printlogo


کد خبر: 275078تاریخ: 1402/10/24 00:00
در نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد
مردمی‌سازی و عدالت فرهنگی

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری محمدمهدی اسماعیلی صبح روز گذشته  با حضور اهالی رسانه در سالن شهید آوینی سازمان سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.
اسماعیلی در ابتدای این نشست بیان کرد: حلول ماه رجب را خدمت همه تبریک می‌گویم. ولادت امام محمدباقر(ع) در آغازین روز این ماه قرار دارد که جای تبریک ویژه دارد، امیدوارم خداوند به همه ما و همه مومنان این توفیق را بدهد که از ۲ ماه نورانی رجب و شعبان با اندوخته‌ای مناسب وارد شهر‌الله اکبر شویم و میهمانان خوبی در ضیافت خدا باشیم.
وی افزود: خوشحالم که امروز در این مناسبت مبارک در ارشاد در خدمت شما هستم. من به مناسبت‌های مختلف در جمع‌های مختلفی از شما حضور داشتم؛ در جمع‌های تخصصی‌تر، در قالب نشست‌های حوزه فرهنگی و هنری، در حیاط دولت و در هر رویداد فرهنگی بوده‌ام، به همین دلیل خدا را شاکرم که انس و الفتی در مدیریت ارشاد با رسانه‌ها برقرار است.
وزیر ارشاد گفت: در این فرصت چند دقیقه‌ای مسیر طی شده را قرار است مرور کنم و نگاهی به افق پیش رو داشته باشم. در وزارت ارشاد کار را زمانی شروع کردیم که کشور دچار بلیه کرونا بود و همه فعالیت‌های عمومی کشور از جمله فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای تحت تأثیر آن قرار گرفته بود.
وی ادامه داد: در همین اتاق وزارتی وقتی خبرنگاری از من پرسید که در لحظات اولیه آغاز به کار شما، اولویت شما چیست؟ گفتم آنقدر کرونا همه جوانب و اقتصاد و معیشت اهالی فرهنگ و هنر و مهم‌تر سلامت آنها را تهدید می‌کند که ما باید چاره‌جویی فوری داشته باشیم. وزیر فرهنگ تاکید کرد: ما سال گذشته بعد از خارج شدن از کرونا و موفقیت بزرگی که در مدیریت این بیماری فراگیر به وجود آمد و در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته غربی با یک مدیریت جهادی و مردمی از این دام عبور کردیم، با یک فتنه فرهنگی مواجه شدیم که بر فعالیت‌های اهالی فرهنگ و هنر و رسانه سایه انداخت. ما به دنبال عادی‌سازی فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر بودیم، با استقبال گسترده مردم و مشارکت اهالی فرهنگ و هنر به دوره رونق وارد شدیم، امروز دوره پررونقی را در حوزه فرهنگ و هنر سپری می‌کنیم. اسماعیلی گفت: سال گذشته در این ایام که برای برگزاری رویدادهای مهم و ملی آماده می‌شدیم، با تهدیدات مهمی مواجه شدیم که اساس فعالیت‌های فرهنگی و هنری را هدف قرار داده بود. بدخواهان ملت ایران به دنبال خاموشی چراغ فرهنگ و هنر بودند و هستند. ما با این متغیر ۴۵ سال است درگیریم اما لطف خدا باعث شد از این گذرگاه به سلامت عبور کنیم.
وی در ادامه افزود: بیمه هنرمندان به یک عدد چند برابری در مقایسه با گذشته رسیده است، در همه بخش‌ها چنین آماری وجود دارد. قطعا کسی انتظار ندارد بعد از ۲ سال و اندی درباره برنامه صحبت کند، من اما از کارنامه صحبت می‌کنم.
در بخش پرسش و پاسخ‌ها وزیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان در چند شهر برای گسترش فعالیت‌های هنری در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکردی ارشاد تلاش برای ارتقای بودجه و زیرساخت‌ها بوده است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: ما در حوزه مدیریت فرهنگی شعار اصلی را بر مردمی‌سازی فرهنگ و هنر و عدالت فرهنگی گذاشتیم و برای این کار هم تلاش کردیم اقتضائات را فراهم کنیم. ما در طول سفرهای استانی رئیس‌جمهور نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان برای توسعه فعالیت‌های هنری تخصیص دادیم که برخی محقق شده است.
وزیر ارشاد ادامه داد: برای هفته‌های آینده جهت ادامه این برنامه‌ها آماده می‌شویم. ما به شهرستان‌ها این نگاه ویژه را داریم؛ در بودجه سال گذشته هزار میلیارد تومان برای ارتقای فرهنگ و هنر و رسانه و فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها اختصاص دادیم، بخشی از این پول به نقشه مهندسی فرهنگی اختصاص می‌یابد و مابقی در قرارگاه شهید آوینی هزینه می‌شود.
وی افزود: ما نظریه جدید حکمرانی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را در حال اجرا داریم که دولت از جایگاه تصدی در جایگاه تنظیم‌گری و تسهیل‌گری قرار گرفته است. در این جریان گروه‌های مردمی و تشکل‌های مردم‌پایه قرار دارند که باید متصدی شوند. ما برای استان‌های مختلف سرانه گرفتیم و برای هر انجمن تخصیص‌هایی داریم. اسماعیلی تاکید کرد: ما در ارشاد مسؤولیت شفاف‌سازی اطلاعات کشور را بر عهده داریم. ماده ۱۸ بر عهده شورایی گذاشته شده که در راس آن وزیر ارشاد و چند نفر دیگر قرار دارند و ما این کار را می‌کنیم. هر کجا که شفافیت در اولویت باشد، این کار را خواهیم کرد و اگر نقصی هست باید بررسی و جبران شود.
وی درباره چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر نیز گفت: امسال بیش از ۱۰۰ فیلم در جشنواره ثبت‌نام کردند و کار بررسی آن توسط یک هیات مجرب انجام و نتایج اعلام شد. گزارشی که از آقای خزاعی گرفتم مبنی بر این بود که ارزیابی داوران ما نشانگر رشد محسوس کیفی و وجود گونه‌های مختلف در جشنواره است، در همه گونه‌ها کارهای فاخری رسیده که باید از همه هنرمندان و اهالی سینما تشکر کنم. اسماعیلی تصریح کرد: من می‌خواهم از یک نقطه قوت صحبت کنم؛ فارابی که مهم‌ترین نهاد حمایتی در حوزه سینماست، امسال هیچ کار مستقلی نداشته و همه مشارکتی است و بخشی از این مشارکت با بخش خصوصی است. ۳۳ فیلم به جشنواره آمده‌اند. آثار بخش‌های مختلف باعث رونق سینما می‌شود، ما نیازمند مشارکت نهادها و بخش‌های مختلف برای رونق سینما هستیم و به نظرم این یک سیاست درست است.
وی افزود: درباره مکان برگزاری جشنواره فیلم فجر هم باید بگویم تلاش می‌شود بهترین تصمیم گرفته شود.
اسماعیلی درباره بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر نیز گفت: میزان استقبال تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان خارجی بسیار بالا است. در این بخش بیش از ۶۳۰ فیلم به جشنواره رسیده و حوزه جغرافیایی خوبی از کشورها را دربرمی‌گیرد.

Page Generated in 0/0143 sec