printlogo


کد خبر: 277629تاریخ: 1402/12/13 00:00
هلال احمر: ۱۵۰ تیم عملیاتی امدادرسان از ۵ استان همجوار در مناطق سیل‌زده حضور دارند
سیل امداد در سیستان

گروه اجتماعی: بارش شدید باران که اواخر هفته گذشته سیستان‌وبلوچستان را در برگرفت، باعث جاری شدن سیل، طغیان رودخانه‌ها و ورود آب به برخی منازل شد، راه ارتباطی بیش از 300 روستا در مناطق جنوبی این استان را قطع کرد و خیلی از روستاها همچنان در محاصره سیل قرار دارند. وضعیت شدید بارندگی‌ها به گونه‌ای بود که مسؤولان استانی خواستار امداد‌رسانی هوایی به مناطق سیل‌زده شدند. جاری شدن سیل در مناطق جنوب استان سیستان‌وبلوچستان هرچند خوشبختانه تلفات جانی نداشت ولی خسارات فراوانی را به اراضی کشاورزی، راه‌ها، زیرساخت‌ها و تاسیسات عمومی وارد کرد. البته نیروهای امدادی و جهادی در همان لحظات اولیه به یاری سیل‌زدگان شتافتند و با امدادرسانی، کمک و خدمات‌رسانی به مردم اقدامات لازم را برای بازگشایی مسیرها، اتصال خطوط برق، خروج آب از منازل و همچنین تامین نیازهای اولیه به کار گرفتند. در حال حاضر هلال‌احمر، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی در حال کمک‌رسانی به سیل‌زدگان هستند. در این باره استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده جنوب این استان هم اکنون در میدان حضور دارند. محمد کرمی با حضور در مناطق سیل‌زده جنوب سیستان‌وبلوچستان ضمن نظارت مستقیم بر روند خدمات‌رسانی به مردم اظهار کرد: باران یکی از نعمت‌های الهی است که همواره شکرگزار آن هستیم و خداوند را نیز شاکریم که باران‌های اخیر در استان تلفات جانی در بر نداشته است. وی افزود: تلاش خواهیم کرد مشکلات مردم سیل‌زده جنوب سیستان‌وبلوچستان را با بسیج تمام دستگاه‌ها پیگیری و برطرف کنیم. استاندار سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: خوشبختانه با بسیج تمام دستگاه‌های اجرایی برای کمک‌رسانی به مردم، روند اجرای خدمات‌رسانی مثبت ارزیابی می‌شود و در حال حاضر نیز از نظر امکانات کمبود احساس نمی‌شود. به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان، بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها در چند روز اخیر راه ارتباطی ۲۲ مسیر اصلی، فرعی و روستایی در جنوب این استان را بسته است. مجید محبی اظهار کرد: بیشترین مسیرهای بسته شده در بلوچستان در شهرستان‌های دشتیاری، قصرقند، فنوج و دلگان واقع شده که برای بازگشایی این مسیرها ابتدا باید طغیان رودخانه‌های محلی فروکش کند. وی ادامه داد: هم اکنون تمام دستگاه‌های امدادرسان از جمله راهداری، هلال‌احمر و برق به صورت شبانه‌روزی در حال خدمات‌رسانی به هم‌استانی‌های گرامی هستند. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان گفت: برق ۴۱ روستای جنوب استان بر اثر شدت بارندگی و سیلاب قطع شده بود که با وجود سیلابی بودن مسیرها و دشواری‌های فراوان تاکنون برق ۱۱ روستا متصل شده و همچنان تلاش برای برقدار کردن ۳۰ روستای دیگر با قوت ادامه دارد. وی تاکید کرد: خوشبختانه در سیلاب اخیر هیچ‌گونه خسارت جانی نداشتیم و خدمات‌رسانی به مردم آسیب‌دیده از سیلاب با کمک نیروهای هلال‌احمر ادامه دارد. محبی گفت: بیشترین خسارت‌های وارده سیلاب اخیر به بخش‌های زیربنایی از جمله راه‌ها، شبکه برق و کشاورزی بوده که برآورد دقیق آنها توسط کارشناسان ستاد بحران در حال انجام است. وی افزود: همچنین با توجه به برودت هوا در سیستان‌وبلوچستان، شهروندان از سفرهای غیرضروری، فعالیت کوهنوردی، اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.
* حضور فعال ۱۵۰ تیم عملیاتی امدادرسان در مناطق سیل زده
امداد‌رسانی و کمک به سیل‌زدگان مناطق جنوب سیستان‌وبلوجستان همچنان ادامه دارد. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از حضور فعال ۱۵۰ تیم عملیاتی در مناطق آسیب‌دیده سیستان‌وبلوچستان خبرداد. یعقوب سلیمانی روز گذشته درباره آخرین وضعیت امداد‌رسانی در سیستان‌وبلوچستان گفت: بعد از وقوع سیل در جنوب سیستان‌وبلوچستان تیم‌های امدادی و عملیاتی جمعیت هلال‌احمر با تمام توان‌شان برای ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان حضور فعال یافتند. وی افزود: بیش از ۱۵۰ تیم عملیاتی با پشتیبانی ۵ استان همجوار در منطقه حضور پیدا کردند. به جهت نامساعد بودن هوا امکان فرود بالگرد نبود که امروز از اول صبح ۲ فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در منطقه حضور پیدا کردند و در حال ارائه خدمات هستند. سلیمانی گفت: خوشبختانه بخشی از راه‌های منتهی به روستاهایی که تحت تأثیر سیل قرار گرفته بود به وسیله خودروهای زمینی بازگشایی شد و ۷ هزار بسته غذایی ۱۰ روزه و ۷۲ ساعته پیش‌بینی شده که بخشی از آن توزیع شده است، همچنین ۱۰ هزار پتو و بیش از ۱۵۰ تیم عملیاتی در مناطق آسیب‌دیده حضور فعال دارند. وی گفت: بحمدالله وضعیت رو به عادی شدن است ولی هلال‌احمر برای بارندگی‌هایی که پیش‌بینی شده تمهیداتی 
در نظر گرفته است.
* امداد رسانی به 4 هزار و ۵۷۸ نفر در جنوب سیستان‌وبلوچستان
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان از امدادرسانی به 4 هزار و ۵۷۸ نفر در حادثه آبگرفتگی جنوب استان در چند روز اخیر خبر داد. سیدمحمدمهدی سجادی افزود: براثر بارش‌های شدید باران در جنوب سیستان‌وبلوچستان و آسیب دیدن برخی شهرستان‌ها ۵۱۶ نیروی عملیاتی در قالب ۹۱ تیم به مناطق حادثه دیده نیکشهر، کنارک و چابهار اعزام شدند. وی ادامه داد: نیروهای امدادی هلال‌احمر ضمن ارزیابی روستای‌های تحت تاثیر، خانه‌ها را از آب تخلیه و اقدام به توزیع اقلام امدادی کردند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان افزود: تاکنون نجاتگران هلال‌احمر برای ‌هزار و ۴۰۰ نفر اسکان اضطراری انجام داده‌اند. وی با اشاره به ادامه عملیات امدادرسانی به مردم سیل‌زده جنوب سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: ‌هزار و ۶۳۴ تخته پتو، ۸۵۴ تخته موکت و ۷۶۷ بسته غذایی ۷۲ ساعته میان خانواده‌های تحت تاثیر توزیع شده است. سجادی بیان کرد: همچنین با توجه به گرفتاری یک ماهیگیر در یک قایق در سیلاب‌های منطقه یارمحمد بازار بخش پلان شهرستان چابهار، یک تیم امداد و نجات به رها‌سازی این ماهیگیر اقدام کردند. وی خاطرنشان کرد: جهت کمک‌رسانی بهتر و به موقع تیم تخصصی واکنش سریع امداد و نجات استان و ۲ تیم از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر شهرستان هامون به روستاهای شارک و دنسر از توابع تلنگ شهرستان قصرقند اعزام شده‌اند.
* تقویت خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان
در پی وقوع سیل در سیستان و بلوچستان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر تقویت خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده  این منطقه تأکید کرد. سردار حسین سلامی از طریق تماس تلفنی پیگیر خدمت‌رسانی به مردم درگیر با سیل شد و بر امتداد و تقویت خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده تأکید کرد. بر این اساس، سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد شفایی، فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان با حضور در بخش سیل‌زده پلان در شهرستان دشتیاری از نزدیک پیگیر امدادرسانی به مناطق سیل‌زده شد. وی در جلسه‌ای که در بخشداری پلان برگزار شد، ضمن پیگیری اقدامات انجام شده، درباره امتداد کمک‌رسانی و حضور گروه‌های جهادی پیگیری‌های لازم را انجام داد. فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان در این جلسه اظهار داشت: تا هر زمان که نیاز باشد، سپاه و بسیج در منطقه حاضر است و امدادرسانی با قوت ادامه خواهد داشت.
* عمده خسارت‌های سیل به راه‌های ارتباطی است
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: عمده خسارت‌های سیل اخیر در سیستان و بلوچستان به جاده‌های روستایی و راه‌های ارتباطی وارد شده است. سردار سرتیپ محمد پاکپور دیروز در سفر به جنوب سیستان و بلوچستان و در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده افزود: عمده خسارت‌ها به جاده‌های روستایی و راه‌های ارتباطی وارد شده است. وی با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی امدادرسانی‌ها توسط نیروهای سپاه پاسداران و بسیج در حال انجام است، افزود: در منطقه «پلان» و «پیر سهراب» سیلاب موجب قطع راه‌های ارتباطی شده و امدادرسانی‌ها از ابتدای شروع سیلاب در این مناطق آغاز شده است. 
***
ورود سامانه بارشی به کشور از امروز
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی به کشور از اواخر وقت امروز و بارش برف و باران در بیشتر استان‌ها طی فردا خبر داد. صادق ضیاییان بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی اظهار کرد:  از اواخر یکشنبه (امروز) با ورود سامانه بارشی به کشور، ابتدا در برخی نقاط شمال غرب و دامنه‌های زاگرس مرکزی و دوشنبه (فردا) در شمال غرب، غرب، جنوب غرب دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی، نواحی مرکز و شرق کشور و برخی نقاط جنوب و جنوب شرق کشور بارش برف و باران، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گرد و خاک و در استان‌های جنوبی رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: سه‌شنبه (۱۵ اسفند) غالب مناطق کشور تحت تاثیر سامانه بارشی خواهد بود. عمده فعالیت سامانه بارشی در این روز در شرق و جنوب شرق پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان در ادامه اظهار کرد: چهارشنبه (۱۶ اسفند) نیز در جنوب شرق کشور بارش پراکنده رخ می‌دهد سپس این سامانه از کشور خارج می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تاکید کرد: در غالب مناطق کشور تا روز چهارشنبه روند افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: دوشنبه و سه‌شنبه خلیج‌فارس مواج خواهد بود.

 


Page Generated in 0/0059 sec