printlogo


کد خبر: 275664تاریخ: 1402/11/11 00:00
نگاهی به انصراف‌هایی که در ادوار مختلف جشنواره شعر فجر رخ داده است
انصراف از فجر؛ مسیری بن‌بست!

«باز گذاشتن مسیر برای دیگران» عبارتی پرتکرار است از زبان کسانی که از حضور در جشنواره شعر فجر انصراف می‌دهند اما در دوره‌های گذشته و حتی بعدی مخالف این گفته شرکت کرده و جوایزی را هم دریافت کرده‌اند.
«انصراف از حضور در جشنواره شعر فجر» تیتری است که در اکثر دوره‌های جشنواره شعر فجر خبری شده است. در هجدهمین دوره نیز فاضل نظری از ارائه کتاب «وجود» در این فستیوال انصراف داد.
 در متنی که نظری منتشر کرده، آمده است: «امروز مطلع شدم کتاب «وجود» در فهرست ۴ نامزد دریافت جایزه کتاب سال شعر کلاسیک فجر است. با احترام و سپاس از عنایت دبیر ارجمند و هیات محترم داوران این دوره به کتاب این بنده کمترین، با هدف ایجاد فرصتی مناسب‌تر برای حضور و درخشش شاعران عزیز جوان، از حضور در این رقابت، اعلام انصراف می‌کنم و امیدوارم این جشنواره در سپهر فرهنگ و ادبیات فارسی به جایگاه خود دست یابد».
فاضل نظری در سومین دوره جشنواره شعر فجر در کنار علی معلم‌دامغانی دبیر علمی بود. در آن دوره نام ۶۰ شاعر به عنوان برگزیدگان شعر امروز انقلاب اسلامی‌ قرائت و به آنان جایزه اهدا شد و نام فاضل نظری که خود دبیر علمی همان دوره هم بود، در بین تقدیرشوندگان بود که حواشی‌ای را ایجاد کرد، چرا که به تقدیرشدگان سکه بهار آزادی اهدا شد.
حال این سوال شاید پیش بیاید که چرا نظری کتابش را ارسال کرده و بعد انصراف داده است؟! لازم است بگوییم از سال 93 به بعد داوری آثار شعر کتاب سال به جشنواره شعر فجر سپرده شد. به همین دلیل جشنواره شعر فجر بر اساس فراخوان و آثاری که در خانه کتاب و ادبیات موجود است، آثار را بررسی می‌کند.
این عبارت که به دلیل «باز گذاشتن مسیر برای دیگران» انصراف می‌دهم، تکراری است و لیلا کردبچه هم در هشتمین دوره همین را دلیل اصلی برای انصراف ذکر کرد. البته همین شاعر در هفدهمین دوره شایسته تقدیر بخش شعر نو معرفی شد و در محافل شعرخوانی دوره پیش نیز حضور داشت.
البته شاعرانی هم بوده‌اند که در دوره‌هایی ابتدایی چون فاضل نظری برگزیده شدند و جوایز را کسب کردند اما در دوره‌های بعدی بنا به دلایلی چون «فرصت را در اختیار جوانان گذاشتن» و... انصراف داده‌اند، مثل سیدحسین متولیان که دلیل انصراف از هشتمین دوره را برگزیده شدن در دوره‌های قبلی اعلام کرده بود یا حسین جنتی و....
سال 98 هم برخی شاعران از جشنواره شعر فجر انصراف دادند که برخی از آنها حتی نخستین شرط حضور در جشنواره را هم نداشتند؛ یعنی در سال 97 کتاب شعری خلق نکرده بودند و فقط بنا به شرایط اجتماعی آن زمان این را گفته
 بودند.
این انصراف‌ها که در بخشی از دوره‌های جشنواره مثل دوره هشتم و نهم بنا به شرایط و وضعیت اجتماعی شدت یافت، نمی‌تواند جشنواره را برخلاف گفته فاضل نظری، در سپهر فرهنگ و ادبیات فارسی به جایگاه خوبی برساند.

Page Generated in 0/0054 sec