printlogo


کد خبر: 275321تاریخ: 1402/10/30 00:00
نگاه
توفان الاقصی و تصویر جدید از اسلام در اروپا

عابد اکبری*: توفان الاقصی و تحولات اخیر در نوار غزه تصویری متفاوت از آنچه رسانه‌های اروپایی از اسلام روایت می‌کردند را بازتاب داده است.
به نظر می‌رسد به‌رغم تلاش گسترده رسانه‌های همسو با صهیونیست‌ها در اروپا برای تخریب وجهه اسلام و گسترش موج اسلام‌هراسی، روایت رایج از جنگ غزه نه‌تنها این تلاش‌های مسموم را خنثی کرده است بلکه دلیلی شده تا نگرش مردم اروپا نسبت به اسلام به طرز مثبتی تغییر کند.
روایت‌سازی‌های شتابزده و کاریکاتورگونه رسانه‌های اروپایی در هفته‌های اخیر علیه مسلمانان  و مظلوم‌نمایی درباره وضعیت یهودیان ساکن اروپا حتی انتقاداتی جدی در بین جوامع رسانه‌ای درون اروپایی نیز به همراه داشته است.
شبکه تلویزیونی دویچه‌وله آلمان که در چند نوبت گزارشاتی را مبنی بر مشکلات تحصیلی کودکان یهودی در آلمان پس از توفان الاقصی منتشر کرده بود، در گزارشی عنوان کرد 4 دانش‌آموز مسلمان در شهر نویس ایالت نوردراین وستفالن، قصد اجرای قوانین سختگیرانه شریعت اسلامی در مدرسه را داشته‌اند. 
برخورداری زنان از حجاب اسلامی، تفکیک جنسیتی در کلاس‌های شنا و اجازه ترک زودهنگام مدرسه برای دانش‌آموزان مسلمان به قصد شرکت در نماز جمعه بخشی از به زعم این رسانه طراحی سختگیرانه شریعت اسلام بوده که این دانش‌آموزان قصد اجرای آن را داشته‌اند! موضوعی که پس از جنجال رسانه‌ای به راه افتاده در این باره و ورود پلیس و سازمان اطلاعات داخلی آلمان به این ماجرا، بی‌اساس بودن این تهدیدنمایی برای مقامات امنیتی آلمان نیز به اثبات 
رسید.
در فرانسه هم که طی سال‌های اخیر به مرکز اسلام‌هراسی در اروپا تبدیل شده است، وضع بر همین منوال است. اسلام‌هراسی بعد از توفان الاقصی در فرانسه در یک روایت صهیونیستی با نژادپرستی درهم تنیده شده است به طوری که مسلمان بودن مانند یک نژاد خاص شناخته می‌شود.
یک تحلیلگر فرانسوی در همین ارتباط عنوان داشت: فضای امروز جامعه فرانسوی به شکلی است که  اگر یک نفر در فرانسه به اسلام روی آورد اما به کسی نگوید، احتمالا با تبعیض مواجه نخواهد شد اما برعکس اگر یک نفر دارای اسم اسلامی باشد یا دارای چهره‌ای خاورمیانه‌ای باشد به‌رغم عدم معرفی خود به عنوان مسلمان نیز با تبعیض مواجه خواهد شد.
آنگونه که رئیس کمیته عدالت و آزادی فرانسه عنوان کرده، امروز اسلام‌هراسی در این کشور یک مشکل سازمان‌یافته است و در حقیقت یکی از اجزای دی‌ان‌ای جمهوری فرانسه به‌شمار می‌رود؛ هر چند به نظر می‌رسد این اقدامات با پاسخ‌های متفاوتی از جانب جامعه فرانسوی مواجه بوده است. 
در همین ارتباط طی روزهای گذشته عبدالله بن منصور، رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی در اروپا عنوان کرد از زمان آغاز تجاوزگری به نوار غزه، شاهد موج عظیمی از گرویدن به اسلام در فرانسه هستیم که طی ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه است، به نحوی که شمار افرادی که مسلمان می‌شوند از ۸۰ نفر در روز به ۴۰۰ نفر افزایش یافته است. به گفته عبدالله بن منصور، از زمان حملات تجاوزکارانه رژیم اسرائیل به نوار غزه، ۲۰ هزار نفر در فرانسه مسلمان شده‌اند که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند.
وضعیت در انگلستان هم مشابه آلمان و فرانسه است. طی 100 روز گذشته انگلستان شاهد افزایش قابل توجه جنایات ناشی از نفرت‌پراکنی سازمان‌یافته علیه مسلمانان بوده است و در حالی که رژیم صهیونیستی محاصره نوار غزه را تشدید می‌کند، این جرائم به طرز نگران‌کننده‌ای در مناطق مختلف انگلستان افزایش یافته است. طبق گزارش صندوق امنیت جامعه، چند روز پس از عملیات توفان الاقصی موارد مربوط به جرائم مبتنی بر نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان در انگلستان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و جرائم مربوط به اسلام‌ستیزی، افزایشی ۶ برابری را نشان 
می‌دهد.
این در حالی است که افزایش جرائم مرتبط با اسلام‌هراسی بر جامعه مسلمانان نیز تأثیر گذاشته، تا حدی که آنها نسبت به امنیت فرزندان خود در راه رفتن به مدرسه و زمان حضور در مدرسه نگران هستند.
اما به‌رغم همه این خشونت‌های سازمان‌یافته، پیامدهای توفان الاقصی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و حتی نحوه تعامل مبارزان فلسطینی در نوار غزه با اسرای اسرائیلی، جهان را مبهوت کرده است. صبر، آرامش، یقین و اعتماد مردم غزه که با مشکلات و مصائب از دست دادن عزیزان و خانه‌های‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند، این سوال را در ذهن شهروندان اروپایی ایجاد کرد: عامل این ‌همه آرامش و صبر چیست؟! و آنها پاسخ سوال‌شان را در اعتقادات دینی مردم مظلوم فلسطین یافته‌اند.
کارشناس مسائل اروپا *

Page Generated in 0/0134 sec