printlogo


کد خبر: 275663تاریخ: 1402/11/11 00:00
در نشست خبری چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر مطرح شد
600 فیلم متقاضی حضور در بخش بین‌الملل

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری جشنواره فیلم فجر همواره به نوعی زنگ آغاز مهم‌ترین هماورد سینمایی کشور است؛ نشست‌هایی که برپایی آن در روز 10 بهمن‌ از دوره سی‌وششم به یک رسم و قانون نانوشته در  جشنواره بدل شد و هر سال در این روز با حضور دبیر آن زنگ رسمی جشنواره به صدا درمی‌آید. البته در دوره چهلم به دلیل ابتلای دبیر جشنواره به کرونا، این نشست خبری بعد از گذشت یک هفته از برپایی آن برگزار شد اما سنت برگزاری در 10 بهمن طی سال‌های اخیر به یکی از ماندگارترین برنامه‌های جشنواره فیلم فجر تبدیل شده است؛ از همین رو امسال نیز در حالی که ۲ روز به آغاز جشنواره مانده است، نشست خبری دبیر جشنواره روز گذشته با حضور اصحاب رسانه در موزه سینما برپا شد.
در این نشست مجتبی امینی، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ضمن خوشامدگویی به حضار، با بیان اینکه وارد فصل جدیدی از جشنواره فیلم فجر شدیم، گفت: خدا را شاکریم که امسال جشنواره پرشور و رونقی را به واسطه آثار زیبایی که تولید و خلق کرده‌اند، داریم. امسال جشنواره فجر یکی از ادوار شلوغی خود را تجربه می‌کند با توجه به تقاضای بالای حضور فیلمسازان در جشنواره، در هیات انتخاب کار بسیار سختی داشتیم و حدود ۱۰۶ اثر به دبیرخانه رسید و بازبینی شد. همچنین به واسطه احترام به همه اهالی سینما، پیرو تولید حجم زیادی از فیلم‌اولی‌ها که ۵۱ فیلم‌اولی متقاضی حضور بودند، بخش فیلم‌های اول به جشنواره اضافه شد و میزبان ۱۲ اثر در این دوره هستیم و در کنار آن جشنواره با  ۴ اثر پویانمایی کار خود را آغاز می‌کند.
امینی در ادامه این نشست خبری گفت: امسال اتفاق خوب این است که آثار در اقلیم‌های مختلف کشور ساخته شده‌اند و با مجموعه فیلم‌هایی از جغرافیا و حوزه‌های متنوع با مضامین مختلف روبه‌رو هستیم. همچنین در حوزه اجتماعی، کودک و نوجوان، طنز و دفاع‌مقدس فیلم‌های خوبی داریم‌. در مجموع فیلم‌های متنوع از ژانرهای مختلف را داریم و امسال شاهد جشنواره‌ای پررنگ از مضامین مختلف خواهیم بود.
وی همچنین اعلام کرد: امسال کار هیات داوران مانند هیات انتخاب سخت خواهد بود، زیرا فیلم خوب زیاد داریم‌ و فیلم‌های سینمایی مردمی از ساعت ۱۶ اکران می‌شوند.
دبیر جشنواره با اشاره به تفاهم‌های انجام‌شده برای حضور دانش‌آموزان و افراد کم‌توان برای حضور در این رویداد سینمایی گفت: با توجه به فیلم‌هایی که در حوزه پویانمایی داشتیم با آموزش‌و‌پرورش هماهنگ شده تا صبح‌ها سانس مدرسه برنامه‌ریزی شود تا ۵ فیلم را صبح‌ها نمایش دهیم و در خدمت دانش‌آموزان باشیم. همچنین امسال میهمانان ویژه این دوره از جشنواره دانش‌آموزان هستند و بستر اردوهای دانش‌آموزی را شکل خواهیم داد. از طرفی امیدواریم شرایط به گونه‌ای فراهم شود که همه بتوانند از آن بهره ببرند و ببینده فیلم‌ها باشند؛ به همین دلیل نابینایان و ناشنوایان عزیز هم می‌توانند در سینماهای مختلف حضور یابند و بیننده فیلم‌های جشنواره فجر باشند.
امینی درباره مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نیز توضیح داد: جشنواره چند سال افتتاحیه نداشت. با توجه به همدلی‌ای که بین مخاطبان سینما و خانواده سینما وجود دارد، امسال با یک افتتاحیه منسجم در تالار وحدت جشنواره را شروع می‌کنیم و بزرگداشت‌هایی هم در این روز خواهیم داشت. همچنین در افتتاحیه امسال شاهد بزرگداشت ۴ پیشکسوت از جمله محمدرضا علیقلی در حوزه آهنگساز، پرویز شیخ‌طادی در حوزه کارگردانی و خانم فریبا کوثری و آقای ابوالفضل پورعرب در حوزه بازیگری هستیم.
او در ادامه بیان کرد: در جریان هستیم که دوستان ما در خانواده سینما شبانه‌روزی در شرایط سخت زحمت می‌کشند و می‌جنگند تا آثار سینمایی خلق کنند و به جشنواره برسانند و اگر شرایط پخش برای صنوف در شرایط مختلف میسر نشود، ممکن است دلخوری پیش بیاید. به همین دلیل ما امسال موضوع بلیت را کنار گذاشتیم و با برنامه‌ریزی مدیریت خانه سینما مجموعه‌ای در اختیار اهالی خانه سینما قرار گرفت و آنها با ثبت‌نام و دریافت کارت می‌توانند مانند اهالی رسانه، فیلم‌ها را با آرامش و احترام تماشا کنند و همین کار برای 4 صنف تهیه‌کنندگان نیز انجام شد؛ در نهایت امسال سعی کردیم با نظام منظم‌ اکران همراه باشیم و حاشیه بلیت‌ها را مدیریت کنیم. دبیر این دوره از جشنواره اعلام کرد: امسال از اواسط این دوره، جشنواره در استان‌ها کار خود را شروع می‌کند و همزمان در ۳۰ استان آثار به نمایش درمی‌آیند. در چندین استان هم هماهنگی ویژه‌ای انجام شده و میزبان عوامل فیلم‌ها در این استان‌ها نیز خواهیم بود تا فقط پایتخت و خانه جشنواره میزبان عوامل فیلم‌‌ها نباشند. همچنین برای اکران در استان‌ها برنامه‌ریزی منسجمی انجام داده‌ایم.
امینی اضافه کرد: امسال هم‌ به دلیل معیشت مردم موضوع افزایش قیمت بلیت را نداشتیم تا مخاطبان عزیز راحت‌تر بتوانند برای تماشای فیلم‌های این دوره جشنواره بلیت تهیه کنند.
امینی با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه و تجربه سال گذشته، شکر خدا امسال ۷۸ کشور متقاضی حضور در جشنواره شدند و ۶۲۱ اثر ثبت‌نام کردند و مشاوران ما در انتخاب آثار حدود ۳ ماه درگیر انتخاب اولیه بودند. همچنین ۲ بخش رقابتی داریم که یکی سینمای سعادت و یکی جلوه‌گاه فجر و بخش جشنواره جشنواره‌هاست.
دبیر جشنواره افزود: ۲ بخش به جشنواره امسال اضافه شده است. با توجه به ظلم رژیم صهیونیستی وظیفه جشنواره این بوده که در مقابل این ظلم برنامه‌ریزی کند و امسال بخش فلسطین «روح و دم» به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود.
او ادامه داد: بخش پنجم بین‌الملل نیز بخش کمربند - جاده و مربوط به اتحادیه انجمن جاده ابریشم شانگهای است که ما هم عضو آن شده‌ایم و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود؛ هم از صاحبان آثار و هم از نخبگان جهانی که از ۱۶ بهمن حضور خواهند داشت، همچنین از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود.

Page Generated in 0/0040 sec