printlogo


کد خبر: 277628تاریخ: 1402/12/13 00:00
از زمان حمله اسرائیل به نوار غزه بیش از 100 هزار نفر از مردم غزه شهید و زخمی شده‌اند
پیکره مظلومیت غزه
* ۵۴۲۴ دانش‌آموز فلسطینی به شهادت رسیده و ۹۱۹۳ تن هم مجروح شده‌اند

گروه بین‌الملل: 148 روز از جنگ غزه می‌گذرد. از آغاز جنگ در هفتم اکتبر گذشته تاکنون 30228 نفر از مردم در غزه به شهادت رسیده و 71377 نفر هم زخمی شده‌اند؛ اسرائیل جنایت‌های زیادی در غزه انجام داده است. 
جنگ  علیه غزه وارد روز صدوچهل‌وهشتم شد و ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در اوج وحشی‌گری به حملات و جنایات خود علیه غیرنظامیان فلسطینی در این منطقه ادامه می‌دهد. از آغاز جنگ در هفتم اکتبر گذشته تاکنون 30228 نفر به شهادت رسیده و 71377 نفر هم زخمی شده‌اند. هنوز هزاران نفر هم مفقود و زیر آوار هستند و هر لحظه نیز بر حجم ویرانی‌ها در نوار غزه افزوده می‌شود و مردم این منطقه با قحطی، گرسنگی و انواع بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. 
از سوی دیگر وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد تاکنون 13 کودک فلسطینی در بیمارستان کمال عدوان بر اثر سوءتغذیه و عدم درمان به شهادت رسیده‌اند. بر اساس این گزارش، اشغالگران طی 24 ساعت اخیر موجب شهادت 92 نفر دیگر و مجروحیت 156 نفر شدند که اغلب آنها زن و کودکند. هنوز شمار زیادی از قربانیان زیر آوار هستند و به دلیل ممانعت اشغالگران، امکان رساندن بسیاری از مجروحان به بیمارستان‌های نیمه‌فعال در غزه نیز وجود ندارد. 
ارتش اسرائیل که از هفتم اکتبر گذشته حملات ویران‌کننده‌ای را به نوار غزه آغاز کرده تاکنون علاوه بر شهادت رساندن 30 هزار نفر، زیرساخت‌های درمانی و آموزشی و عبادتگاه‌ها را نیز نابود کرده است. اغلب مناطق نوار غزه در حال حاضر تحت محاصره قرار دارند و مردم غزه که به دنبال ویرانی خانه‌های‌شان در چادرها و برخی پناهگاه‌های نیمه‌خراب اسکان دارند، نیاز مبرمی به غذا و ملزومات پزشکی دارند. 
سازمان ملل درباره وضعیت قحطی و گرسنگی مردم بویژه در شمال غزه هشدار داد و اعلام کرد با وجود آنکه میزان ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه در مقایسه با ماه ژانویه 50 درصد کاهش یافته است، رژیم اسرائیل اجازه ورود کمک‌ها بویژه به بخش شمالی غزه را نمی‌دهد. 
اشغالگران پنجشنبه گذشته به سمت هزاران شهروند فلسطینی شمال نوار غزه و به طور دقیق از شهرهای غزه، جبالیا و بیت‌حانون که در منطقه «شیخ عجلین» در غرب غزه منتظر رسیدن کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه بودند، شلیک کردند. ارتش رژیم صهیونیستی در توجیه این جنایت خود مدعی شد: صدها فلسطینی هنگام دریافت کمک‌ها در شمال غزه به سربازان ما نزدیک شدند و نیروهای ما به سمت آنها تیراندازی کردند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اما کمی بعد شلیک به سوی فلسطینیان را تکذیب کرد. مقام‌های رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شدند بسیاری از آنها بر اثر ازدیاد جمعیت کشته یا توسط کامیون‌های امداد زیر گرفته شده‌اند. 
در همین حال وزارت بهداشت غزه از افزایش شهدای کشتار خیابان الرشید به 112 نفر خبر داد و اعلام کرد احتمال افزایش تعداد شهدا وجود دارد. سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره اعلام کرد: تعداد شهدای جنایت رژیم صهیونیستی در خیابان الرشید به 116 شهید و 800 زخمی افزایش یافت. 
جنبش حماس پس از کشتار فجیع فلسطینی‌هایی که در خیابان الرشید در شمال نوار غزه در انتظار رسیدن کمک‌ها بودند، از اتحادیه عرب و شورای امنیت خواست برای اتخاذ تصمیماتی که رژیم صهیونیستی را به متوقف کردن کشتار جمعی و پاکسازی نژادی در غزه ملزم کند، نشست فوری برگزار کنند. حماس رژیم صهیونیستی و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را مسؤول کامل این جنایت و تشدید نسل‌کشی و پاکسازی نژادی در حق ملت فلسطین دانست و از کشورهای عربی خواست از سکوت در برابر جنایاتی که در حق فلسطینی‌ها می‌شود، دست برداشته و فورا قطعنامه تصویب‌شده در اجلاس ۱۱ نوامبر گذشته سران کشورهای عربی و اسلامی درباره ضرورت لغو محاصره نوار غزه و انتقال فوری کمک‌های غذایی و پزشکی به این منطقه را اجرا کنند. 
در همین حال وزیر دفاع آمریکا اذعان کرد رژیم صهیونیستی در حملات به نوار غزه بیش از ۲۵ هزار زن و کودک را به قتل رسانده است. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: اسرائیل از تاریخ 7 اکتبر بیش از ۲۵ هزار نفر زن و کودک را  به قتل رسانده و باید برای محافظت از غیرنظامیان اقدامات بیشتری انجام دهد. به گزارش «الخلیج آنلاین»، وزیر دفاع آمریکا در جریان جلسه استماع کنگره این کشور در پاسخ به سوالی درباره تعداد زنان و کودکان شهید شده در جنگ غزه گفت: تاکنون بیش از ۲۵هزار زن و کودک کشته شده‌اند. 
پیش‌تر گزارش شد یک نوزاد دختر (هبه زیاده) در بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه بر اثر کم‌آبی و سوءتغذیه به شهادت رسید. این نوزاد با وجود اینکه شیر دریافت کرد اما به دلیل وخامت حالش شهید شد. رسانه‌ها تصویری از این نوزاد دختر منتشر کردند که در آن نوشته شده بود: «شیر گرفتم، اما زمان تمام شد». 
وحشی‌گری صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد. آمیخای الیاهو، وزیر میراث رژیم صهیونیستی به رادیو ارتش گفت: اصطلاحی که ماه رمضان نامیده می‌شود باید پاک شود و همچنین ترس ما از این ماه باید از بین برود. الیاهو وزیری از حزب راست افراطی «قدرت یهود» به ریاست ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی است. الیاهو به خاطر اظهارات افراطی خود علیه فلسطینی‌ها از جمله درخواستش برای انداختن بمب اتم بر سر فلسطینیان نوار غزه شناخته می‌شود. 
وزارت آموزش‌و‌پرورش فلسطین نیز پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد از هفتم اکتبر گذشته همزمان با آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری، ۵۴۲۴ دانش‌آموز فلسطینی به شهادت رسیده و ۹۱۹۳ دانش‌آموز هم مجروح شده‌اند. این وزارتخانه افزود: تعداد دانش‌آموزان به شهادت رسیده ساکن نوار غزه از ابتدای این تجاوز ۵۳۷۹ نفر و تعداد دانش‌آموزان مجروح این منطقه نیز ۸۸۸۸ نفر بوده است. همچنین در این مدت ۴۸ دانش‌آموز در کرانه باختری به شهادت رسیده، ۳۰۵ دانش‌آموز مجروح شده و ۹۷ نفر دیگر از آنها نیز بازداشت شده‌اند. در این گزارش همچنین به شهادت ۲۵۵ معلم و کادر آموزش و ۸۹۱ نفر دیگر از آنان در نوار غزه اشاره شده و علاوه بر آن مجروحیت ۶ معلم و کادر آموزشی کرانه باختری و بازداشت بیش از ۷۳ نفر از آنها نیز مورد اشاره قرار گرفته است. 
در بخش دیگر این گزارش آمده است: در جریان حملات اشغالگران ۲۸۶ مدرسه دولتی و ۵۶ مدرسه وابسته به آژانس آنروا در معرض بمباران و تخریب قرار گرفته است که در ۱۱۱ مورد آنها خسارات وارد شده قابل توجه بوده و در ۴۰ مورد نیز ساختمان به طور کامل ویران شده است. همچنین ۵۷ مدرسه در کرانه باختری مورد حمله و تخریب قرار گرفته و علاوه بر آن ۱۳۳ مدرسه دولتی نوار غزه برای پناه دادن به آوارگان مورد استفاده قرار گرفته است. 
همچنین سناتور دموکرات گفته است آمریکا در قحطی و فاجعه انسانی در غزه شریک است. جف مرکلی، سناتور دموکرات آمریکایی اظهار داشت که آمریکا برای رسیدگی به وضعیت جاری در غزه نفوذ دارد و جهان نیز همین انتظار را از آن دارد. مرکلی اظهار داشت: اصلا قابل قبول نیست آمریکا به سیستم کمک‌رسانی‌ای که رژیم صهیونیستی ایجاد کرده، تکیه کند. سناتور دموکرات از دولت آمریکا خواست بی‌خیال سیستم کمک‌رسانی رژیم صهیونیستی شده و مستقیما به غزه امدادرسانی کند. وی گفت: آمریکا در قحطی و فاجعه انسانی کنونی در غزه شریک است. از طرفی آمریکا با ژست حقوق بشری گفته است قصد کمک هوایی به غزه را دارد. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد اقدامات فوری و مؤثری برای ارائه خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه در غزه انجام دهد. حتی پس از یک ماه، اسرائیل همچنان مانع ارائه خدمات اولیه و ورود و توزیع سوخت و کمک‌های حیاتی در داخل غزه می‌شود. به نقل از الجزیره، این نهاد تاکید کرد: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد مجازات دسته‌جمعی و جنایات جنگی است و از گرسنگی دادن به غیرنظامیان به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌شود. دیده‌بان حقوق بشر از دیگر کشورها خواست از انواع روش‌های فشار از جمله تحریم‌ها و ممنوعیت، برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی برای اجرای دستورات این دیوان در پرونده نسل‌کشی استفاده کنند. عمر شاکر، مدیر دفتر اسرائیل و فلسطین در دیده‌بان حقوق‌بشر گفت: اسرائیل گرسنگی را بر ۲و ۲ میلیون فلسطینی در غزه تحمیل کرده است و این مساله آنها را در معرض خطر بیشتری نسبت به دوره قبل از صدور حکم دادگاه قرار می‌دهد.

Page Generated in 0/0067 sec