printlogo


کد خبر: 261859تاریخ: 1402/1/31 00:00
دور دنیا

وزیر کشور ترکیه:
دنیا از آمریکا متنفر است
وزیر کشور ترکیه در سخنانی گفت کل جهان از آمریکا متنفر است و اروپا «مهره» این کشور در آفریقاست. به گزارش ایسنا، روزنامه آیدینلیک ترکیه به نقل از سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در جریان دیدار با جوانان در استانبول نوشت: چیزی به نام اروپا وجود ندارد. درباره آن (اروپا) اغراق نکنید و این آمریکاست که وجود دارد و اروپا صرفاً واگنی در قطار آمریکاست. وی گفت: آمریکا همچنان در حال از دست دادن آبروی خود است و کل جهان از آمریکا متنفر است. اروپا «مهره» این کشور در آفریقاست و همه کشورهای آفریقایی از دولت‌هایی که آنها را استثمار می‌کنند، متنفرند. سویلو خاطرنشان کرد که غرب دیگر حاکمیتی ندارد. وی ادامه داد: رهبران اروپایی دائماً اعتبار خود را از دست می‌دهند و جمعیت‌شان در حال پیر شدن است. اروپا در تولید اقتصادی با مشکلاتی روبه‌رو است و همچنان با این مشکلات دست و پنجه نرم خواهد کرد. اروپایی‌ها دیگر هیچ حاکمیتی ندارند اما سعی می‌کنند عادت‌های خود را حفظ کنند و این در حالی است که ترکیه در حال تغییر تاریخ است و انتخابات (ترکیه) تاریخ را به طور کامل تغییر خواهد کرد. به همین دلیل است که آمریکا و اروپا فشار می‌آورند.
***
السودانی:
اصلاحات کابینه در راه است
نخست‌وزیر عراق روز گذشته اعلام کرد دولت پس از گذشت 6 ماه از عمر خود تغییرات در کابینه و در سطح استانداران و مدیران کل را اجرایی می‌کند. به گزارش ایسنا، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با شبکه خبری این کشور و گروهی از اصحاب رسانه گفت: من به وزیران 6 ماه برای ارزیابی زمان دادم و از همان ابتدا با آنها شفاف بودم، این یک ارزیاب واقعی از عملکرد آنها در پست وزارتی است، هیچ تعارفی هم در کار نیست، ابزار و طرحی وجود دارد و دولت باید آن را در وزارتخانه‌های مختلف اجرایی کند. وی گفت به وزرا 6 ماه و به مدیران کل ۳ ماه فرصت داده تا عملکرد آنها ارزیابی و درباره ادامه مسؤولیت‌شان تصمیم‌گیری شود و ارزیابی‌ها انجام شده و در حال بررسی است.
***
تحویل سفارت افغانستان در قزاقستان به طالبان
بشیر صافی، مشاور سابق شورای امنیت ملی افغانستان در توئیتی اعلام کرد قزاقستان سفارت افغانستان در آستانه را با میانجیگری چین به طالبان تحویل داد. وزارت خارجه قزاقستان نیز با تأیید پذیرش دیپلمات‌‌های جدید طالبان در سفارت افغانستان در شهر آستانه در این باره تأکید کرد که این اقدام به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست. تحویل سفارت افغانستان در قزاقستان در حالی صورت گرفت که این هفته سریک ژومانگارین، معاون نخست‌وزیر قزاقستان در امور تجارت و همگرایی در رأس هیاتی بلندپایه به کابل رفته و با مقامات مختلف طالبان دیدار کرده بود. گفتی است از ۱۵ آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی که طالبان بر کابل مسلط شد، تاکنون هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است.
***
شمار کشته‌شدگان در سودان به ۲۷۰ نفر رسید
خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز چهارشنبه در گزارشی از ادامه درگیری‌های مسلحانه و شدید در سودان خبر داد. بنا بر این گزارش، درگیری‌های سنگین مسلحانه نیروهای واکنش سریع به فرماندهی ژنرال حمیدتی و ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان همچنان در اماکن حساس و حیاتی پایتخت از جمله مقر فرماندهی ارتش، کاخ ریاست‌جمهوری و فرودگاه بین‌المللی خارطوم ادامه دارد. این خبرگزاری غربی شمار کشته‌شدگان درگیری‌ها در سودان را ۲۷۰ نفر اعلام کرد. گفته می‌‎شود بر اثر این ناآرامی‌های شدید تاکنون بیش از ۱۸۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند، البته کمیته مرکزی پزشکان سودان آمار پایین‌تری را اعلام کرده است. شبکه الجزیره نیز در گزارشی اعلام کرد امروز درگیری‌ها در پایتخت سودان از مناطق مرکزی به مناطق جنوب شرقی خارطوم که پرجمعیت است کشیده شده است. بنا بر اعلام منابع محلی، با ادامه نبرد سنگین در خارطوم هزاران نفر از ساکنان پایتخت سودان اقدام به فرار دسته‌جمعی از این شهر کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه دیروز در این‌باره گزارش داد هزاران نفر از ساکنان خارطوم پایتخت سودان را ترک کرده‌اند. درگیری‌های شدید دیروز چهارشنبه پس از شکست طرح آتش‌بس ۲۴ساعته مجدداً از سرگرفته شد.
***
ناتو: چین تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای خواهد داشت
دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) می‌گوید چین احتمالا تا سال ۲۰۳۵ حدود 1500 کلاهک هسته‌ای خواهد داشت.
 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اشاره به اینکه چین به عنوان یک قدرت جهانی مسؤولیت‌هایی دارد، مدعی شد این کشور تا سال ۲۰۳۵ حدود هزار و ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار خواهد داشت. استولتنبرگ گفت: در درازمدت، باید درباره رویکردمان به جهانی خطرناک‌تر و رقابتی‌تر، دوباره فکر کنیم و خودمان را با آن تطابق دهیم. این یعنی تعامل و مشارکت بیشتر با چین که برآورد می‌شود تا سال ۲۰۳۵، هزار و ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای داشته باشد. وی افزود: چین به عنوان یک قدرت جهانی، مسؤولیت‌های جهانی هم دارد و پکن هم از افزایش شفافیت، پیش‌بینی‌پذیری و امنیت توافقنامه‌های کنترل سلاح منفعت خواهد برد. دبیرکل ناتو تاکید کرد: ناتو بستری منحصربه‌فرد برای مشارکت و تعامل با چین و جامعه بزرگ‌تر بین‌المللی در راستای تحقق منافع مشترک‌مان است.

Page Generated in 0/0051 sec