printlogo


کد خبر: 277849تاریخ: 1402/12/19 00:00
آیین تشییع و خاکسپاری مرحوم جمشید عندلیبی برگزار شد
وداع با نی‌نواز نی‌نوا

آیین تشییع و خاکسپاری مرحوم جمشید عندلیبی، آهنگساز و نوازنده پیشگام عرصه نی‌نوازی روز گذشته در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تهران با حضور تعدادی از هنرمندان و دوستداران این هنرمند پیشکسوت برگزار شد.
حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم گفت: چه کسی باورش می‌شد جمشید عزیز را اینچنین ناگهانی از دست بدهیم؟ همین ۲ ماه پیش بود که در مراسم خاکسپاری مرحوم محسن افتاده که در اینجا برگزار شد، جمشید مظلومانه در جایی ایستاده بود. حالا امروز در مراسم خاکسپاری او حضور داریم.  اینها نشانه‌ای است که تا وقتی زنده‌ایم احوال هم را بپرسیم تا در آینده حسرت نخوریم. 
داریوش پیرنیاکان، نوازنده پیشکسوت عرصه تارنوازی و رئیس شورای عالی خانه موسیقی هم در این مراسم اظهار کرد: حتی در خیالم هم فکر نمی‌کردم روزی بخواهم در فقدان جمشید عندلیبی حرف بزنم. او از جمله هنرمندانی بود که قلب بسیار آرام و صافی داشت و شاید به دلیل همین صافی و زلالی بود که از طرف برخی بلاهای زیادی متحمل شد. او هیچ وقت به خودش نپرداخت و شاید برخی اطرافیان او اجازه ندادند او به خودش بپردازد. 
محمدجلیل عندلیبی، آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی نیز در این مراسم گفت: جمشید عندلیبی پاییز نیزار را به بهار نیزار تبدیل کرد. او می‌گفت ساز نی جادو دارد و به همین دلیل بود که به واسطه هنرنمایی‌اش بهترین آثار را خلق کرد.
سال ۱۳۵۴ که دانشجوی موسیقی دانشکده هنرهای زیبا بودم جمشید در سنندج آکاردئون می‌نواخت. من در تهران از استاد محمدعلی کیانی‌نژاد یک نی گرفتم و آن را به جمشید هدیه دادم و گفتم این ساز را بزنی بهتر است. باور کنید او ۶ ماه تلاش کرد تا بتواند بالاخره صدای نی را درآورد و این برای من نشانه‌ای از اراده پولادینی بود که فقط آن را در جمشید دیدم.
مرحوم جمشید عندلیبی از جمله نوازندگان شناخته‌شده عرصه نی‌نوازی بود که نواختن ساز نی را ابتدا بدون استاد فرا گرفت. وی ردیف موسیقی ایرانی را نزد هنرمندانی چون نصرالله ناصح‌پور، نورعلی برومند و استاد محمدرضا لطفی فرا گرفت. این هنرمند فقید موسیقی ایرانی در طول زندگی خود علاوه بر نوازندگی در کار آهنگسازی نیز فعال بود و آلبوم‌های «میهمان تو»، «پاییز نیزار» و «مونس جان» از جمله فعالیت‌های او در زمینه آهنگسازی است.
موسیقی «نی نوا» از جمله ملودی‌های معتبر و ارزشمند تاریخ موسیقی ایران‌زمین است که به واسطه حضور هنرمندانی چون حسین علیزاده با خلاقیت و استادی منحصر به فرد و جمشید عندلیبی با تک‌نوازی سحرانگیزی که در حوزه نی‌نوازی انجام داده، همچنین جمعی دیگر از نوازندگان شاخص موسیقی کشورمان توانست جایگاه رفیعی میان مخاطبان پیدا کند.
مراسم ترحیم این هنرمند فقید امروز ساعت ۱۴ در مسجد نور تهران واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0126 sec