printlogo


کد خبر: 277848تاریخ: 1402/12/19 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره آمریکا به راهبرد دوگانه دولتش درباره جنگ غزه و اوکراین ادامه داد
بایدن و نمایش اسکله
* دولت بایدن بیش از ۱۰۰ انتقال پنهان سلاح به اسرائیل داشته است

گروه بین‌الملل: سخنرانی سالانه جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در کنگره آمریکا بازتابی از بحران‌های فزاینده پیش روی دولت وی بود؛ چالش‌هایی که موانع زیادی در مقابل رئیس‌جمهور دموکرات برای ماندن در کاخ سفید قرار داده است.
در این شرایط نکته‌ای که مخالفان و منتقدان بایدن بیش از هر موضوع دیگری دست روی آن گذاشتند، نفاق و دروغگویی نهفته در نطق ساکن فرتوت اتاق بیضی کاخ سفید در کپیتول هیل بود؛ جایی که چهل‌وششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا درباره جنگ اوکراین و کمک به این کشور سخنانی بیان کرد که در تضاد کامل با واقعیت میدانی و راهبرد تازه واشنگتن یعنی رها کردن کی‌یف در حال شکست است. بایدن همین رویکرد منافقانه را نسبت به جنگ شرم‌آور رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه نیز در نطق خود دنبال کرد. در حالی که رئیس‌جمهور صهیونیست آمریکا بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها به شکل دیوانه‌واری هدایای تسلیحاتی به تل‌آویو روانه کرده و جلوی توقف نسل‌کشی در غزه را گرفته است، بایدن از عزم دولتش برای ساخت اسکله در مدیترانه و ساحل غزه برای کمک‌رسانی به فلسطینیان خبر داد‌(!)
سخنرانی امسال بایدن درباره وضعیت آمریکا بیش از یک ساعت به طول انجامید و میلیون‌ها آمریکایی به طور زنده آن را از شبکه‌های تلویزیونی این کشور تماشا کردند. تمام اعضای دولت فدرال جز وزیر آموزش و همچنین تمام قضات دیوان عالی آمریکا و دیگر مقامات ارشد آمریکایی در این سخنرانی حضور داشتند. 
نخست‌وزیر سوئد نیز که کشورش پنجشنبه گذشته به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به عنوان سی‌ودومین عضو این معاهده پیوست، در سخنرانی سالانه بایدن در کنگره حضور داشت که بایدن در همان ابتدای سخنانش پیوستن سوئد به ناتو را تبریک گفت. چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه شب به وقت محلی در سخنرانی سالانه خود در کنگره  در حالی که صدها معترض حامی فلسطین علیه سیاست‌های او در حمایت از اسرائیل در  اطراف ساختمان کنگره  تجمع کرده بودند، سخنان خود را با جنگ روسیه و اوکراین شروع کرد. 
* پیامی به پوتین
رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود با بیان اینکه «آزادی و دموکراسی در داخل و خارج مورد حمله قرار گرفته است» بر مقابله با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جنگ با اوکراین تاکید کرد و خطاب به او گفت: اوکراین را تنها نمی‌گذاریم. بایدن گفت پوتین با حمله به اوکراین باعث ایجاد آشفتگی در اروپا و فراتر از آن شده است. رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا خطاب به رئیس‌جمهور روسیه گفت: «پیام من به رئیس‌جمهور پوتین که سال‌هاست او را می‌شناسم این است، خیلی ساده است، ما پا پس نخواهیم کشید. من سر خم نخواهم کرد. به معنای واقعی کلمه، تاریخ در حال نظاره است». 
* حمله به ترامپ
بایدن همچنین حمله به ساختمان کنگره  آمریکا را  در ششم ژانویه ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین تهدید علیه دموکراسی آمریکا از زمان جنگ داخلی دانست. رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، رقیب انتخاباتی خود را به باد انتقاد گرفت و گفت: شورشیان، میهن‌پرست نبودند. آنها به کنگره آمده بودند تا مانع انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شوند و اراده مردم آمریکا را سرنگون کنند. 
بایدن درباره رقیب جمهوری‌خواه خود گفت: ترامپ در پی آن است واقعیت را درباره ۶ ژانویه مخفی کند. اکنون وقت بیان حقایق و دفن دروغ‌هاست. بایدن ۸۱ ساله همچنین به انتقادها از خود به دلیل کهولت سن اشاره کرد و گفت: مشکل آمریکا این نیست که افراد چند سال‌شان است، مشکل این است که عقاید افراد چقدر کهنه است. 
* چراغ سبز به اسرائیل
رئیس‌جمهور آمریکا که در بخش پایانی سخنانش به جنگ اسرائیل علیه غزه پرداخت، بار دیگر از اسرائیل حمایت و به حماس به دلیل عملیات توفان الاقصی در 7 ‌اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) تاخت و گفت: «اسرائیل حق دارد با حماس مقابله کند». بایدن با طرح ادعاهای اسرائیل علیه حماس گفت: از آنجا که حماس در میان غیرنظامیان و زیر بیمارستان‌ها و مدارس پنهان می‌شود، اسرائیل مسؤولیت بزرگی در حفاظت از غیرنظامیان غزه دارد.  بایدن اذعان کرد شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در جنگ کنونی اسرائیل در غزه از تمام جنگ‌های قبلی بیشتر بوده است. وی افزود: «بیش از ۳۰ هزار فلسطینی کشته شده‌اند که بیشتر آنها عضو حماس نیستند. هزاران زن، کودک، پسر و دختر بیگناه یتیم شده‌اند». رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین اذعان کرد: «حدود 2 میلیون فلسطینی با بمباران یا جابه جایی اجباری مواجه شده‌اند. خانه‌ها تخریب و محله‌ها با خاک یکسان و شهرها تخریب شده‌ و خانواده‌ها نیز  بدون آب و غذا و دارو هستند و این دردناک است». بایدن ادعا کرد: بدون ‌وقفه برای برقراری آتش‌بس فوری ۶ هفته‌ای تلاش کرده‌ام!
رئیس‌جمهور آمریکا سپس در ادامه اقدامات تبلیغاتی خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور و در حالی ‌که از سوی افکار عمومی داخل و خارج آمریکا برای توقف جنگ اسرائیل در غزه تحت فشار است، همزمان با مانع‌تراشی‌های اسرائیل در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت: به ارتش دستور داده‌ام مسؤولیت رهبری یک مأموریت اضطراری برای احداث یک اسکله (بندر) موقت در دریای مدیترانه ساحل غزه را بر عهده بگیرد.  بایدن به جای اقدام برای توقف حملات رژیم اسرائیل گفت: این اسکله می‌تواند محموله‌های بزرگی از غذا، آب، دارو و پناهگاه‌های موقت را تحویل بگیرد اما هیچ نیروی نظامی آمریکایی وارد غزه نخواهد شد.  رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: این اقدام میزان اقلام امدادی را که هر روز به غزه می‌رسد، به طور گسترده‌ای افزایش خواهد داد. بایدن با تاکید بر اینکه اسرائیل باید روند ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی را تسهیل کند، خطاب به این رژیم گفت: «کمک‌های بشردوستانه نباید اولویت دوم یا ابزاری برای اعمال فشار باشد». 
* بایدن و ایران
بایدن سپس با تکرار ادعاهای ضدایرانی گفت: برقراری  ثبات در خاورمیانه به معنی مهار تهدیدها از سوی ایران است. به همین دلیل ائتلافی متشکل از ۱۲ کشور برای دفاع از کشتیرانی بین‌المللی و آزادی تردد دریایی در دریای سرخ تشکیل دادم. رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: دستور انجام حملاتی به منظور تضعیف توانمندی‌های حوثی‌ها (انصارالله یمن) و دفاع از نیروهای آمریکایی در منطقه را داده‌ام و  به عنوان فرمانده کل قوا برای انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از مردم و نیروهای نظامی‌مان تردید نخواهم کرد. 
* رونمایی از طرح منطقه‌ای
بایدن سپس به حمایت‌های خود از رژیم اسرائیل پرداخت و گفت: تنها رئیس‌جمهور آمریکا هستم که در دوران جنگ به اسرائیل سفر کردم. هیچ راه دیگری غیر از راهکار 2 کشوری وجود ندارد که امنیت اسرائیل و دموکراسی آن را تضمین کند. هیچ راه دیگری وجود ندارد که بتواند تضمین کند فلسطینی‌ها در صلح زندگی کنند. هیچ مسیر دیگری وجود ندارد که بتواند تضمین کند اسرائیل با همه همسایگانش از جمله عربستان سعودی در صلح زندگی کند. بایدن همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مقابل اقدام‌های غیرمنصفانه اقتصادی چین می‌ایستیم و از صلح و ثبات تنگه تایوان دفاع خواهیم کرد. 
* واکنش‌ها به سخنرانی بایدن
دونالد ترامپ در واکنش به سخنرانی سالانه جو بایدن در کنگره گفت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود با تاخیر بیش از ۳۰ دقیقه‌ای، به ایالات متحده بی‌احترامی کرد. دونالد ترامپ، نامزد پیشرو جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال درباره سخنرانی بایدن در کنگره، از طریق شبکه اجتماعی خود «Truth Social» گفت: آنها واقعا دیر کردند. این خیلی بی‌احترامی به کشور ماست!
رئیس‌جمهور سابق آمریکا بایدن را پیرمردی بیمار با سرفه‌های شدید توصیف کرد که برای اینکه بتواند برای ایراد سخنرانی روی پای خود بایستد، از مواد مخدر استفاده می‌کند. 
ترامپ پنجشنبه‌شب نوشت: در حالی که او آماده می‌شود دوباره به دست راستش سرفه کند، رسانه‌های اخبار جعلی سعی می‌کنند این صحنه را پوشش ندهند. ترامپ همچنین گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هیچ احترامی برای جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا قائل نیست. ترامپ که همزمان با سخنرانی بایدن نظراتش را در شبکه اجتماعی‌اش منتشر می‌کرد، گفت: پوتین فقط برای این به اوکراین حمله کرد که برای بایدن احترامی قائل نیست. ترامپ همچنین گفت او تنها دلیلی است که ناتو را قوی‌تر کرده است. 
ترامپ درباره اظهارات بایدن گفت: «نه! من گفتم ناتو باید صورت‌حساب‌هایش را بپردازد و اگر صورت‌حساب‌هایش را نپردازد، ما از شما محافظت نمی‌کنیم. در زمان روسای جمهور دیگر، ناتو شکست خورده بود». ترامپ همچنین گفت ناتو تنها پس از آن قوی شد که سایر کشورهای عضو را وادار کرد سهم خود را در این ائتلاف افزایش دهند. او افزود: ناتو متخلف بود و ایالات متحده همه هزینه‌های آنها را پرداخت می‌کرد. 
تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی هم روز جمعه سخنان جو بایدن در کنگره را «احتمالاً تاریک‌ترین و غیر‌آمریکایی‌ترین گفتار» که تاکنون توسط یک رئیس‌جمهور ایالات‌متحده ارائه شده است، خواند و گفت موضوع این سخنرانی به جای تمرکز بر منافع ملی ایالات متحده، بر دادن میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین متمرکز بود. این روزنامه‌نگار آمریکایی سخنرانی رئیس‌جمهور را «دروغ» توصیف کرد و نوشت: دروغ بعد از دروغ! «اوکراین می‌تواند روسیه را متوقف کند». نه! نمی‌تواند. این روند بیش از 2 سال است ادامه دارد. «ناتو از همیشه قوی‌تر است». نه! این نیست... این صحبت دیوانه‌وار بود.
***
دولت بایدن بیش از ۱۰۰ انتقال پنهانی سلاح به اسرائیل داشته است
وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: دولت بایدن،‌ رئیس‌جمهور آمریکا بیش از ۱۰۰ انتقال تسلیحات به اسرائیل را سازماندهی کرده است اما تنها به طور رسمی کنگره را از 2 محموله منتقل شده تحت فرآیند عمده فروش تسلیحات خارجی که معمولاً برای بررسی به قانونگذاران ارائه می‌شود و سپس به صورت علنی افشا می‌شود، مطلع کرده است. در هر دو مورد هم دولت از یک قانون اضطراری استفاده کرده که از روند بررسی اجتناب می‌کند. این انتقال تسلیحات به تل‌آویو تاکید دیگری است بر اقدامات غیرقانونی مداوم توسط افراد معتمد در کاخ سفید، آن هم در حالی که کشور به طور فزاینده‌ای از مدیریت جنگ توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ناامید شده اما همچنان درخواست‌ها برای قطع پمپاژ تسلیحات به عنوان اهرم فشار برای کاهش تلفات غیرنظامیان و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه را نادیده می‌گیرد. مشارکت عمیق نظامی آمریکا با رژیم صهیونیستی باعث افزایش فوری محموله‌های تسلیحاتی پس از ۷ اکتبر شد. مقامات وزارت خارجه می‌گویند در حال حاضر ۶۰۰ مورد فعال از انتقال یا فروش نظامی بالقوه به ارزش بیش از ۲۳ میلیارد دلار بین آمریکا و اسرائیل وجود دارد. به گفته منتقدان این انتقال، تصمیم برای ارائه تسلیحات در حدود ۱۰۰ قسط نشان‌دهنده تمایل دولت برای دور نگه داشتن دامنه حمایت نظامی خود از اسرائیل تا حد امکان از دید عموم است. جاش پل، یکی از مقامات وزارت خارجه که روابط کنگره را مدیریت می‌کند و ماه اکتبر در اعتراض به سیاست دولت بایدن درباره جنگ غزه استعفا کرد، گفت: این چیزها از نظر طراحی غیر شفاف است. بیشتر تسلیحات و سیستم‌ها در روزهای اولیه جنگ از انبارهای ارتش آمریکا بیرون آمد. به گفته مقامات، این جریان در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، زیرا پنتاگون با کمبود مهمات مواجه شده و نمی‌تواند به سرعت هم اسرائیل را تامین کند و هم نیازهای اوکراین را برآورده کند و در عین حال ذخایر  آمریکا را در حد قابل قبول حفظ کند. مقامات دفاعی آمریکا می‌گویند در ماه گذشته ۱۰۰۰ مهمات هدایت‌شونده دقیق و گلوله توپ فرستاده شده است.

 


Page Generated in 0/0048 sec