printlogo


کد خبر: 275281تاریخ: 1402/10/30 00:00
اخبار

امیرحسین آرمان، سرلشکر ادبیان «آسمان غرب»
با ادامه مراحل فنی فیلم سینمایی «آسمان غرب» به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب ‌والی‌نژاد، نخستین عکس از امیرحسین آرمان رونمایی شد. امیرحسین آرمان در این فیلم با چهره‌ای متفاوت در کارنامه کاری خود، در قامت سرلشکر شهید حسین ادبیان از فرماندهان غیور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، جلوی دوربین علیرضا برازنده رفته‌ است.
تدوین این اثر سینمایی که در بخش مسابقه سودای سیمرغ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد، برعهده میثم مولایی بود که به‌تازگی به پایان رسید. جلوه‌های ویژه بصری، موسیقی، صداگذاری و اصلاح رنگ آن به ترتیب توسط جواد مطوری، مسعود سخاوت‌دوست، بهمن اردلان و نیما دبیرزاده مراحل پایانی را سپری می‌کند.
«آسمان غرب» نخستین روایت سینمایی از دلاورمردی‌های خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش در هوانیروز ارتش است که رویدادهای مربوط به یک ماه نخست جنگ در منطقه غرب کشور را بررسی کرده و با فشرده‌سازی در فیلمنامه، مجموعه حوادث را در بازه زمانی 3 روزه به تصویر می‌کشد.
پیش از این، از تصویر میلاد کی‌مرام در نقش خلبان علی‌اکبر شیرودی در «آسمان غرب» رونمایی شده‌ بود. این فیلم سینمایی محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده‌ است.
***
داوران بخش فراگیر تئاتر فجر معرفی شدند
با حکم دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مجید امرایی، سیمین امیریان و حمید کاکاسلطانی داوری بخش فراگیر (افراد دارای معلولیت) را برعهده گرفتند.
مجید امرایی دراماتراپیست، کارگردان تئاتر، روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه، مولف کتاب‌های «نمایش‌درمانی در مسیر تکامل در ایران»، «نمایش‌درمانی و تئوری نقش‌ها»، «نمایش‌درمانی راهی برای آزاد‌سازی ذهن»، «ده قدم با نمایش‌درمانی»، «نمایش نوشته‌ها»، «شناخت شخصیت‌های شاهنامه» و... عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی و دبیر کل انجمن بین‌المللی دارماتراپی ایران است. او مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی دارد و کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر نیز است.
سیمین امیریان نویسنده، کارگردان، مترجم، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و دکترای دراما از دانشگاه یوام مالزی است. نگارش بیش از ۳۰ نمایشنامه، تالیف آثار مکتوب در زمینه عروسک‌سازی و بویژه نگارش نمایشنامه‌هایی ویژه کودک و نوجوان از جمله فعالیت‌های این هنرمند تئاتر است. همچنین می‌توان به کارگردانی نزدیک به ۲۰ نمایش توسط این هنرمند برای مخاطبان بزرگ سال و کودک اشاره کرد. 
حمید کاکاسلطانی بازیگر، کارگردان، نویسنده و منتقد سینما و تئاتر، دارای دکترای فلسفه هنر، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه است. بازی در بیش از ۴۰ اثر تئاتری و تصویری همچنین داوری در جشنواره‌های متعدد ملی و بین‌المللی از جمله فعالیت‌های این هنرمند است.
بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر با مشارکت سازمان بهزیستی و با حضور نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌شود. چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
***
آغاز به کار دوازدهمین جشنواره ملی مد و لباس فجر
دوازدهمین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس فجر روز گذشته با حضور طراحان برگزیده در محل مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد آغاز به کار کرد. در این دوره از جشنواره ۴۳ ویژند به انتخاب هیات داوران برای نمایش عرضه شده است. در بخش مد و صنعت ۲۰ ویژند و در بخش پوشش تراز اجتماعی بانوان ۲۳ ویژند در این نمایشگاه حضور دارند.
همچنین تیم‌های طراحی در این دوره از جشنواره حضور دارند و هر ویژند یا هر شرکت کننده‌ای که حضور دارد، مجموعه کامل (سه‌لوک) از آثار تولیدشان را ارائه کرده‌اند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: در این دوره تأکید بر حضور ویژندها بود اما منعی برای حضور طراحان به صورت فردی وجود نداشت و در این دوره از جشنواره بیش از ۲۲ کارگاه یک روزه بر اساس مودبرد یا بیانیه مضمون جشنواره در اقصی نقاط ایران برگزار شده است.
سیدمجید امامی ادامه داد: طراحان ما در این کلاس‌ها با ادبیات علمی‌تر طراحی بر اساس شاخص‌های ایرانی ـ اسلامی، رنگ، طرح، موتیف و ... آشنا شدند. طبعاً یک طراح شاید برای نخستین بار نتواند به مرحله آخر جشنواره برسد اما دیپلم افتخار و گواهی حضور در این کلاس‌ها به آنها داده می‌شود. سعدآباد به عنوان فاخرترین موزه گالری ایران میزبان ویژندها، گروه‌ها، صنعت و صنفی است که پوشاک ایرانی - اسلامی تولید می‌کنند.

Page Generated in 0/0060 sec