printlogo


کد خبر: 277935تاریخ: 1402/12/21 00:00
خاخام اعظم صهیونیست‌ها: سربازی اجباری شود از سرزمین‌های اشغالی مهاجرت می‌کنیم
گسست در فاشیست‌ها

گروه بین‌الملل: خاخام اعظم صهیونیست‌ها تهدید کرد در صورت اجباری شدن خدمت سربازی برای یهودیان حریدی، همه آنها از «اسرائیل» مهاجرت خواهند کرد: «اگر ما را مجبور کنند به ارتش بپیوندیم، همه از اسرائیل خارج می‌شویم، بلیت می‌خریم و می‌رویم». این تهدید اسحاق یوسف، خاخام اعظم یهودیان سفاردی در فلسطین اشغالی در واکنش به درخواست‌ها برای لغو معافیت پیروان مدارس تلمودی از سربازی است. کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از وی که قتل فلسطینی‌ها را واجب می‌داند، نوشت: «چنین چیزی وجود ندارد، سکولارها دولت را به خطر می‌اندازند، آنها باید این را بفهمند، همه سکولارهایی که این موضوع را درک نمی‌کنند باید بدانند بدون تورات، بدون مدرسه دینی، ارتش موفقیتی نخواهد آورد... موفقیت‌های ارتش تاکنون به برکت فرزندان تورات است. سربازان به خاطر تورات موفق هستند». رژیم صهیونیستی ۲ خاخام اعظم دارد که یکی نماینده فرقه سفاردی (شرقی‌ها) و دیگری نماینده فرقه اشکنازی (غربی‌ها) است که به آنها خاخام اعظم می‌گویند و هر کدام به مدت ۱۰ سال در انتخاباتی که ۱۵۰ نفر از جمله خاخام‌ها، شهرداران، شوراهای محلی، وزرا و اعضای کنست شرکت می‌کنند، این پست را برعهده می‌گیرد. اغلب خاخام سفاردی از حزب شاس و خاخام اشکنازی از ائتلاف احزاب «یهودوت هتوراه» انتخاب می‌شوند که در حال حاضر هر ۲ حزب در کابینه نتانیاهو حضور دارند. به نوشته العربی الجدید، موضوع سربازی اجباری حریدی‌ها - که به بهانه مطالعه تورات از خدمت سربازی فرار کرده‌اند - همیشه در جامعه اسرائیل موضوعی پیچیده بوده و مایه ایجاد یک شکاف سیاسی بر سر قانون خدمت اجباری شده است. کابینه نتانیاهو اما همچنان به دنبال مستثنا ‌ماندن حریدی‌ها از خدمت نظامی و افزایش خدمت نظامی از 32 ماه به 36 ماه و تطبیق آن بر سربازان کنونی ارتش است.
یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون دولت فلسطین اشغالی فوریه گذشته از گادی آیزنکوت و بنی‌گانتس از اعضای کابینه جنگ خواسته بود به مخالفت با پیش‌نویس قانون سربازی که حریدی‌ها را از خدمت معاف می‌کرد، بپیوندند. 66 هزار نفر از حریدی‌ها طی سال‌های اخیر از خدمت نظام معاف شده‌اند. از سال ۲۰۱۷ تاکنون صهیونیست‌ها نتوانسته‌اند درباره خدمت نظامی حریدی‌ها توافقی حاصل کنند.
بنی گانتس در واکنش به اظهارات خاخام یوسف گفت همه باید در این «زمان دشوار» در خدمت سربازی شرکت کنند، از جمله حریدی‌ها. آویگدور لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» نیز خاخام یوسف را به «به خطر انداختن امنیت اسرائیل» متهم کرد. ایتمار بن‌‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل نیز گفت: «ما معتقدیم مساله سربازی اجباری از طریق تفاهم باید حل شود و خدمت در ارتش یک امتیاز بزرگ برای یهودیانی است که از خود و اسرائیل دفاع می‌کنند». این در حالی است که اعتراضات داخلی همچنان گریبان نتانیاهو را گرفته است. بر این اساس، هزاران اسرائیلی بار دیگر در شهرهای اشغالی علیه کابینه نتانیاهو دست به تظاهرات ‌زده و خواستار توافق مبادله اسرا با حماس و برکناری نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. هزاران معترض در شهرک‌های اشغالی و خیابان کاپلان در تل‌آویو شنبه شب خواستار انحلال کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. صهیونیست‌های معترض همچنین خواستار اقدام فوری برای آزادی اسرای اسرائیلی در غزه شدند. پایگاه القدس العربی گزارش داد صدها تظاهرات‌کننده خشمگین در شهرک اشغالی رحوبوت، مجاور تل‌آویو خواستار انتخابات زودهنگام و برکناری نتانیاهو شدند. یدیعوت آحارانوت شامگاه شنبه با اذعان به اوج گرفتن دامنه اعتراضات علیه کابینه در سرتاسر اراضی اشغالی گزارش داد معترضان خواستار انحلال کابینه هستند.

Page Generated in 0/0103 sec