261087تاریخ: 1401/12/24 00:00
چهارشنبه‌سوری امسال هم ده‌ها کشته و صدها مصدوم برجا گذاشت
حادثه‌ای که خبر می‌دهد

با وجود هشدارهای فراوان پلیس نسبت به برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری به دور از هیجان انفجار و برپایی آتش‌بازی‌های خطرناک اما چهارشنبه آخر سال برای برخی‌ها که هیجان صدای مهیب انفجار را داشتند، نشاط‌‌آور نبود، چرا که بعضا با چنین رفتارهای نابهنجار رعب‌انگیز، باعث عزادار شدن خانواده‌های خود و دیگران شدند. طبق گزارش سازمان اورژانس کشور حوادث چهارشنبه‌سوری تا شامگاه دیروز 17 فوتی و 924 مصدوم برجا گذاشته بود. هر چند پلیس منکر شادی و شادمانی اجتماعی نیست اما متاسفانه طی سال‌های اخیر برگزاری این سنت و آیین ایرانی دچار تغییرات زیانباری شده و در این شب، شاهد حوادث ناراحت‌کننده و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن بوده‌ایم که حاکی از آن است این احساس شادی و هیجان در افراد، مدیریت نشده و تبعات منفی بسیاری را بر جا گذاشته است. پلیس در این روزها تمام تلاش و همت خود را به کار بست تا از ورود و عرضه مواد محترقه غیرمجاز و آتش‌زا جلوگیری و با توزیع‌کنندگان آن برخورد قانونی کند و در عین حال با حضور در معابر و تسهیل رفت و آمدها با بر هم زنندگان نظم و امنیت نیز همچون گذشته برخورد قانونی و قاطعانه کرد البته آیین چهارشنبه متاسفانه سال‌هاست از قالب کهن خود که جشن و سرور بود، خارج شده و حالا همچون میدان نبردی است که شهروندان بیشتر از اینکه آن را یک جشن بدانند، برای ایمن ماندن از انفجار مواد محترقه و رفتارهای ناهنجار در خیابان‌ها، سعی می‌کنند خود را به خانه یا محل امن برسانند. این ترس، غم‌انگیز است، زیرا یکی از جشن‌های ایرانی را که می‌توانست یک روز خوش در پایان سال باشد به روزی غم‌انگیز تبدیل کرده است.
* ۹۲۴ مصدوم و ۹۱ مورد قطع عضو در کشور
رئیس سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: شمار مصدومان حوادث چهارشنبه سوری از ابتدای اسفند تا ساعت ۲۱ امشب (دیشب) ۹۲۴ بوده نفر است که از این تعداد ۹۱ نفر قطع عضو و ۲۶۶ مورد آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم هستند. آتش‌نشانی تهران هم از انجام ۸۱ مورد عملیات خبر داد. 
به گفته جعفر میعادفر ۲۸۲ نفر نیز در کشور دچار سوختگی شده و ۱۶۷ از آسیب‌دیدگان در بیمارستان‌ها و ۸ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.
همچنین مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: شهروندان از ساعت ۱۷ تا ۲۰ امشب (دیشب) هزار و ۸۰۰ تماس با سامانه اطلاع‌رسانی این سازمان برقرار کردند.
قدرت‌الله محمدی شامگاه سه‌شنبه گفت: از هزار و ۸۰۰ تماس گرفته شده، ۸۱ مورد منجر به عملیات آتش‌نشانان شد که البته این تماس‌ها نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است.
به گفته وی، سال گذشته از ساعت ۱۷ تا ۲۰ حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تماس با سامانه آتش‌نشانی تهران برقرار شد. ضمن اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ آتش‌نشان در ۸۰۰ نقطه پایتخت مشغول امدادرسانی به شهروندان بودند.
بر اساس آمار اعلام ‌شده از ابتدای اسفند تا دیشب، ۲۴۹ نفر در تهران دچار سوختگی شده‌اند. این در حالی است که به به ۲ دستگاه آمبولانس هم خسارت وارد شده است.
***
کشف ۱۰۰ کیلوگرم موادمحترقه در مترو
با آنکه پلیس بر جلوگیری از استفاده، خرید و فروش و حمل مواد محترقه پرخطر طی روزهای گذشته تاکید داشت اما برخی‌ها برای کسب سود از این مواد با جان خود و دیگران بازی کردند به‌طوری که رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ دیروز از دستگیری ۵ نفر در حال جابه‌جایی ۱۰۰ کیلوگرم مواد محترقه در ایستگاه متروی مولوی خبر داد. سرهنگ محمد معظمی‌گودرزی در این ‌باره افزود: ماموران با اشراف و هوشمندی خود مطلع شدند افرادی مقدار زیادی مواد محترقه را از یکی از شهرهای شرقی کشور به تهران وارد کرده و قصد دارند آن را از طریق ایستگاه‌های مترو به خریداران تحویل دهند. وی اظهار کرد: ماموران پس از کسب اطلاعات لازم طی هماهنگی با مرجع قضایی و با اشراف اطلاعاتی دقیق، هر ۵ متهم را که در حال تردد در داخل مترو بودند زیر نظر گرفته و در عملیاتی، همه آنان را در ایستگاه متروی مولوی تهران دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند. 
سرهنگ معظمی‌گودرزی ادامه داد:‌ همچنین این افراد مورد بازرسی قرار گرفتند که در جریان آن مقدار ۱۰۰ کیلوگرم مواد محترقه از نوع اکلیل سرنج از آنها کشف شد. رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با اشاره به انجام بازجویی از متهمان گفت: این افراد تحت بازجویی قرار گرفته و در جریان آن به جرم خود اعتراف کردند. همچنین متهمان با تشکیل پرونده قضایی به دادسرا تحویل شدند.

 


Page Generated in 0/0174 sec