printlogo


کد خبر: 261898تاریخ: 1402/1/31 00:00
رشد بیش از 360 هزار واحدی شاخص بورس در کمتر از 20 روز کاری
بهار بازار سرمایه
* شاخص کل بازار سرمایه از ابتدای امسال تاکنون 18,۶۲ درصد رشد کرد

گروه اقتصادی: فروردین 1402 برای سهامداران بورس روزهای خوشی را رقم‌ زد. در 17 روز کاری بورس در سال جدید، شاخص کل این بازار حدود 18.5 درصد رشد را تجربه کرد. این در حالی است که روند قیمت در بازارهای دیگر رقیب بورس اینچنین پرشتاب نبوده است. شاخص کل بازار سرمایه از یک‌ میلیون و 960 هزار واحد  در ساعت 9 صبح 5 فروردین، به 2 میلیون و 324 هزار واحد در روز گذشته رسید و در این میان برخی، دلیل شرایط کنونی را آشتی حقیقی‌ها با بورس عنوان می‌کنند.
بازار سرمایه روز گذشته آخرین روز معاملات خود در هفته‌ پایانی فروردین‌ را تقریبا بدون تغییر (0.06 درصد کاهش) به پایان رساند؛ در یک ماهی که پشت سر گذاشتیم، حجم و ارزش معاملات بازار به نسبت اواخر سال گذشته افزایش محسوسی داشت و رکورد جدیدی از ورود پول حقیقی به بازار ثبت شد که برخی آن را آشتی حقیقی‌ها با بورس عنوان کردند.
به گزارش «وطن امروز»، معاملات بورس در سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که اکثر فعالان بازار نسبت به آینده بورس خوش‌بین بودند و روزهای پررونقی را برای این بازار در سال ۱۴۰۲ متصور بودند.
اکثر کارشناسان بارها در ارزیابی‌های خود از وضعیت بورس در سال ۱۴۰۲ بر این موضوع تاکید داشتند که بازار سهام پس از فراز و نشیب‌های بسیاری که طی ۲ سال گذشته تجربه کرده و با توجه به عقب‌ماندگی‌ای که نسبت به سایر بازار‌ها داشته است، اکنون در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد و سهامداران می‌توانند به شرط سرمایه‌گذاری در سهام ارزنده، سود چشمگیری را از این بازار نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری کسب کنند.
* اعتماد از دست رفته بازار سرمایه دوباره به بازار بازمی‌گردد؟
با وجود مطرح شدن چنین صحبت‌هایی از سوی فعالان بازار اما سهامداران از ترس ضرر و زیان‌هایی که طی چند وقت گذشته و تحت تاثیر اشتباهات دولت قبل متحمل شده بودند، از سرمایه‌گذاری دوباره در بورس دوری کردند که فعالان بازار بارها علت چنین اتفاقی را اعتماد از دست رفته سهامداران نسبت به بورس عنوان کرده بودند.
دولت سیزدهم از نخستین روزهای آغاز به کار خود، رونق به بازار سهام را جزو اولویت‌های فعالیت خود قرار داد و با همراهی سازمان بورس تلاش‌های زیادی برای بازگشت اعتماد به بورس و جبران ضرر و زیان سهامداران شد.
* رشد 6 درصدی شاخص کل در تعطیلات نوروز
بازار سهام در حالی معاملات خود در سال ۱۴۰۲ را آغاز کرد که با واکنش مثبت نسبت به تلاش‌های دولت و سازمان بورس همراه شد و روزهای پررونقی را در تعطیلات نوروز پشت سر گذاشت، به گونه‌ای که شاخص بورس در نخستین روز معاملاتی سال ۱۴۰۲ و در نخستین ساعات معاملات با بیش از 4 هزار واحد رشد در محدوده کانال ۲ ‌میلیون واحد قرار گرفت.
رشد پرشتاب بورس در تعطیلات نوروز فقط به نخستین روز تعطیلات منتهی نشد، بلکه این روند تا جایی ادامه یافت که شاخص بورس در ۶ فروردین از کانال ۲ میلیون واحد عبور کرد که این اتفاق از سال ۹۹ تاکنون بی‌سابقه بود و شاخص معاملات خود را در پایان روز معاملاتی تعطیلات نوروز با عدد ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد پایان داد. ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در تعطیلات نوروز با بیش از ۶ درصد بازدهی نسبت به آخرین روز معاملاتی اسفند پارسال همراه شد.
* رشد 12 درصدی شاخص بعد از تعطیلات نوروز
در ادامه چنین روندی، شاخص بورس با به پایان رسیدن تعطیلات نوروز، معاملات خود را در ۱۴ فروردین با روند صعودی آغاز کرد و با بیش از ۱۱ هزار واحد رشد با ۲ میلیون و ۸۹ هزار واحد معاملات خود را به پایان رساند.
سقف تاریخی شاخص بورس ۱۵ فروردین تحت تاثیر خوش‌بینی‌های ایجاد شده میان سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس شکسته شد و در نخستین دقایق معاملات با ۴۱ هزار واحد رشد به ارتفاع ۲ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۸۲۱ واحد رسید اما این رشد بازار در پایان معاملات همان روز به دلیل نوسانات ایجاد شده به ۲۹ هزار واحد کاهش یافت و شاخص بورس در کانال ۲ میلیون و ۱۱۹ هزار واحدی ایستاد.
روند صعودی بازار تا جایی ادامه یافت که شاخص بورس در ۱۹ فروردین‌ قله 2.2 میلیون واحدی را فتح کرد و در همان روز معاملات خود را در کانال ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار واحد پایان داد که این عدد در تاریخ ۲۰ فروردین‌ در ادامه روند صعودی بازار به عدد ۲ میلیون و ۲۱۲ هزار واحد رسید.
با تداوم رکوردشکنی‌های شاخص بورس از نخستین روز معاملاتی سال ۱۴۰2 تا هفته گذشته، اکثر کارشناسان هشداری مبنی بر اصلاح احتمالی شاخص بورس را به سهامداران داده بودند و معتقد بودند رخ دادن چنین روندی در بازار موقتی است و سهامداران نباید از ترس دائمی بودن چنین روندی دست به رفتارهای هیجانی بزنند و اقدام به فروش هیجانی سهام خود در بازار کنند، چراکه این اتفاق می‌تواند تکرار‌کننده روزهای پرنوسان و منفی شاخص بورس در سال ۹۹ باشد.
با توجه به مطرح شدن چنین هشداری از سوی کارشناسان، شاخص بورس ۲۱ فروردین نسبت به رشد خود عقب‌نشینی و با ۲۲ هزار و ۳۳۲ واحد کاهش بخشی از رشد خود را اصلاح کرد که این روند موقتی تا روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ ادامه پیدا کرد.
پس از انجام چنین اصلاحی در بازار سهام که از نظر کارشناسان طبیعی بود، شاخص بورس در روزهای پس از آن پرقدرت‌تر از قبل روند صعودی خود را در پیش گرفت و با بیش از ۷۴ هزار رشد در 26 فروردین، در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار واحد ایستاد و جایگاه خود را در کانال ۲ میلیون واحد محکم‌تر از قبل کرد و بازدهی ۱۵ درصدی را رقم زد.
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز به عنوان آخرین روز معاملاتی فروردین با هزار و ۳۰۴ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحدی ایستاد.
شاخص هم‌وزن نیز با ۴ هزار و ۹۰ واحد افزایش به ۷۶۰ هزار و ۷۵۵ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۴۱۴ واحد رشد به ۴۴۹ هزار و ۶۴ واحد رسید.
همچنین در آخرین روز معاملاتی فروردین‌ در بورس تهران، بیش از ۱۹ میلیارد و ۲۰۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۴۶ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال معامله شد.
بازار سرمایه سه‌شنبه هفته جاری را رویایی آغاز کرد به طوری که شاخص بورس از کانال 2.3 میلیون واحد عبور کرد.
در این میان به نظر می‌رسد با بازگشت اعتماد به بورس، مسیر ورود پول به بازار در این روزها هموارتر شده و راه را برای صعود آماده می‌کند.

Page Generated in 0/0058 sec