printlogo


کد خبر: 277892تاریخ: 1402/12/20 00:00
هفته عجیب گلرهای پرسپولیس‌، سپاهان و نساجی با دریافت گل‌های باورنکردنی
چالش مانکن

هفته نوزدهم لیگ برتر با اشتباهات مهلک گلر‌های تیم‌های مختلف همراه بود؛ از پیام نیازمند تا علیرضا رضایی و علیرضا بیرانوند؛ توپ‌هایی که در نهایت تعجب وارد دروازه شد و لحظات باورنکردنی‌ای را برای هواداران تیم‌های‌شان رقم زد. هفته نوزدهم لیگ برتر ایران به پایان رسید و اشتباهات گلرهای ملی‌پوش و سطح اول ایران در این هفته در نتایج تاثیرگذار بود و شرایطی را رقم زد تا انتقادهای زیادی نسبت به عملکرد آنها شود. پیام نیازمند و علیرضا بیرانوند روی گل‌های دریافتی سپاهان و پرسپولیس نقش مستقیم داشتند و اشتباهات فردی بزرگی انجام دادند. نکته نگران‌کننده هم آن بود که این گل‌ها از سوی گلرهایی دریافت شد که پیش از این کمتر شاهد اشتباهات بزرگ از سوی آنها بودیم.  
* اشتباه مرگبار رضایی برای نساجی
فاصله نساجی تا پیروزی تنها چند دقیقه بود اما اشتباه باورنکردنی گلر جوان نساجی موجب شد آنها عجیب‌ترین گل هفته را بخورند. البته 24 ساعت بعد علیرضا بیراوند در اشتباهی عجیب‌تر رقیب جدی این گل شد. حقیقتا سخت است بگوییم اشتباه کدام گلر بزرگ‌تر بود. البته بازیکنان پرسپولیس اشتباه بزرگ گلر شماره یک تیم‌ ملی را جبران کردند، اتفاقی که برای رضایی و نساجی رخ نداد!
اما این گل چگونه روانه دروازه نساجی‌چی‌ها شد؟ علیرضا رضایی تصمیم درستی گرفته بود تا زمان بازی را به سود نساجی سپری کند اما تکنیک اشتباهی را برای مهار توپ انتخاب کرد و منطقی‌تر بود توپ را با پا کنترل می‌کرد. علیرضا رضایی فشار زیادی را در چند وقت اخیر تحمل کرده و بعد از گذراندن دوره‌ای که در استقلال بازی به او نرسید و در شمس‌آذر هم با شرایط عجیبی روبه‌رو شد، می‌خواست خود را اثبات کند اما در اجرای تکنیک کنترل توپ اشتباه داشت. در این مسابقه ثانیه‌ها ارزشمند بود و رضایی می‌خواست با کنترل توپ زمان را به سود تیم خود سپری کند اما گرفتن ثانیه‌ها در آن لحظه ارزش ریسک به این بزرگی را نداشت و این یک تجربه برای او و دیگر دروازه‌بان‌های جوان شد. یک توپ ساده و کم‌سرعت روی دروازه او آمد و اشتباه باورنکردنی رضایی موجب شد توپ بعد از برخورد به سینه او به آرامی درون دروازه نساجی جا بگیرد؛ یک گل کمیک و خنده‌دار البته نه برای اهالی قائمشهر!  
* این چه گلی بود خوردی آقای بیرانوند؟
عدم هماهنگی بین دانیال اسماعیلی‌فر و علیرضا بیرانوند در رقم خوردن گل اول فولاد برابر پرسپولیس تاثیرگذار بود. اسماعیلی‌فر باید فضای ضربه زدن را از بازیکن فولاد می‌گرفت و خودش را بین مهاجم و چارچوب دروازه قرار می‌داد و اولویت دوم او جلوگیری از پاس کات‌بک می‌بود، علیرضا بیرانوند هم زمانی که دید این فضا ایجاد شده، نباید به عقب می‌رفت و خود را برای پاس کات‌بک آماده می‌کرد. اگر دانیال اسماعیلی‌فر فضا را می‌بست، این موقعیت ایجاد نمی‌شد، علیرضا بیرانوند هم پیش از ضربه پیش‌بینی کرد و با تجربه‌ای که دارد خواست بازی‌خوانی کند که این بازی‌خوانی اصولی انجام نشد اما در نهایت باید بیراوند را مقصر اصلی این گل دانست. اگر او دروازه‌بان شماره یک تیم‌ ملی ما در همه این سال‌ها نبود، می‌شد روی این گاف کمی تامل کرد اما به نظر می‌رسد سوای موضوع فنی که شرحش رفت، باید به این واقعیت اشاره کرد که این روزها بیرانوند همه حواسش به مستطیل سبز نیست. پیش از این چنین گل‌هایی را سوشا مکانی در فوتبال ایران دریافت می‌کرد؛ گلری ضعیف و پرادعا که سرانجام چوب رفتارهای خارج از فوتبال خود را خورد و حالا باید با ذره‌بین او را پیدا کرد.   
* گل دوم فولاد؛ اجرای اشتباه تکنیک مشت کردن از سوی بیرو
اما آن گل تنها توپی نبود که از خط دروازه بیرو رد شد. عدم هماهنگی بین دفاع و دروازه‌بان باز هم کار دست پرسپولیس داد؛ علیرضا بیرانوند در مکث اولیه اشتباه داشت و در ابتدا یک نشست به عقب داشت و سپس به جلو حمله کرد. زمانی که برای مشت کردن توپ اقدام می‌شود، سرعت ثانویه باید بیشتر از سرعت اولیه باشد، قدم‌ها در سرعت اولیه باید استوارتر باشد و مهار باید با حداکثر سرعت انجام شود. بیرانوند زمانی که به نقطه مهار رسید، سرعتش کم شد. به‌رغم اینکه بیرانوند همیشه خروج‌های خوبی داشته و نقطه قوت او حساب می‌شود، در این صحنه تکنیک خروج رعایت نشد. فرجی ضربه سر رو به عقبی را زد که در ادامه نه کریم حسن و نه گلر پرسپولیس موفق به دفع توپ نشدند که همان توپ بعد از برخورد به بدن مدافع قطری پرسپولیس، درون دروازه جا خوش کرد. آخرین بار که بیرانوند در یک بازی ۲ اشتباه بزرگ را انجام داد چه کسی خاطرش است؟ زنگ خطر برای او به صدا درآمده و اگر در داربی پیش رو نتواند منجی قرمزها باشد، شاید این اشتباهات، آغاز مسیر سقوط او باشد. 
* گل دوم پیکان؛ نیازمند! چه کار کردی؟
اما دیگر اشتباه بزرگ و باور نکردنی هفته نوزدهم فوتبال به گل دوم پیکان به سپاهان مربوط می‌شود. در نهایت سپاهان این بازی را ۳ بر ۲ واگذار کرد تا همین اشتباه پیام، بهای گزافی برای تیمش داشته باشد. بازی با نتیجه یک - یک پیگیری می‌شد. آخرین ثانیه‌های بازی در پایان نیمه اول بود، محمدحسین فلاح از سمت راست سپاهان نفوذ کرد و بعد از آنکه پیام نیازمند را روبه‌روی خود دید، شوت نه ‌چندان محکمی را روانه دروازه سپاهان کرد. توپی که اگر یک گلر تازه‌کار 18 ساله بود، به راحتی آن را مهار می‌کرد اما نیازمند ناباورانه بین مشت کردن و گرفتن دودل ماند و به شکلی کمیک و خنده‌دار، تنها توپ را برای ثانیه‌ای لمس کرد تا همان توپ درون دروازه تیمش قرار بگیرد. در ادامه اگر چه سپاهان روی اشتباه عجیب ناصری، گلر پیکان گل مساوی را زد اما در نهایت پیکان گل سوم را زد تا بهای اشتباه نیازمند باخت تیمش باشد.

Page Generated in 0/0052 sec