printlogo


کد خبر: 275317تاریخ: 1402/10/30 00:00
طی روز‌های پنجشنبه و جمعه ارتش یمن 2 کشتی دیگر آمریکایی را مورد اصابت موشک‌ قرار داد
فرمانده باب‌المندب
* ارتش یمن تاکنون 18 حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل انجام داده و ۲ کشتی را نیز توقیف کرده است

گروه بین‌الملل: نیروهای ارتش یمن طی 24 ساعت از پنجشنبه تا جمعه، ۲ کشتی آمریکایی را در خلیج عدن و دریای سرخ هدف موشک و پهپاد قرار دادند تا بر عزم خود برای مقابله با آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ تاکید کنند. ارتش یمن پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و و پایداری برادران ما  و در چارچوب پاسخ به تجاوزات آمریکا و انگلیس به کشورمان، نیروی دریایی ارتش یمن با تعدادی موشک، کشتی آمریکایی 
«Ginko Picardie‌» را در «خلیج عدن» هدف قرار داد که به هدف اصابت کرد. همچنین سرلشکر یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز در نطقی تصویری اعلام کرد: نیروی دریایی ارتش یمن کشتی آمریکایی «کیم رینجر» را با موشک‌‌های دریایی مناسب در نزدیکی خلیج عدن هدف قرار داد و موشک‌ها مستقیما به هدف اصابت کرد. سریع تأکید کرد: پاسخ به حملات آمریکا و انگلیس بی‌شک ادامه خواهد داشت و هر حمله جدید این ۲ کشور به یمن بدون پاسخ و عواقب باقی‌ نخواهد ماند.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین بر تداوم کشتیرانی در دریای عرب و سرخ به همه نقاط جهان ‌جز بنادر فلسطین اشغالی تأکید کرد. این دومین حمله ارتش یمن به کشتی‌های آمریکا در خلیج عدن طی کمتر از 24 ساعت (روزهای پنجشنبه و جمعه) بود.
یحیی سریع هفته قبل در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: در صورت عدم تامین نیاز غذایی و دارویی غزه، از عبور کشتی‌هایی که به سمت فلسطین اشغالی از هر ملیتی در حرکت باشند، جلوگیری می‌کنیم و این کشتی‌ها به هدف قانونی برای نیروهای مسلح ما تبدیل می‌شوند. در ادامه بیانیه آمده بود: به دلیل نگرانی درباره ایمنی ناوبری دریایی، به همه کشتی‌ها و شرکت‌ها نسبت به تعامل با بنادر اسرائیل هشدار می‌دهیم. وی افزوده بود: نیروهای مسلح یمن تعهد کامل خود را به ادامه حرکت تجارت جهانی از طریق دریاهای سرخ و عرب برای همه کشتی‌ها و همه کشورها جز کشتی‌های مرتبط با اسرائیل یا حمل کالا به بنادر اسرائیل بیان می‌کند. این بیانیه افزوده بود: تصمیم ممنوعیت ورود کشتی‌های خارجی به فلسطین پس از موفقیت ما در زمینه جلوگیری از دریانوردی کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و دریای عرب اتخاذ شده است. وی تأکید کرده بود: نیروهای مسلح یمن این تصمیم را از لحظه اعلام این بیانیه اجرا خواهد کرد.
ارتش یمن تاکنون چند کشتی را که با اسرائیل در ارتباط بوده‌اند، در دریای سرخ متوقف کرده یا مورد اصابت موشک و پهپاد قرار داده است.
در نتیجه این حملات شرکت‌های بزرگ کشتیرانی نظیر مرسک، سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام، هاپاگ لوید و همچنین غول نفتی بریتانیا بریتیش پترولیوم اعلام کرده‌اند فعالیت‌های خود را در دریای سرخ متوقف خواهند کرد. تنش‌های جاری باعث شده است هزینه بیمه کشتی‌ها نیز افزایش یابد و در نتیجه نرخ حمل‌و‌نقل و قیمت نفت نیز به تبع آن بالا برود. این عوامل باعث شده زنگ خطر افزایش تورم در اروپا و همچنین سراسر جهان به صدا درآید. یمن تاکنون کشتی‌های زیادی را مورد هدف قرار داده و به صورت رسمی اعلام کرده ۲ کشتی هم مصادره شده است.
از سوی دیگر گاردین به نقل از مقامات ارشد آمریکایی در گزارشی نوشت: «آمریکا و انگلیس در روزهای گذشته در چند نوبت به اهدافی در خاک یمن حمله کرده‌اند. استدلال‌ محوری آنها در انجام این حملات نیز گرفتن انتقام 30 حمله حوثی‌های یمن در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب به کشتی‌هایی بوده که یا اسرائیلی یا عازم بنادر اسرائیل بوده‌اند. حوثی‌های یمن از زمان آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه این کارزار را راه انداخته‌اند و در قالب آن خواستار توقف فوری حملات علیه نوار غزه شده‌اند. رهبران غربی بویژه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا  اصرار دارند آنها مایل به کاهش ریسک و خطرات گسترش جنگ غزه به دیگر بخش‌های منطقه غرب آسیا هستند. با این حال حملات هوایی و دریایی تحت رهبری آمریکا به یمن، در نوع خود عینی‌ترین و جدی‌ترین تهدید درباره گسترش جنگ غزه به دیگر بخش‌های منطقه را از ابتدای آغاز جنگ مذکور (جنگ غزه) به نمایش می‌گذارد که با حملات روزهای گذشته به 30 حمله می‌رسد.
این در حالی است که لانکری، رئیس کمیته مالی کنست با اشاره به وضعیت نامناسب شهر ایلات گفت: از نظر جغرافیایی، ایلات در یک مکان دورافتاده قرار دارد و حقیقت این است که ایلات از نظر اقتصادی در حال فروپاشی است. ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و بگوییم مقررات کلی وجود دارد، چرا که این مقررات مشکلات ایلات را حل نمی‌کند. لانکری با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های وی درباره وخامت اوضاع اقتصادی شهر ایلات محقق شده است، در انتقاد از نمایندگان خزانه‌داری و وزارت دارایی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: «این وضعیت تا ۳ ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت. زمستان امسال ایلات از دست رفت؛ همه چیز منحل شد. ببینید ایلات شاهد چه وضعیتی است؛ تفرجگاه‌های خالی را ببینید، مراکز تجاری خالی از شهروندان هستند و هیچ گردشگری در شهر وجود ندارد». این در حالی است که سخنگوی نیروهای مسلح یمن می‌گوید «کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به هر طریقی با آنها مرتبط هستند کوچک‌ترین فرصتی برای عبور از دریای سرخ نخواهند داشت». 
البخیتی، عضو دفتر انصارالله در مصاحبه با یک شبکه روسی درباره نگرانی سایر کشورها  برای عبور و مرور از دریای سرخ گفت: نیروهای مسلح یمن، عبور امن کشتی‌های تجاری سایر کشورها از جمله کشتی‌های روسی و چینی را تضمین می‌کنند.
باب‌المندب، تنگه‌ای است میان آفریقا و شبه‌جزیره عربستان و مسیر خروجی دریای سرخ به اقیانوس هند است که 12 تا 15 درصد تجارت دریایی جهان از این مسیر جریان دارد.
به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و محاصره همه‌جانبه مردم آن، انصارالله یمن اعلام کرد تا زمانی که اسرائیل مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه شود، کشتی‌های تجاری را که عازم بنادر این رژیم هستند، در دریای سرخ هدف حمله قرار خواهد داد. یمنی‌ها تاکنون چندین کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف و به ده‌ها کشتی آمریکایی و اسرائیلی حمله کرده‌اند و البته ده‌ها کشتی دیگر نیز مجبور به تغییر مسیر یا بازگشت به مبدا شده‌اند.
***
تعدادی از حملات یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا عازم سرزمین‌های اشغالی
1- توقیف کشتی Galaxy Leader توسط نیروهای ارتش یمن
2- توقیف کشتی کلوریس لیدر در دریای سرخ
3- هدف قرار دادن کشتی zim در 25 نوامبر
4- هدف قرار دادن کشتی یونتی اکسبلور در 3 دسامبر
5- هدف قرار دادن کشتی نمبرناین در دریایی سرخ
6- زدن کشتی آستریندا در باب‌المندب در 13 دسامبر
7- هدف قرار دادن کشتی مرسک در 14 دسامبر
8- هدف قرار دادن کشتی MSC Alanya در 15 دسامبر
9- هدف قرار دادن کشتی MSC Palatiam در دریایی سرخ
10- زدن کشتی سوان آتلانتیک در 18 دسامبر
11- زدن کشتی Msc Clara در 18 دسامبر
12- هدف قرار دادن کشتی یونایتد در 26 دسامبر
13- زدن کشتی Tage Cmac GM در ۳ ژانویه
14- حمله پهپادی و موشکی به کشتی آمریکایی در 10 ژانویه
15- زدن ناو یو‌اس‌اس لابون آمریکا در خلیج عدن 15 ژانویه
16- هدف قرار دادن کشتی Gibraltar Eagle آمریکایی در دریای سرخ در 16 ژانویه
17- هدف قرار دادن کشتی Ginko Picardie در 18 ژانویه
18- زدن کشتی کیم راجرر آمریکا در 19 ژانویه

 


Page Generated in 0/0124 sec