printlogo


کد خبر: 277211تاریخ: 1402/11/30 00:00
رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن مراکز درمانی در غزه به‌دنبال نسل‌کشی غیر مستقیم است
شیطان علیه بیمارستان‌ها

رژیم صهیونیستی ورای همه وحشی‌گری‌هایش علیه فلسطینی‌ها، در حملات اخیر به رفح در جنوب باریکه غزه، کماکان بر رویکرد ضدبشری «جنگ علیه بیمارستان‌ها» اصرار دارد. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از 5 ماه پیش با آغاز جنگ غزه، با وجود موج محکومیت‌های گسترده جهانی، به طور مستمر توسط رژیم کودک‌کش هدف قرار گرفته و ویران شده‌اند، به طوری که حتی می‌توان گفت آنها ورای اهداف نظامی و سیاسی، هدف اصلی ارتش جنایتکار رژیم صهیونیستی بوده‌اند. با تشدید حملات ویرانگر رژیم اشغالگر به مناطق جنوب نوار غزه در روزهای اخیر، باز هم شاهدیم بیمارستان‌ها هدف اصلی هستند.
تشدید محاصره آخرین مجتمع درمانی مهم برجا مانده در کل غزه و معدود مراکز درمانی کوچک‌تر باقیمانده و حمله خونین به آنان نشانه آشکار یک جنگ نظام‌مند از سوی اسرائیل علیه بیمارستان‌هاست که آخرین پناهگاه اکثریت جمعیت آواره در این منطقه جنگ‌زده 2.3 میلیون نفری محسوب می‌شود. الگویی که قصد شوم رژیم اشغالگر قدس برای پاکسازی قومی مردم غزه را برملا می‌کند.
در یورش وحشیانه پنجشنبه گذشته نظامیان صهیونیست به مجتمع پزشکی ناصر در قلب خان‌یونس، نه‌تنها 100 فلسطینی شامل ده‌ها نفر از پرسنل وکادر درمان و حتی بیماران بستری توسط دژخیمان اسرائیلی بازداشت شدند، بلکه این حمله با قتل چند فلسطینی در مبادی ورودی بیمارستان و آسیب به تاسیسات بخش‌هایی از مرکز درمانی همراه بود، همچنین در چند مورد آمبولانس‌های عبوری حامل بیمار و حتی بیماران در حال خروج از مراکز درمانی، هدف راکت‌ها و تک‌تیراندازهای ارتش منحوس عبری قرار گرفتند.
با رد درخواست دولت آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری برای دخالت سریع به منظور متوقف ساختن دور جدید عملیات اسرائیلی‌ها، حالا چشم‌انداز فلسطینیان محاصره‌شده در این نقطه بسیار تیره و تار به نظر می‌رسد.
حتی پیش از این حملات نیز مارتین گریفیتس، رئیس بخش امدادرسانی سازمان ملل اواسط هفته گذشته هشدار داده بود عملیات نظامی در رفح زنگ خطر یک کشتار جمعی را به صدا درآورده و بیش از یک میلیون نفر که در مرزهای جنوبی فلسطین با مصر جمع شده‌اند، به مرگ خیره شده‌اند. همچنین طبق هشدار گروه حقوق بشری الحق، حملات جدید اسرائیل به رفح، به کشتار هزاران غیرنظامی فلسطینی در مقیاسی منجر خواهد شد که در 5 ماه اخیر در سراسر غزه بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که آمارهای رسمی حکایت از قتل‌عام نزدیک به 30 هزار فلسطینی اکثرا شامل کودکان و زنان تا دیروز دارد.
* هدف از حذف بیمارستان‌ها
به گزارش تارنمای الکترونیکی انتفاضه، اسرائیل با حمله به بیمارستان‌ها که یکی از ویژگی‌های کلیدی عملیات نظامی‌اش علیه فلسطینیان بوده، یک نوع رویکرد شیطانی محاسبه‌شده برای نابودی فیزیکی شرایط زندگی آنها را به ویژه در بن‌بست جنوب غزه در پیش گرفته است.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود از گزارش‌ها درباره حمله رژیم صهیونیستی به مجتمع پزشکی ناصر عمیقا نگران است.
دژخیمان اسرائیلی در حمله پنجشنبه گذشته پس از کار انداختن یک هفته‌ای تجهیزات مرکز درمانی ناصر - که توسط رئیس سازمان بهداشت جهانی به عنوان ستون فقرات سیستم بهداشتی جنوب غزه توصیف می‌شود – بدان یورش بردند. 
در گزارش‌های متعدد از جمله از سوی سازمان بین‌المللی پزشکان بدون مرز به گلوله‌باران مجتمع پزشکی ناصر اشاره شده که باعث کشته و زخمی شدن تعداد نامشخصی از پرسنل و بیماران شده است.
همچنین 2سازمان بهداشت جهانی و پزشکان بدون مرز از بازداشت پرسنل خود در حال امداد‌رسانی توسط نیروهای اشغالگر در جریان این عملیات غیرانسانی خبر داده‌اند.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود در تقبیح این حمله آن را بخشی از الگوی حملات نیروهای اسرائیلی برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی غیرنظامی در غزه، بویژه بیمارستان‌ها برمی‌شمارد.
در این بیانیه آمده است: «بر اساس گزارش‌ها، نزدیک 70 هزار نفر در جریان حملات هفته‌های اخیر مجروح شده‌ و سیستم بهداشتی باریکه تقریبا فروپاشیده که به دلیل تداوم حملات به تأسیسات و محدودیت‌های موجود در تجهیزات ضروری بشردوستانه، تأثیر آن بر حیات غیرنظامیان وحشتناک است».
* جنگ بیولوژیک تدریجی
در توصیف رفتار دژخیمانه سربازان صهیونیست با بیماران مرکز پزشکی ناصر نیز آمده که آنان از جمله به افرادی که در بخش مراقبت‌های ویژه و مهدکودک بودند، دستور دادند به ساختمان دیگری بروند و بیماران را در معرض خطرات جدی از جمله خطر مرگ برای آسیب‌پذیرترین افراد قرار دادند.
در چنین شرایطی مرگ بیماران بستری به خاطر فقدان کپسول‌های اکسیژن، رایج‌ترین اتفاقی است که در این مرکز درمانی در حال رخ دادن است.
بر اساس گزارش تحقیقی‌ای که آنی اسپارو و کنث راث مشترکا برای نشریه آمریکایی فارن پالیسی نگاشته‌اند، حملات مستمر رژیم صهیونیستی، نوعی جنگ بیولوژیک مزمن علیه مردم غزه است.
آنها نوشته‌اند: «ترکیبی از جابه‌جایی‌های اجباری، شرایط غیربهداشتی ناشی از قطع شدن سرویس‌های بهداشتی و تصفیه فاضلاب و قطع شدن واکسیناسیون به ‌طور اجتناب‌ناپذیری باعث شیوع بیماری می‌شود که از نظر عملکردی به شکلی از جنگ بیولوژیک غیرمستقیم منجر می‌شود».
* قتل‌عام غیرمستقیم مردم غزه
پل لارودی، تحلیلگر گلوبال ریسرچ و مدیر فعلی سازمان غیرانتفاعی حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه که در رابطه با غزه فعالیت می‌کند،  در توصیف جنگ راهبردی اسرائیل علیه بیمارستان‌های غزه می‌نویسد: «بقیه بیمارستان‌های غزه به جز مرکز پزشکی ناصر، به همراه بسیاری از بیماران و کادر پزشکی‌شان نابود شده‌اند. بسیاری از آنها سلاخی شده‌اند در حالی که افراد بی‌پناه رها شده‌اند تا بمیرند، مانند نوزادان نارس در انکوباتورها!
پزشکان و سایر پرسنل برای مدت نامعلومی اسیر شده‌اند. حتی بیمارستان ناصر که توسط سربازان اسرائیلی تصرف شده و تمام بیماران و کادر پزشکی آن اخراج شده‌اند، دیگر کار نمی‌کند. وجود آن به عنوان یک ساختار صرفا فنی است. این دیگر بیمارستان نیست و نخستین بیمارستانی نیست که زیر انبوهی از آوار منفجر می‌شود. این حملات تصادفی نیست، همچنین حملاتی که علیه نانوایی‌ها، مدارس و زیرساخت‌ها از جمله آب، فاضلاب و برق صورت می‌گیرد. اگرچه بیش از نیمی از ساختمان‌های غزه اکنون آوار شده یا غیرقابل استفاده هستند اما نسبت بیمارستان‌ها بسیار بیشتر است. چرا؟»
او در توضیح این رویکرد شیطانی می‌نویسد: «بنیامین نتانیاهو، رئیس کابینه رژیم صهیونیستی با اینکه مدعی نابودی حماس است اما بخوبی می‌داند حماس از بیمارستان‌ها و دیگر مکان‌هایی که توسط ارتش اشغالگر با مهمات تمام‌نشدنی آمریکایی ویران می‌شود، استفاده نمی‌کند. او حتی به خود زحمت نمی‌دهد تا از حماس به عنوان بهانه استفاده کند تا بلکه برخی، ادعاهای او را باور کنند. اگر او می‌خواست حماس را بزند، پس چرا 10 هزار تن  بمبی که تاکنون بر غزه ریخته شده به مراکز مخفی حماس یا شبکه تونل‌هایش آسیب نرسانده است».
به زعم دکتر لارودی، رژیم صهیونیستی از اینکه مسؤول مستقیم تلفات فلسطینیان قلمداد شود وحشت دارد چون نه تنها مقبولیت کابینه نتانیاهو را در میان خود اسرائیلی‌ها به چالش می‌کشد، بلکه هزینه زیادی برای حامیان غربی او در افکار عمومی جهان نیز دارد. در عوض نتانیاهو با نابودی زیرساخت‌هایی که به مداوای مجروحان و بیماران و پناه دادن به آوارگان اختصاص دارد، یعنی بیمارستان‌ها کل جمعیت غزه را که  دوسوم‌شان کودکان و زنان هستند، به طور غیرمستقیم هدف قرار داده است.
او می‌نویسد: «تخریب بیمارستان‌ها تاثیر چندبرابری بر تعداد کشته‌ها دارد. علاوه بر این، عمدتا این بیمارستان‌ها هستند که آمار کشته‌ها و مجروحان فلسطینی را برای وزارت بهداشت غزه تهیه می‌کنند. اگر بیمارستانی وجود نداشته باشد، افراد بیشتری به صورت ناشناس جان خود را از دست خواهند داد و این امر باعث کاهش شواهد نسل‌کشی می‌شود. تأثیر چندبرابری بیمارستان‌ها بر تعداد مرگ و میرها در نبود آب، فاضلاب، سرپناه، سوخت و البته غذا قطعی است. حذف چنین امکانات و تدارکاتی باعث مرگ‌ومیرهایی می‌شود که به عنوان کشته‌شدگان جنگ در نظر گرفته نمی‌شوند. 
اگر هدف نتانیاهو کاهش یا حذف کامل ساکنان غزه باشد، مسلما شاید استفاده از عامل شیمیایی بدنام «زایکلون بی‌» موثرتر باشد اما هزینه‌هایی برای سیاست‌های دولت نتانیاهو در پی دارد».
این حدس و گمان نیست. نتانیاهو و بیشتر دولت افراطی‌اش علنا مقاصد خود را اعلام کرده‌اند. نقل‌قول‌ها و فیلم‌های آنها درباره هدف‌شان که نسل‌کشی است، توسط وکلای آفریقای جنوبی برای جلب حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه پخش شده است. 
گزینه‌های رژیم صهیونیستی در حال اتمام است. حماس پیشنهاد آتش‌بس خود را ارائه داده و همانطور که پیش‌بینی می‌شد این برای اسرائیل غیرقابل قبول است چون در صورت آتش‌بس نمی‌تواند برنامه‌هایش  برای توسعه ارضی یا پاکسازی قومی را پیش ببرد. 
لارودی معتقد است در حال حاضر نسل‌کشی تنها راهبرد نتانیاهو است. به همین دلیل او  قصد دارد نقشه اهریمنی خود را با نابودی شهر رفح در مرز مصر که جمعیت بیشتری از آوارگان غزه را - به میزان 400 درصد ساکنان اصلی پیش از آغاز جنگ و عمدتا زیر چادرها یا سرپناه‌های پارچه‌ای - در خود جا داده، پیاده کند.
در نبود بیمارستان‌ها، جمعیت عظیم آوارگان محاصره‌شده در رفح دچار مرگ خاموش می‌شوند و آمار روزانه تلفات بسیار بیشتر از نرخ میانگین 5 ماه گذشته جنگ غزه می‌شود که نتانیاهو و صهیونیست‌های افراطی کابینه‌اش می‌توانند در مقابل حامیان در حال ریزش خود بدان مباهات کنند.
همزمان این دژخیمان می‌توانند در پاسخ به درخواست ظاهری بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای کشتار «کمتر» و «بشردوستانه‌تر!» و تخلیه غیرنظامیان از مناطق مورد حمله قرار گرفته در رفح، بهانه بیاورند که فلسطینی‌ها می‌توانند به مناطق اطراف خان‌یونس پناه ببرند و البته گزارش پیشرفت خود را برای پایان دادن به اقدامات «قابل قبول برای نسل‌کشی» به دیوان لاهه ارائه کنند.

Page Generated in 0/0056 sec