printlogo


کد خبر: 277454تاریخ: 1402/12/8 00:00
اخبار

دستورات محسنی‌اژه‌ای در راستای برگزاری سالم انتخابات
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز دوشنبه (هفتم اسفند) طی سخنانی در نشست شورای ‌عالی قوه‌ قضائیه دستوراتی در راستای برگزاری سالم انتخابات صادر کرد. رئیس قوه‌ قضائیه با اشاره به در پیش بودن یازدهم اسفند، موعد برگزاری انتخابات «ششمین دوره مجلس خبرگان» و «دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» ضمن مهم و حساس خواندن این 2 انتخابات، اظهار داشت: به تمام مسؤولان و مقامات قضایی در سراسر کشور دستور می‌دهم که در راستای کمک به سلامت و امنیت انتخابات 11 اسفند، تمام تدابیر لازم را اتخاذ کنند و با بخش‌های مربوطه در دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، ناظران انتخاباتی، فراجا و نیروهای امنیتی، نهایت همکاری را به‌ عمل آورند. همچنین تا روز انتخابات، قضات مستقر و کشیک در شعب مربوطه قضایی حضور مداوم داشته باشند و به ‌محض وصول گزارشی دال بر وقوع تخلف یا جرم انتخاباتی، مقام قضایی مربوطه به‌ سرعت به موضوع ورود کند، نگذارد زمان بگذرد و آثار سوء جرم در جامعه باقی بماند و چنانچه موضوع قابل پیشگیری است، تدابیر لازم با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه ‌قضائیه اتخاذ شود.
***
چرا لاریجانی از نوبخت حمایت کرد؟
علی لاریجانی در یک پیام ویدئویی حمایت خود از محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه را که در رشت کاندیدای مجلس شورای اسلامی شده است اعلام کرد. لاریجانی در این ویدئو که دیروز دوشنبه منتشر شد، تاکید کرد: «آقای نوبخت در دولت و مجلس سوابق خوبی داشته است. وی از افرادی است که با فضل و دقت کافی امور مربوط به توسعه اقتصادی کشور را دنبال کرده است. فکر می‌کنم او از افراد مسلط بر اقتصاد کشور است. حضور افرادی که سابقه اجرایی در توسعه ملی ایران دارند، بسیار مفید است. امیدوارم وی در نقش نمایندگی مردم رشت بتواند خدمات خوبی هم در سطح استانی و هم ملی داشته باشد».
حمایت علی لاریجانی از نوبخت قابل تامل است. به نظر می‌رسد آقای لاریجانی دست‌کم به 3 دلیل از محمدباقر نوبخت اعلام حمایت کرده است.
1- در حالی که رایزنی‌های زیادی از سوی برخی فهرست‌ها مانند فهرست صدای ملت به سرلیستی علی مطهری، با علی لاریجانی شده تا وی از این فهرست‌ها حمایت کند؛ علی لاریجانی مشارکت خود در انتخابات 11 اسفند را نه در قالب حمایت از یک فهرست خاص، بلکه در قالب حمایت از یک کاندیدا در یک حوزه انتخابیه در یک شهرستان انجام داده است. به عبارتی لاریجانی با این اعلام حمایت، هم کنش انتخاباتی انجام داده است و هم در رقابت‌ها و دوگانه‌های لیستی قرار نگرفته است.   
2- وضعیت نوبخت در حوزه انتخابیه رشت به گونه‌ای است که به اعتقاد کارشناسان شانس وی برای پیروزی بیشتر از سایر رقبا است. از همین رو علی لاریجانی با حمایت از نوبخت به نوعی دنبال ارائه نمایش مقبولیت است. ممکن است این نوع ورود لاریجانی به انتخابات و حمایت از کاندیداها در برخی حوزه‌های دیگر نیز ادامه پیدا کند.
3- با توجه به مناسبات سیاسی لاریجانی با حسن روحانی و همینطور ارتباط نوبخت به عنوان دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با روحانی و لاریجانی، این اقدام علی لاریجانی می‌تواند به نوعی حرکت رسمی وی به سمت اردوگاه اعتدالگرایان و تنظیم مناسبات آینده سیاسی وی در این اردوگاه باشد. 
***
مرعشی: با علی مطهری همکاری کردیم
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: ما برای تهیه لیست نامزدها در تهران با علی مطهری همکاری داشتیم و به ایشان مشورت دادیم. حسین مرعشی روز دوشنبه درباره معرفی فهرست کارگزاران در انتخابات به ایرنا گفت: حزب کارگزاران در حوزه‌هایی که نامزد تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلب داشته باشد، کاندیدا معرفی می‌کند.
وی بیان کرد: در حوزه‌های انتخابیه کشور در قالب حزب کارگزاران سازندگی و در حوزه‌هایی که کاندیدای تایید صلاحیت شده وجود داشته باشد که صلاحیت آنها را تایید کنیم، مسؤولیت آنها را در قبال مردم بپذیریم و سابقه اصلاح‌طلبی یا عضویت در یکی از احزاب اصلاح‌طلب را داشته باشد، کاندیدا معرفی خواهیم کرد. مرعشی با بیان اینکه مردم را دعوت می‌کنیم برای تحول در روند توسعه و سازندگی کشور در انتخابات شرکت کنند، تصریح کرد: در استان کرمان از ۱۰ کرسی نمایندگی مجلس، ۹ کرسی رقابتی است و ما کاندیدا داریم.

Page Generated in 0/0051 sec