printlogo


کد خبر: 277203تاریخ: 1402/11/30 00:00
کنایه جالب سخنگوی شورای نگهبان به کاندیداهای ردصلاحیت‌شده و معترض
می‌دانند چه کرده‌اند
* طحان‌نظیف: در جلسات حضوری دلایل رد صلاحیت را گفتیم و آنها هم پذیرفتند

گروه سیاسی: در هر دوره انتخابات مختلف، چه انتخابات ریاست‌جمهوری، چه انتخابات مجلس شورای اسلامی، همواره برخی کاندیداهای ردصلاحیت‌شده نسبت به رد صلاحیت خود معترض بوده و در بیان این اعتراض مدعی بودند هنوز دلایل رد صلاحیت آنها به خودشان ابلاغ نشده است. این کاندیداها معمولا متن نامه مکتوب شورای نگهبان را که دلایل کلی درباره رد صلاحیت آنها آورده مورد اشاره قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند در گفت‌وگو با رسانه‌ها خود را قربانی جلوه دهند.
به گزارش «وطن امروز»، در حالی ‌که تعداد افراد تایید صلاحیت‌شده در دوره دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی یک رکورد بی‌سابقه را ثبت و از شمار 15 هزار نفر نیز عبور کرده است، برخی نمایندگان دوره یازدهم که صلاحیت آنها برای انتخابات دوره دوازدهم رد شده است در روزهای اخیر در گفت‌وگو با رسانه‌ها تلاش کرده‌اند خود را بی‌اطلاع از موضوع رد صلاحیت نشان دهند. برخی نماینده‌های رد صلاحیت‌شده نیز مدعی شده‌اند برخی دیدگاه‌ها و نظرات تخصصی آنها درباره مسائل مختلف باعث رد صلاحیت‌شان شده است، به گونه‌ای که یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده است به دلیل انتقاد از دولت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رد صلاحیت شده است.
این در حالی است که در دوره‌های گذشته، شورای نگهبان اعلام کرده بود اعلام دلایل رد صلاحیت افراد به دلیل منع قانونی و شرعی امکانپذیر نیست و افراد رد صلاحیت‌شده می‌توانند خودشان دلایل واقعی رد صلاحیت‌شان را که در جلسات شورا با این افراد مطرح شده به مردم منتقل کنند.
در این میان اما برخی کاندیداهای رد صلاحیت‌شده معترض، همچنان نامه مکتوب دلایل رد صلاحیت خود را به عنوان مبنای رد صلاحیت منتشر می‌کنند. در حالی که به گفته هادی هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، دلایل موردی رد صلاحیت این افراد در جلسات حضوری به این افراد اعلام شده و جالب اینکه این افراد خودشان نیز موضوع را پذیرفته‌اند.
طحان‌نظیف دیروز در نشست خبری درباره همین موضوع توضیحاتی ارائه کرد.
وی گفت: تمام نمایندگانی که در این دوره صلاحیت‌شان احراز یا تأیید نشد، موارد پرونده‌شان در جلساتی به آنها گفته شد. کسانی که مشکلات متعدد و جدی دارند و بر اساس قانون ما مراعات در گفتن چنین مطالبی را داریم، نباید اینگونه صحبت کنند. خود این افراد مسائلی دارند و خودشان هم مطلع هستند و در جلساتی هم که خدمت‌شان بودیم، موارد و علل رد صلاحیت به آنها گفته شده است.
به گزارش خبرآنلاین، علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی که صلاحیت وی برای انتخابات دوره دوازدهم مجلس توسط شورای نگهبان تایید نشده است، در این باره گفته بود: «در مورد علت رد صلاحیت بنده موردی ذکر نشده یعنی طبق آخرین نامه‌ای که بنده از شورای نگهبان در اختیار دارم گفته شده بنا بر بررسی‌های صورت گرفته صلاحیت شما مورد تأیید قرار نگرفته و در این نامه حداقل به بندهای قانون انتخابات اشاره نشده و این بسیار عجیب است».
در همین راستا، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان دیروز در بخشی از سخنان خود در نشست خبری با اصحاب رسانه در واکنش به این اظهارات نماینده تبریز گفت: تمام نمایندگانی که در این دوره صلاحیت‌شان احراز یا تأیید نشد، موارد پرونده‌شان در جلساتی به آنها گفته شد. ما هیچ نماینده‌ای نداریم که مواردش به او گفته نشده باشد، فقط یک مورد بود که به ‌رغم چند بار تماس، خودش گفت نیازی نیست من بیایم، بنابراین هیچ ابهامی در این باره وجود ندارد.
* پاسخ به رشیدی‌کوچی
طحان‌نظیف همچنین در واکنش به ادعای جلال رشیدی‌کوچی مبنی بر اینکه علت رد صلاحیتش مخالفت با دولت و مبارزه با مافیای خودرو بوده است، گفت: رد صلاحیت وی هیچ ارتباطی به واردات خودرو و طرح صیانت ندارد. وی هم در جلسه‌ای که به شورای نگهبان آمد، موارد و علت عدم احراز صلاحیتش به وی گفته شد و او هم پذیرفت. هیچ نماینده‌ای به دلیل موافقت یا مخالفت درباره یک مصوبه، رد صلاحیت نمی‌شود.
طحان‌نظیف در پاسخ به پرسشی درباره ادعای هدایت‌الله خادمی، کاندیدای رد صلاحیت‌شده انتخابات مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دلال‌ها برای تأیید صلاحیتم ۱۲۰ هزار دلار خواستند، گفت: ساحت شورای نگهبان و اعضای آن از این ادعاها مبراست. تا الان حتی یک مورد از این ادعاها نسبت به اعضا، حتی کارکنان شورای نگهبان ثابت نشده است.
وی تاکید کرد: اگر کسی مدعی چنین مواردی است به ما اطلاع دهد، البته خودمان مدعی و پیگیر چنین موضوعاتی هستیم و در گذشته هم عده‌ای چنین موضوعاتی را مطرح می‌کردند که به فضل خدا تا الان حتی یک مورد آن ثابت نشده و هیچ ارتباطی با شورای نگهبان نداشته است.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ما با خود ایشان تماس گرفتیم تا اسم این دلال‌ها را بپرسیم و پیگیری کنیم که تا الان موفق به ارتباط با ایشان نشده‌ایم و حتما پیگیر این موضوع هستیم.
طحان‌نظیف بیان کرد: کسانی که مشکلات متعدد و جدی دارند و بر اساس قانون ما مراعات در گفتن چنین مطالبی را داریم، نباید این‌گونه صحبت کنند. خود این افراد مسائلی دارند و خودشان هم مطلع هستند و در جلساتی هم که خدمت‌شان بودیم، موارد و علل رد صلاحیت به آنها گفته شد.
* دلیل رد صلاحیت روحانی
طحان‌نظیف در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه که در محل نمایشگاه رسانه برگزار شد؛ درباره موضوع رد صلاحیت حسن روحانی نیز اظهار نظر کرد. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که دلیل رد صلاحیت روسای جمهور پیشین در انتخابات‌ چیست؟ عنوان کرد: این موضوع عمومیت ندارد. ما برای هر انتخاباتی شرایطی داریم و بارها نیز گفته‌ایم که در هر دوره‌ای صلاحیت افراد را بررسی می‌کنیم. در کشور ما نظارت وجود دارد و هیچ کسی مصون از قانون و نظارت نیست. سخنگوی شورای نگهبان افزود: اینکه یک فرد یک بار تایید شده لزوما به این معنا نیست که مرتبه بعدی نیز تایید صلاحیت شود. ما در شورای نگهبان داوطلب ریز و درشت و داوطلب درجه یک و ۲ و ویژه نداریم، بلکه همه داوطلبان برای ما یکی هستند و هیچ دوگانه‌ای نداریم، افراد در برابر قانون برابرند.

Page Generated in 0/0049 sec