printlogo


کد خبر: 273730تاریخ: 1402/10/12 00:00
حملات موشکی حماس و جهاد به سرزمین‌های اشغالی همزمان با آغاز سال جدید میلادی
سالی که نکوست

گروه بین‌الملل: همزمان با آغاز سال جدید میلادی، گردان‌های القسام - شاخه نظامی حماس - و گردان‌های سرایاالقدس جهاد اسلامی، تل‌آویو و برخی شهرک‌های صهیونیست‌نشین داخل سرزمین‌های اشغالی را هدف حملات موشکی قرار دادند. حماس و جهاد اسلامی در آغاز سال جدید میلادی یک سورپرایز برای اسرائیلی‌ها داشتند. ارتش رژیم اشغالگر که بارها ادعا کرده شمال غزه را از حماس و گروه‌های مقاومت پاک کرده است، شب آغاز سال میلادی مورد هدف موشک‌ها و راکت‌های مقاومت قرار گرفت.  
در حالی که نیروهای ارتش صهیونیستی بعد از متحمل شدن تلفات سنگین در جنگ با نیروهای مقاومت در نوار غزه بتدریج در حال عقب‌نشینی هستند، رسانه‌های صهیونیستی با اشاره به قدرت موشکی مقاومت فلسطین اعلام کردند بعد از گذشت نزدیک به 3 ماه از جنگ، حماس همچنان به حملات موشکی خود ضد اسرائیل ادامه می‌دهد و این یک زنگ خطر برای همه کسانی است که درباره روز بعد از جنگ صحبت می‌کنند. روز دوشنبه رسانه‌های عبری گزارش دادند شلیک مداوم موشک‌ها از نوار غزه ثابت می‌کند حماس همچنان سیستم فرماندهی و کنترل خود را حفظ کرده است. «عمیر بوحبوط» تحلیلگر امور نظامی در وبسایت عبری واللا در این زمینه نوشت: حماس همچنان توانایی شلیک دوربرد را دارد و بسیار سخت است بخواهیم درباره مناطقی که تحت سیطره نیروهای اسرائیلی قرار گرفته حرف بزنیم. وی افزود: چالش‌های ارتش اسرائیل در نوار غزه همچنان به قوت خود باقی است و این چالش‌ها شامل اسرای اسرائیلی که در بند حماس هستند، ناکامی در یافتن مسؤولان حماس و زیرساخت‌های این جنبش می‌شود. کارشناس صهیونیست تصریح کرد: ادامه حملات موشکی حماس زنگ خطری است برای همه کسانی که از روز بعد از جنگ حرف می‌زنند و تصور می‌کنند امکان خروج از این وضعیت وجود دارد. 
از سوی دیگر اقدام مقاومت فلسطین در نوار غزه در موشک‌باران تل‌آویو آن هم در نخستین دقایق بامداد نخستین روز سال جدید میلادی و در سایه تجاوزات گسترده هوایی، زمینی و دریایی اشغالگران به نوار غزه تحت محاصره، باعث حیرت و شگفتی رسانه‌های عبری شد. 
رسانه‌های عبری اعلام کردند: ارتش اسرائیل گفته است توانمندی‌های موشکی حماس را به‌ میزان 80 درصد نابود کرده است ولی حماس با درهم کوبیدن مرکز (تل‌آویو) به ما عیدی داد و حماس بر ما پیروز شد. 
یدیعوت آحارانوت گزارش داد اسرائیل با رگبار موشک‌های شلیک شده از غزه به استقبال سال نو رفت. بر اساس این گزارش، شاخه نظامی حماس بامداد دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد در پاسخ به قتل‌عام شهروندان فلسطینی در غزه، تل‌آویو و حومه آن را با رگباری از راکت‌های M90 هدف قرار داده است. صدای انفجار موشک‌های شلیک‌شده مقاومت فلسطین به سوی تل‌آویو، در رام‌الله واقع در کرانه باختری شنیده شد. به گزارش المیادین، این عملیات موجی از شادی را در میان شهروندان فلسطینی ایجاد کرد. وبگاه عبری واللا با اشاره به اینکه تعریف دقیق مناطقی که در غزه تحت کنترل نیروهای اسرائیلی قرار دارد، بسیار دشوار است، صحت ادعاهای ارتش اشغالگر درباره تضعیف حماس را زیر سوال برد و نوشت: «حماس هنوز قابلیت شلیک موشک دوربرد را دارد و چالش‌ها در نوار غزه همچنان پابرجاست؛ اسرا، مقامات حماس و زیرساخت‌های آن». برخی منابع نظامی اسرائیلی نیز در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کردند درگیری‌های شدید روی زمین و مانورهای زمینی مطمئنا به کاهش توانایی‌های نظامی حماس در نوار غزه کمک می‌کند اما برآوردها نشان می‌دهد شلیک راکت از سوی حماس همچنان ادامه یابد.  یک افسر ارشد ارتش اشغالگر نیز اذعان کرد حتی پس از 2 سال از جنگ کنونی، ساکنان اطراف نوار غزه ممکن است صدای آژیر هشدار شلیک راکت‌های مقاومت را بشنوند. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت به نقل از مقامات ارشد دستگاه نظامی ارتش رژیم اشغالگر نوشت: قابلیت موشکی جنبش حماس می‌تواند تا 2 یا حتی 3 سال دیگر نیز ادامه یابد. طبق گزارش این روزنامه، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای محافظت از وسایل نقلیه غیرنظامی، در مجاورت یک جاده اصلی در منطقه «غلاف غزه» ساخت دیوار و موانع را آغاز کرده است. 
یدیعوت آحارانوت افزود: وزارت امنیت قومی اسرائیل در روزهای اخیر شروع به نصب موانع بتنی جدید در امتداد مسیر ۲۳۲ در غلاف غزه برای محافظت از آن در برابر موشک‌های ضد تانک کرده‌ است. پیش از این نیز رسانه‌های صهیونیستی در این باره اعتراف کرده بودند شلیک موشک از نوار غزه ثابت می‌کند حماس سیستم فرماندهی و کنترل خود بر این باریکه را از دست نداده ‌است. همان‌طور که اشاره شد، گردان‌های القسام سال جدید میلادی را با حملات موشکی به اراضی اشغالی آغاز کرد و در نخستین دقایق سال جدید از بمباران تل‌آویو و اطراف آن و نیز منطقه موسوم به «غلاف غزه» با رگبار موشک خبر داد. مقاومت فلسطین به رهبری جنبش حماس، 7 اکتبر (۱۵ مهر) عملیات منحصر به فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش «افسانه‌ای» ادعایی آن ارزیابی کردند. این عملیات باعث آغاز تجاوزات وحشیانه ارتش رژیم اشغالگر به مناطق مسکونی در نوار غزه شد. این تجاوزات از هفتم اکتبر تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر) ادامه داشت و پس از یک وقفه یک هفته‌ای، جمعه اول دسامبر (دهم آذر) بار دیگر از سر 
گرفته شد.
***
خودزنی صهیونیست‌ها ادامه دارد!
87 روز از جنگ در غزه می‌گذرد؛ طولانی‌ترین جنگی که تاکنون رژیم اسرائیل در آن حضور داشته و همچنان آمار تلفاتش رو به افزایش است. المیادین به نقل از شبکه ۱۳ اسرائیل نوشت ۲۹ نظامی این رژیم در خارج از صحنه درگیری در غزه کشته شده‌اند که ۱۸ نفرشان در حملات نیروهای خودی بوده است!  ارتش اسرائیل روز گذشته نیز به کشته شدن 2 نظامی خود در شمال غزه اعتراف کرد. رسانه‌های اسرائیلی روز گذشته با عنوان «مجاز به انتشار» هویت 2  نظامی تازه کشته شده این رژیم به نام‌های «الیراز گابای» از تیپ «یفتاح» و «لیاو سعاده» از یگان مهندسی را منتشر کردند. کشته شدن ۱۸ نظامی اسرائیلی طی حملات نیروهای خودی، در حالی است که شبکه «کان» به عنوان رسانه دولتی اسرائیل چهارشنبه هفته گذشته از شلیک یک نظامی این رژیم به سوی همرزمان خود پس از بازگشت از غزه خبر داد و گفت در این حمله تعدادی از نظامیان زخمی شده‌اند. همزمان «ایدان کلیمان» رئیس سازمان نظامیان معلول اسرائیل نیز به بلومبرگ گفت: « احتمالاً تعداد مجروحان صهیونیست به ۲۰۰۰۰ نفر خواهد رسید».
***
پهپاد اسرائیل در تصرف حماس
«کتائب القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، ظهر دیروز جزئیات جدیدترین عملیات‌های نیروهای مقاومت در غزه را تشریح کرد. شاخه نظامی حماس اعلام کرد رزمندگان مقاومت توانسته‌اند در بیت حانون (شمال غزه) یک پهپاد اسرائیلی را که در حال جاسوسی از نوار غزه بود، تحت کنترل خود درآورند. این عملیات در حالی انجام شده است که قسام روز گذشته نیز با انتشار تصاویری اعلام کرده بود یک پهپاد اسرائیلی را در بیت لاهیا (شمال غزه) تحت تصرف خود درآورده است. شاخه نظامی حماس جمعه هفته گذشته نیز یک پرنده بدون سرنشین اسرائیلی را در تل‌الزعتر (شمال نوار غزه) سرنگون کرده بود. مقاومت اسلامی فلسطین همچنین در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد رزمندگان مقاومت بعد از بازگشت از مناطق درگیری در اردوگاه البریج در یک کمین، نیروهای اسرائیلی را در یکی از خانه‌ها که خودروهای نظامی ارتش اسرائیل در مجاورت آن مستقر بود، غافلگیر کردند و توانستند به محض ورود نیروهای اسرائیلی آنها را هدف حمله قرار دهند.

 


Page Generated in 0/0054 sec