printlogo


کد خبر: 277207تاریخ: 1402/11/30 00:00
دبیر شورای عالی فضای مجازی‌: دسترسی به سکوهای پرکاربرد خارجی امکانپذیر می‌شود
پوسته رفع فیلتر
* گزارش «وطن امروز» از ورود بلاکچین به صنایع فرهنگی

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ۳ مصوبه اخیر این شورا را ابلاغ کرد. سیدمحمدامین آقامیری دیروز مصوبات جلسه نود و ششم شورای عالی فضای مجازی را درباره امکان دسترسی به سکوهای خارجی با سازوکارهای حکمرانی‌پذیر، ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و ایجاد سامانه ملی و جامع داده ابلاغ کرد. در مصوبه اول، شورای عالی فضای مجازی تنظیم‌گران بخشی را موظف کرده تا برای ایجاد تنوع در سبد مصرف کاربران با سازوکارهای حکمرانی‌پذیر و با هدف رفع نیاز مردم، سکوها و خدمات پرکاربرد خارجی را که امکان ارائه خدمات در قالب پوسته برای آنها وجود دارد، شناسایی و شرایط فعالیت آنها را در داخل کشور فراهم کنند. این مصوبه اعلام کرده که تنظیم‌گران بخشی موظفند در حوزه تنظیم‌گری خود ظرف مدت یک ماه، خدمات و سکوهای پرکاربرد خارجی را شناسایی و امکان فنی برای دسترسی کاربران به خدمات مفید خارجی را در قالب‌های حکمرانی‌پذیر مورد بررسی قرار داده و ضوابط ارائه خدمات یادشده را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کنند. مطابق این مصوبه، مرکز ملی فضای مجازی نیز موظف است پس از بررسی، مجوز لازم جهت فعالیت بخش خصوصی را به تنظیم‌گران بخشی بدهد. در بخش دیگری از این ابلاغیه مقرر شده تا سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی درباره مرجع صدور مجوز شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای تصویب در شورای معین شورای عالی فضای مجازی مطرح شود. طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، همچنین براساس مصوبه سوم جلسه شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی موظف شده است سامانه ملی سنجش و پایش داده‌ای فضای مجازی را در تمام لایه‌های فضای مجازی ظرف مدت ۳ ماه ایجاد کند و تمام دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و تنظیم گران بخشی نیز موظف هستند دسترسی به داده‌ها و سامانه‌های مرتبط با فضای مجازی را برای مرکز ملی فضای مجازی فراهم کنند.  در حالی که 60 درصد کاربران اینترنت در جهان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند، در ایران نیز ۵۴ درصد از مردم در شبکه‌های اجتماعی مختلف عضو هستند. این شبکه‌ها امروزه هم بستر مهمی برای کسب‌وکارها هستند و هم بخشی از سرگرمی‌ها و تعاملات مردم در آن شکل می‌گیرد، همچنین فضایی هستند برای کسب اخبار، اطلاعات و آموزش‌های مختلف. شبکه‌های اجتماعی فواید بی‌شماری برای زندگی دارند.
با توجه به اهمیت شبکه‌های اجتماعی، دیتاک(شرکتی دانش‌بنیان و تخصصی در حوزه داده‌کاوی و کلان‌داده) با هدف دریافت اطلاعات از رفتار کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۱ در گزارشی، شبکه‌های اجتماعی مختلف، از جمله اینستاگرام، تلگرام و توئیتر را بررسی و نکاتی را درباره فعالیت‌های کاربران در این پلتفرم‌ها در سال گذشته ارائه کرده است. یافته‌های دیتاک نشان می‌دهد تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ تا ۶۱ میلیون ایرانی کاربر تلگرام بوده‌اند. اینستاگرام هم ۴۲ تا ۴۶ میلیون کاربر ایرانی دارد و حدود 4 میلیون کاربر ایرانی هم در توئیتر فعال هستند. البته این تعداد مجموع اکانت‌هایی است که ایرانی‌ها در این شبکه‌ها فعال کرده‌اند.
* تاثیر شبکه اجتماعی در بازاریابی و توسعه کسب‌‌و‌کار‌ها
شبکه‌های اجتماعی در حوزه کسب‌وکار نیز پیشرفت شایان توجهی برای افراد به همراه داشته است، استفاده از این ابزار این توانایی را به کاربر می‌دهد که در بازار رقابتی، بدون اطلاع، از طرح‌ها و نوع کار باقی افراد استفاده کند. از طرفی شناسایی نیاز جامعه و هزینه کم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی توجه به سمت این نوع کسب‌وکار را افزایش داده است.  
استفاده از شبکه‌های اجتماعی مزایا و معایب بیشماری دارد که درست یا غلط به نوع استفاده کاربران بازمی‌گردد. با توجه به آمار استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی در حوزه کسب‌وکار بویژه در ایران و در پی تصمیم مرکز ملی فضای مجازی درباره امکان دسترسی به سکوهای خارجی با سازوکارهای حکمرانی‌پذیر و با هدف رفع نیاز مردم، چه معیاری برای مفید بودن و در دسترس بودن این ابزار‌ها در ایران مدنظر است. آیا امکان رفع فیلترینگ در برخی شبکه‌ها وجود دارد یا خیر؟

Page Generated in 0/0048 sec