printlogo


کد خبر: 275146تاریخ: 1402/10/25 00:00
بارش سنگین برف استان‌های شمال، شمال غرب و غرب کشور را در شرایط اضطراری قرار داد
برف آمد آن هم 2 متر

به دنبال هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی نسبت به ادامه بارش‌ها بویژه بارش سنگین برف در استان‌های شمال، شمال غرب و غرب کشور، ساکنان این مناطق شاهد بارش سنگین برف بودند؛ بارش‌هایی که باعث سقوط بهمن، انسداد راه‌های مواصلاتی در این استان‌ها و قطع ارتباط ده‌ها روستا شد. بر اساس گزارش‌ها ارتفاع برف در مناطق کوهستانی به بیش از 2 متر رسید و خیلی از مدارس نیز به دلیل بارش سنگین برف و کاهش دما در استان‌های شمال غرب و غرب کشور تعطیل شدند. سازمان راهداری نیز طی چند روز گذشته به صورت شبانه‌روز در حال بازگشایی راه‌هاست و سازمان هلال‌احمر هم برای کمک به خودروهای در راه مانده تلاش می‌کند. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به تشدید بارندگی‌ها در برخی استان‌ها گفت: با توجه به مخاطرات بارش برف و باران در برخی محورهای مواصلاتی، مردم برای عبور از این مناطق باید تجهیزات کافی همچون زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. صادق ضیاییان با تاکید بر لزوم توجه به هشدارهای صادر شده درباره قدرت فعالیت سامانه‌ بارشی در کشور اظهار کرد: سامانه‌های بارشی از چند روز گذشته در پی هم به کشور نفوذ کرده‌اند. فعالیت این سامانه‌ها در شمال غرب کشور همچون جنوب استان آذربایجان غربی، شمال غرب استان کردستان و ارتفاعات استان اردبیل همچنین ارتفاعات استان آذربایجان شرقی بویژه نیمه شمالی موجب بارش سنگین برف، مه‌گرفتگی، در مناطق کوهستانی کولاک برف و رخداد بهمن شده و شرایط تا حد صدور هشدار قرمز تشدید شده است به طوری که روز گذشته استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال شرق خوزستان، ارتفاعات قزوین، البرز و تهران با بارش باران و برف، مه‌گرفتگی و در مناطق کوهستانی کولاک برف مواجه بودند و مخاطرات آن در روزهای آینده نیز ادامه دارد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تاکید کرد: این بارش‌‌ها می‌تواند در محورهای مواصلاتی که بین استان‌های اردبیل، گیلان، شمال آذربایجان شرقی و جنوب غرب استان آذربایجان غربی قرار دارند، مشکلاتی را از جمله اختلال در حرکت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، کاهش دید، بهمن، کولاک برف و حتی انسداد بویژه در مناطق سردسیر ایجاد کند و موجب اختلال در انتقال نهاده‌های انرژی از جمله برق و گاز شود. در این بین مناطق جنوب غرب استان آذربایجان غربی و شمال غرب کردستان بارش‌ برف شدیدتر و سنگین‌تری را تجربه خواهند کرد، بنابراین مردم برای عبور از این مناطق باید تجهیزات کافی همچون زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. محورهای مواصلاتی واقع در البرز مرکزی نیز شاهد بارش برف و باران و مخاطرات ناشی از آن پدیده خواهند بود، هر چند وخامت اوضاع به اندازه دیگر مناطق نیست اما همچنان مردم باید نکات ایمنی را در این مناطق رعایت کنند. 
* استان اردبیل در وضعیت قرمز بارش برف
مدیرکل مدیریت بحران اردبیل وضعیت این استان در پی بارش سنگین برف را قرمز اعلام کرد و از مردم خواست از تردد غیرضروری در معابر بویژه جاده‌های استان پرهیز کنند. مهدی خدمتی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: تمام شهرهای استان اردبیل در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و از اهالی انتظار می‌رود با پرهیز از ترددهای غیرضروری اجازه دهند شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نسبت به برف‌روبی و پاکسازی مناطق شهری اقدام کنند. وی ارتفاع برف در برخی مناطق را ۸۰ تا ۹۰ سانتیمتر اعلام کرد و افزود: با وجود شدت بارش برف، کولاک و یخبندان، کار خدمات‌رسانی به مردم بویژه در راه‌ماندگان و بازگشایی مسیرهای تردد مردم به صورت مستمر در همه مسیرها و جاده‌های اصلی استان جریان دارد. وی اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد راه‌های هزار و ۸۰۰ روستای استان مسدود شده و تردد در راه‌های اصلی نیز به سختی و تنها با زنجیر چرخ ممکن است. خدمتی همچنین با اشاره به اسکان ۲۵۰ نفر از شهروندان در راه‌مانده به علت مسدود شدن مسیرهای جاده‌ای و امدادرسانی به ۲ هزار و ۱۵۰ نفر از شهروندان توسط هلال‌احمر گفت: علاوه بر اعضای ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های متولی، خوشبختانه مردم و روستاییان با تجهیزات خود در حال برفروبی و بازگشایی مسیرهای تردد هستند.
* ارتفاع برف در مناطق برفگیر آذربایجان‌شرقی به ۲ متر رسید
رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان ‌شرقی با اشاره به بارش‌ برف و کولاک دیروز در استان گفت: بر اثر کولاک، ارتفاع برف در مناطق کوهستانی و برفگیر استان تا ۲ متر رسید. محمد امیدفر، با بیان اینکه در بیشتر مناطق استان بویژه منطقه ارسباران برف باریده است، افزود: بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های اصلی هواشناسی، بیشترین بارش به میزان ۲۶ میلیمتر (آب حاصل از ذوب برف) با بیش از ۳۰ سانتیمتر ارتفاع برف از ورزقان گزارش شده است. وی اظهار کرد: کلیبر، خداآفرین، اهر و هوراند به ترتیب با ۲۴، ۲۰، 18.3 و ۱۸ میلیمتر بیشترین بارش برف را به خود اختصاص دادند. وی ادامه داد: بارش برف، برودت هوا، یخبندان و لغزندگی معابر موجب غیرحضوری شدن مدارس برخی از شهرهای استان شد. 
* محاصره 300 روستای آذربایجان ‌شرقی توسط برف
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی از بسته‌ شدن راه روستایی بیش از 300 روستا در استان خبر داد و گفت: اکیپ‌های راهداری آذربایجان شرقی ۸۸۰۰کیلومتر - باند از راه‌های استان را برف‌روبی و نمک و شن‌پاشی کردند. اورجعلی علیزاده دیروز اظهار کرد: در عملیات راهداری زمستانی روز گذشته (شنبه) و بامداد امروز (یکشنبه) در تمام محورهای استان ۱۹۲۵ تن مخلوط شن و نمک مورد استفاده قرار گرفته است. علیزاده گفت: با وجود بارش سنگین برف در حال حاضر تمام راه‌های شریانی، اصلی و فرعی استان باز است و تردد در آنها جریان دارد اما با توجه به ادامه بارش برف، وجود کولاک و لغزنده بودن جاده‌ها بویژه در آزادراه تبریز - زنجان و محورهای اهر، کلیبر، ورزقان، هوراند، مرند، جلفا، بستان‌آباد، هشترود و مراغه، هم استانی‌های عزیز از تردد غیرضروری در این محورها اجتناب کنند. علیزاده گفت: با توجه به بارش سنگین برف و وجود کولاک در شمال شرق و جنوب استان راه تعدادی از روستاها در این منطقه بسته شده ‌است که با اتمام برف‌روبی محورهای شریانی و اصلی استان نسبت به بازگشایی این راه‌ها اقدام خواهد شد. علیزاده ادامه ‌داد: در این مدت کمک‌رسانی به ۲۳۰ خودرو نیز انجام شده‌ است.
* ۷۷۰۰ کیلومتر جاده در کردستان برف‌روبی شد
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کردستان دیروز گفت: طی شبانه‌روز گذشته 7 هزار و 787 کیلومتر جاده در سطح استان برف‌روبی شد. فرزاد حسنی اظهار کرد: عملیات برف‌رروبی در محورهای شریانی با بهره‌گیری از ظرفیت  ۱۱۴ دستگاه انواع ماشین‌آلات و ۲۰۸ نفر راهدار در شبانه‌روز گذشته انجام شده است. وی از رهاسازی ۴۵۷ خودروی گرفتار در برف در بازه زمانی یادشده خبر داد و گفت: بیش از 4 هزار و 849 کیلومتر باند در محورهای شریانی استان هم برف‌روبی شده است.
* ۴ مورد سقوط بهمن در چالوس
جانشین رئیس پلیس راه فراجا دیروز با بیان اینکه از شامگاه شنبه تاکنون در محور چالوس شاهد 4 مورد سقوط بهمن بودیم، اعلام کرد این محور همچنان مسدود است. سرهنگ سیاوش محبی درباره آخرین وضعیت ترافیکی محورهای کشور، اظهار کرد: از شب گذشته (شنبه شب) به دلیل بارش سنگین برف و کولاک شدید و مه غلیظ، ۶ محور مواصلاتی اصلی آزادراه تهران - شمال در استان تهران، محور چالوس در استان‌های مازندران و البرز، محور گردنه حیران در استان اردبیل، محور میاندوآب - سرچم در آذربایجان غربی، محور پونل - خلخال در استان گیلان و محور هشتگرد - طالقان در استان البرز به دلیل ناایمن بودن همچنان مسدود هستند. وی با بیان اینکه همکاران راهداری در حال ایمن‌سازی محورها هستند و به محض اینکه ایمنی لازم را به دست آورند این محورها را بازگشایی و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، توصیه کرد: به هیچ وجه وسایل نقلیه در محورهایی که پلیس به واسطه بارش برف و باران و کولاک یا ناایمن بودن مسدود اعلام می‌کند تردد نکنند. خواهش می‌کنیم هموطنان اصراری برای رفتن به محورهای مسدود نداشته باشند. ۶ محور مواصلاتی اصلی؛ آزادراه تهران - شمال، محور چالوس، محور گردنه حیران در استان اردبیل، محور میاندوآب - سرچم در آذربایجان غربی، محور پونل - خلخال در استان گیلان و محور هشتگرد - طالقان در استان البرز مسدود هستند.
* امدادرسانی به بیش از 3700 نفر در 12 استان متاثر از برف و کولاک
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع برف و کولاک در 12 استان کشور، از امدادرسانی به بیش از 3700 نفر در 4 روز گذشته خبر داد. بابک محمودی با اشاره به وقوع برف و کولاک در 12 استان کشور، به تشریح اقدامات انجام‌شده از 20 تا 24 دی و تا 7:30 روز یکشنبه پرداخت و گفت: در 4 روز گذشته و پس از وقوع برف در گردنه‌های برف‌گیر، 12 استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، لرستان و همدان، شامل 46 محور کوهستانی، نیاز به خدمات امدادی پیدا کردند که امدادگران جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی در این مناطق حاضر شدند. 
وی بیان کرد: در این مدت زمان، امدادرسانی به 3760 نفر انجام شد، 191 نفر نیز اسکان اضطراری پیدا کردند و 11 نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. محمودی گفت: 87 تیم عملیاتی شامل 270 امدادگر، اقدام به رهاسازی 460 دستگاه خودرو از برف کردند و 188 تخته پتو نیز بین افراد در راه مانده توزیع شد.

Page Generated in 0/0074 sec