printlogo


کد خبر: 261147تاریخ: 1401/12/27 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با مدیرعامل مؤسسه کتابشهر ایران
تشریح تأثیر‌ نمایشگاه کتاب بر فضای فرهنگی

محمدعلی میرزایی: در صنعت نشر تا فضای عرضه و توزیع مناسب وجود نداشته باشد، همواره سایر بخش‌های صنعت با مشکل روبه‌رو خواهد بود. بنابراین هر قدر بحث عرضه و توزیع کتاب و محصولات فرهنگی تقویت شود، چرخه‌ نشر نیز در ادامه تقویت خواهد شد. از این رو باید ظرفیت‌ خیران و نهاد‌های فرهنگی و حاکمیتی را با تضمین در اختیار گرفت  و با به‌ میدان آوردن فعالان فرهنگی و دغدغه‌مندان حوزه‌ کتاب، این ظرفیت‌ها را به یکدیگر متصل کرد، چون کار فرهنگی بدون وجود افراد دغدغه‌مند و توانمند محقق نمی‌شود. از سویی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نیز در پیش داریم.  در همین ارتباط علی‌محمد اسماعیلی، مدیرعامل موسسه کتابشهر در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به تاثیر برگزاری نمایشگاه کتاب بر فضاهای فرهنگی می‌گوید: نمایشگاه کتاب اتمسفری در فضاهای فرهنگی کتاب ایجاد می‌کند که این اتمسفر به طور خاص مثبت است. این فضای کتابخوانی و ترویج این فرهنگ توسط نمایشگاه کتاب، برای ناشران به لحاظ مالی مناسب است، البته در بحث فروش یک‌سری نکات مهم نیز وجود دارد که در هر دوره مسؤولان برگزاری نمایشگاه سعی بر حل و فصل آن دارند. ناشر مشتری وفادار خودش را کتابفروش بداند و نه صرفا به آن مخاطب گذری نگاه کند. همچنین نوروز فرصتی برای برنامه‌ریزی مطالعاتی سالشان است. در طول سال با چه محورهایی مطالعات خود را انجام دهند. فرصتی برای تامل و تفکر قشر فرهیخته به حساب می‌آید.  وی درباره نقش «کتابشهر ایران» در ارتقای ترویج کتابخوانی تصریح کرد: کتابشهر ایران نقش پشتیبان دارد. به دلیل حمایت سازمان تبلیغات اسلامی کتاب شهر نیز نقش خود را در حمایت از چرخه کتاب می‌بیند، بنابراین پشتیبانی این ماجرا را بر عهده دارد. یکی از رویکردهای این فروشگاه محله‌محور بودن است، در منطقه کنونی یعنی بهارستان نیز به این دلیل که جزو محلات قدیمی بود، محوریت را بر آن قرار دادیم که می‌تواند نمونه‌ای برای سایر شهرها باشد. عرضه، توزیع کتاب و محصولات فرهنگی مشکلی جدی در صنعت نشر است و اگر فضایی برای عرضه و توزیع کتاب وجود نداشته باشد، سایر بخش‌های نشر دچار اختلال می‌شود و موسسه کتابشهر تلاش می‌کند در این زمینه کمک‌کننده باشد. باید عرضه و توزیع محصولات فرهنگی در حوزه نشر جان بگیرد. مدل فعالیت کتابشهر و نقش آن یک حلقه میانی است و قرار است به ‌دنبال این باشد که نقش خود را به ‌عنوان یک مجموعه نسبتا دولتی، درست ایفا کند و با کمک به عرضه و توزیع محصولات فرهنگی چرخه نشر را تقویت کند. اسماعیلی خاطرنشان کرد: موسسه کتابشهر یک حلقه میانی است. مجموعه‌ای که بازوی کارشناسی حوزه کتاب و کتاب‌فروشی است و تلاش می‌کند در زمینه هدایت فعالیت‌های خیران و نهادهایی که می‌خواهند در حوزه کتاب، نقش‌آفرینی کنند یا دغدغه فرهنگی دارند، به نوعی نقش حمایتی را ایفا کند. همچنین این موسسه می‌تواند خیران و فعالیت‌ نهادهای حاکمیتی و فرهنگی را با  نگاه‌ حمایتی خود در اختیار بگیرد و به دغدغه‌های فعالان حوزه کتاب با رویکرد حمایتی پاسخ دهد. در واقع شعبه‌های کتابشهر تلاش می‌کنند این ۲ ظرفیت را به هم متصل کنند. مدیرعامل موسسه کتابشهر ایران گفت: این مجموعه مستقیم در توزیع و پخش محصولات ورود نمی‌کند اما راهبری‌ها را مدیریت می‌کند. بحث فعالیت‌های ترویجی و رویدادها از دیگر برنامه‌های کتابشهر شمرده می‌شود. یکی از برنامه‌های ما تثبیت فضاهای موجود و توسعه فضاهای جدید است. ارتقای کیفیت در حوزه نیروی انسانی و فعالیت‌های ترویجی نیز از اهداف ما به شمار می‌رود.


Page Generated in 0/0058 sec