printlogo


کد خبر: 261891تاریخ: 1402/1/31 00:00
تأکید رئیس‌جمهور به اعضای هیأت دولت: طرح‌های وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از مستأجران اجرا شود
مأموریت دولت: کنترل اجاره‌بها
مهم‌ترین طرح‌های وزارت راه برای سامان‌دهی بازار اجاره‌بها: تدوین بسته نظارتی بر بنگاه‌های مسکن و سایت‌های اینترنتی، تشکیل کمیته نظارتی پرداخت تسهیلات به نهضت ملی مسکن و دستور بازنگری نرخ سود تسهیلات مسکن

گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات مسکن، نگرانی مستأجران از نرخ‌های اجاره‌بها و ناتوانی‌شان در پرداخت مبالغ خواسته شده از سوی مالکان افزایش یافته است. در این زمان‌ها، مستاجران بویژه در کلانشهرها برای اجاره یک ملک مسکونی یا تمدید مدت قرارداد اجاره ملک، با اعداد و ارقامی از سوی مالکان مواجه می‌شوند که نگرانی آنها را درباره تمدید قرارداد یا اجاره ملک دوچندان می‌کند. 
بر این اساس روز گذشته در جلسه هیات دولت، رئیس‌جمهور با اشاره به نزدیکی فصل جابه‌جایی‌ها، بر حمایت از مستأجران تأکید کرد و مهار تورم در بازار مسکن را از اولویت‌ها برشمرد.
* جلسه هیأت دولت با کارویژه اجاره‌بها
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه صبح دیروز  هیات دولت، با اشاره به نزدیکی فصل جابه‌جایی‌ها، بر تسریع در اجرای طرح‌های وزارت راه‌وشهرسازی برای حمایت از مستأجران تأکید کرد و مهار تورم در بازار مسکن را از اولویت‌ها برشمرد.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به گزارش‌های ارائه شده درباره تولیدکنندگان زعفران و برنج‌کاران بار دیگر بر لزوم حمایت از کشاورزان تأکید کرد و به وزارت جهاد کشاورزی مأموریت داد با بررسی فوری موضوع، تدابیر لازم را برای بازاریابی و تسهیل فروش محصولات تولیدکنندگان زعفران و برنج اتخاذ کند.
مکلف کردن مدیران دستگاه‌های اجرایی و دولتی به تحول در سازمان متبوع خود، به منظور تامین هر چه بیشتر منافع مردم و پیشرفت کشور، همچنین ارائه برنامه کاری مجموعه‌های دولتی برای تحقق فرامین رهبری بویژه تحقق شعار سال از تأکیدات رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیات دولت بود.
رئیسی همچنین با اشاره به گزارش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره عملکرد ستاد سفرهای نوروزی اظهار داشت: نوروز امسال جلوه حضور بانشاط مردم بود که با همت و تلاش همه دستگاه‌های مسؤول شاهد یک نشاط اجتماعی در بهار طبیعت بودیم و ستاد سفرهای نوروزی به عنوان یک مجموعه هماهنگ در دولت، می‌تواند کارهای بزرگی در ارائه خدمات گسترده به مردم انجام دهد.
* تسهیل تأمین مسکن مستأجران
در جلسه‌ای که پیش‌تر با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد، روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برگزار شده بود اقدامات وزارت راه برای سامان بخشی به بازار اجاره بررسی شد.
بر این اساس مقرر شد درباره بازنگری در میزان و نرخ سود تسهیلات مسکن به فوریت پیشنهادات عملیاتی با هماهنگی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی جمع‌بندی و جهت تصویب نهایی به شورای پول و اعتبار ارائه شود.
همچنین درباره وضعیت مسکن و اجاره‌بهای منازل مسکونی در تهران و سایر کلانشهرها، وزارت راه و شهرسازی گزارشی از برنامه خود مبنی بر تنظیم، کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای مسکن در تهران و رشد شاخص اجاره‌بها و تورم در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال گذشته ارائه کرد. بر همین اساس جهت جلوگیری و کنترل سوداگری در بخش مسکن مقرر شد با قید فوریت درباره طرح مالیات بر معاملات مکرر مسکن تصمیم‌گیری و پس از تصویب در هیات دولت، لایحه‌ای دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
ارائه بسته نظارتی و اجرایی در زمینه ساماندهی بنگاه‌های معاملاتی مسکن و بررسی جواز کسب و کد رهگیری مشاوران املاک ملکی در تهران و نظارت بر سایت‌های اینترنتی اجاره مسکن از دیگر مصوبات این جلسه بود.
***
تصویب لایحه اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن
سخنگوی دولت خبر داد در جلسه دیروز هیات دولت لایحه اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن که از سوی وزارت راه‌وشهرسازی ارائه شده بود به تصویب رسید تا افزایش قیمت خانه‌ها و اجاره کنترل شود. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دولت مصوب کرد تا تمام مقرراتی که مرتبط با حوزه کسب‌وکار است در یک سامانه اطلاع‌رسانی ثبت شود. اگر مقررات در این سامانه ثبت نشود، لازم‌الاجرا نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین لایحه‌ای به منظور کنترل افزایش قیمت و اجاره منازل مسکونی به تصویب رسید و این لایحه که در رابطه با اخذ مالیات از معاملات مکرر در حوزه مسکن است به مجلس ارسال خواهد شد. بهادری جهرمی عنوان داشت: با اخذ مالیات از خانه‌های خالی و معاملات مکرر در حوزه مسکن امید است از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و اجاره‌‌بها جلوگیری شود.

 


Page Generated in 0/0062 sec