printlogo


کد خبر: 277893تاریخ: 1402/12/20 00:00
گزارشی درباره سوءاستفاده معلم‌بلاگر‌ها از دانش‌آموزان برای دیده ‌شدن در فضای مجازی
علم بهتر است یا شهرت؟
* معاون اجتماعی پلیس فتا در گفت‌وگو با «وطن امروز»: خانواده‌ها می‌توانند از معلم‌بلاگر‌ها شکایت کنند

گروه اجتماعی: پدیده نوظهور «بلاگری» در حالی با توسعه و پیشرفت اینترنت و دنیای مجازی وارد زندگی انسان‌ها شده است که به گفته پلیس فتا با فعالان این عرصه چنانچه با بی‌توجهی به چارچوب‌های قانونی و عدم رعایت حریم خصوصی اقدام به انتشار فیلم از طریق فضای مجازی کنند، برخورد قانونی خواهد شد. 
بلاگری که با پیدایش وبلاگ به عنوان یکی از کارهای محبوب و پرطرفدار در اینترنت پا به عرصه فضای مجازی گذاشت، هم اکنون شکل گسترده‌ای به خود گرفته و به یکی از محبوب‌ترین و بعضا پردرآمدترین شغل‌های مرتبط با فضای مجازی تبدیل شده است و هر روز به دایره فعالان این حوزه افزوده می‌شود.
بلاگرها که از راه تولید محتوا و انتشار آن در فضای مجازی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند، پس از جذب تعداد قابل توجهی دنبال‌کننده، اقدام به جذب تبلیغات و درآمدزایی می‌کنند به طوری که هم اکنون خیلی‌ها به عنوان بلاگر در فضای مجازی و مشخصا شبکه اینستاگرام مشغول فعالیت هستند.
البته فعالان این عرصه باید حد و مرز بلاگری را بشناسند، برای مثال معلمان که در فضای آموزشی با دانش‌آموزان زیادی در ارتباط هستند و می‌توانند مخاطبان فراوانی داشته باشند، فعالیت‌شان در چنین زمینه‌ای بسیار حساس است. به گفته کارشناسان آموزش‌و‌پرورش، از آنجا که چارچوب خاصی برای فعالیت بلاگری معلمان وجود ندارد و آموزش و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه در مدارس و مراکز آموزشی به چشم نمی‌خورد، بنابراین برخی معلمان‌بلاگر شده‌اند و از دانش‌آموزان به عنوان ابزاری برای دیده شدن خود استفاده می‌کنند، بدون اینکه مجوز قانونی داشته باشند. چنانچه قانون بالادستی در این زمینه وجود داشته باشد و قوانین و مقررات فعالیت در فضای مجازی از سوی آموزش‌و‌پرورش به مدارس ابلاغ شود، بی‌تردید معلمان بلاگر به سمت بلاگری نمی‌روند.
«بلاگر‌معلمانی» که با استفاده ابزاری از دانش‌آموزان از آنها به عنوان نردبانی برای بالا رفتن و دیده شدن‌ در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی استفاده می‌کنند، کودکان را بدون اینکه به حقوق قانونی خود آشنا باشند، بعضا در معرض خطر قرار می‌دهند.
کارشناسان آموزش‌و‌پرورش معتقدند برخی معلم‌بلاگرها با چنین فعالیتی توانسته‌اند منشأ کارهای خیر نیز شوند و با حفظ قوانین و رعایت حریم خصوصی با اتشار تصاویر و صوت‌هایی، مردم را ترغیب به کمک‌های مالی و درمانی به مناطق محروم کنند اما چیزی که باید مد نظر قرار گیرد، ایجاد قانون برای فعالیت در فضای مجازی است تا در این زمینه همه از قوانین تمکین کنند.
در این باره سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش با تأکید بر اینکه هیچ معلمی به خاطر بلاگر بودن اخراج نشده است، گفت: اگر دانش‌آموزی از طریق فعالیت معلمان‌بلاگر آسیب ببیند، با معلم برخورد قانونی می‌شود. علی فرهادی در این باره اظهار کرد: حریم خصوصی دانش‌آموزان برای آموزش‌و‌پرورش مهم است و معلمان‌بلاگر باید این حریم را رعایت کنند. وی تصریح کرد: چنانچه معلمی در این زمینه به هر شکلی، حریم خصوصی دانش‌آموزان را به خطر بیندازد، برخورد می‌کنیم. فرهادی با هشدار به معلمان بلاگر گفت: معلمان به هیچ وجه حق ندارند از دانش‌آموزان فیلم بگیرند و منتشر کنند، چرا که ممکن است از طریق پخش این فیلم، دانش‌آموز آسیب ببیند. وی در واکنش به این جمله که برخی معلمان‌بلاگر عنوان می‌کنند از خانواده دانش‌آموزان اجازه گرفتیم، افزود: مثل این است که معلمی بگوید از والدین دانش‌آموز اجازه گرفتم که دانش‌آموز را تنبیه بدنی کنم. مگر والدین کودکی اجازه می‌دهند کسی به کودک‌شان آسیب جسمی وارد کند. این فیلم‌ها می‌تواند در آینده کودکان تأثیر بگذارد.  سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش تأکید کرد: هر فعالیتی که امنیت روانی کودک را دچار مخاطره کند، چه معلم‌بلاگری یا هر فعالیت دیگر ممنوع است. وی با بیان اینکه معلمان حق ندارند تحت عنوان معلم بلاگر و امثالهم، حریم خصوصی و حقوق کودک را زیر پا بگذارند، اضافه کرد: لازم باشد در این باره بخشنامه هم خواهیم داد اما در حال حاضر هشدار می‌دهیم. فرهادی با تأکید بر اینکه هیچ معلمی به خاطر بلاگر بودن اخراج نشده است، افزود: اگر دانش‌آموزی از طریق فعالیت معلمان‌بلاگر آسیب ببیند، با معلم برخورد قانونی می‌شود. برای تخلف کارکنان دولت، قانون پیش‌بینی شده است‌ و اگر دانش‌آموزی آسیب ببیند موظف به برخورد هستیم.
* خانواده‌ها می‌توانند از «معلم‌بلاگرها» شکایت کنند
معاون اجتماعی پلیس فتا در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره اینکه برخی معلم‌بلاگرها از دانش‌آموزان به عنوان ابزاری برای دیده شدن خود استفاده می‌کنند، آیا قانونی وجود دارد که با چنین معلمانی برخورد شود، افزود: بله! در صورتی که انتشار فیلم باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی یا آسیب روحی به دانش‌آموز شود، والدین می‌توانند با طرح شکایت، مراحل قانونی را طی کنند. پلیس فتا مطابق ماده 22 قانون جرائم رایانه‌ای با بلاگرها برخورد قانونی خواهد کرد.
سرهنگ رامین پاشایی به «معلم‌بلاگرها» هشدار و ادامه داد: اگر حریم خصوصی و حقوق کودکان در فیلم‌هایی که در فضای مجازی توسط معلمان منتشر می‌شود، رعایت نشود، امکان شکایت خانواده‌های دانش‌آموزان از این افراد وجود دارد. وی به انتشار فیلم‌هایی از دانش‌آموزان و کلاس درس توسط معلمان در فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: اصل انتشار چنین فیلم‌هایی از نظر قانونی مشکلی ندارد، مگر اینکه حریم خصوصی رعایت نشود یا همچون معلم بابلی که دانش‌آموزان را ترغیب به همخوانی آهنگ مبتذل زیرزمینی کرد، کارهای خارج از عرف انجام شود.
وی افزود: اگر در انتشار این فیلم‌ها حقوق کودکان و حریم خصوصی دانش‌آموزان رعایت نشود، خانواده‌های دانش‌آموزان می‌توانند از آن معلم شکایت کنند و موضوع از طرف پلیس فتا پیگیری می‌شود.
معاون اجتماعی پلیس فتا بیان کرد: در برخی فیلم‌ها چهره دانش‌آموزان مشخص است که این کار مصداق رعایت نکردن حریم خصوصی کودکان است و خانواده‌های‌ دانش‌آموزان می‌توانند از این موضوع شکایت داشته باشند.
پاشایی خاطرنشان کرد: در برخی دیگر از فیلم‌ها دانش‌آموزان رفتاری دارند که انتشار آن رفتار در فضای مجازی می‌تواند موجب تمسخر آن کودک و به سخره گرفتن او شود که چنین رفتاری هم مصداق جرم در فضای مجازی است و در صورت شکایت خانواده، امکان پیگیری وجود دارد.
مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره فعالیت بلاگر‌معلمان و برخورد قانونی با آنها گفت: متاسفانه در این زمینه خلأ‌های قانونی وجود دارد. این حفره‌های قانونی نیز ناشی از آن است که قانون فضای مجازی تاکنون در مجلس تصویب نشده است. در چنین شرایطی بعضا دیده می‌شود که بلاگر‌معلمان فیلم‌هایی را منتشر می‌کنند که با اخلاق و قانون مغایرت دارد. وی با بیان اینکه اگر کسی در فضای مجازی به فردی توهین یا فیلمی از وی منتشر کند، می‌تواند از منتشرکننده و عوامل فیلم به پلیس فتا شکایت کند، خاطرنشان کرد: قانون متناسب با مدارک و اسناد مشهود و محرز با خاطی برخورد می‌کند. حال به نظر می‌رسد باید قانونی برای برخورد با بلاگرهایی که افکار عمومی را خدشه‌دار می‌کنند تصویب شود تا بلاگرها در چارچوب قانون 
فعالیت کنند.

Page Generated in 0/0060 sec