printlogo


کد خبر: 277978تاریخ: 1402/12/22 00:00
مزاحمان مردم در جشن «روز تکریم همسایگان» تعطیلات عید را از دست می‌دهند
چهارشنبه‌سوری‌تان بی‌خطر!

گروه اجتماعی: آیین باستانی سه‌شنبه‌شب آخر سال خورشیدی  یا چهارشنبه‌سوری که با عنوان «روز تکریم همسایگان» در تقویم رسمی کشور ثبت شده، با وجود اختلافات اولیه درباره زمان دقیق آن، قرار است امشب توسط ایرانیان برپا شود. از آنجا که 29 اسفند، روز آخر سال 1402 هجری شمسی سه‌شنبه است، برای برخی این ابهام به وجود آمده بود که چهارشنبه‌سوری به آخرین شب سال موکول خواهد شد. با این حال از نظر کارشناسان سالنامه‌نگاری و تقویم، زمان صحیح این مناسبت که مقدمه‌ای برای استقبال از سال نو به حساب می‌آید، شب آخرین چهارشنبه سال یعنی شامگاه سه‌شنبه 23 اسفند است. به همین مناسبت در سراسر کشور تمهیدات تامینی متناسب با فضای خاص امشب در نظر گرفته شده است. 
فرماندهی فراجا با اشاره به آمادگی پلیس برای چهارشنبه‌سوری اعلام کرد افرادی که در این شب اقدام به ایجاد مزاحمت برای دیگران کنند، بازداشت شده و تا پایان تعطیلات نوروزی آزاد نخواهند شد. همچنین خودروی این افراد نیز توقیف خواهد شد. سردار احمدرضا رادان در حاشیه رونمایی از طرح پابند الکترونیک که پیش از ظهر دیروز در مقر پلیس آگاهی تهران بزرگ برگزار شد، گفت: «از نظر ما چهارشنبه آخر سال یک موضوع اجتماعی است و اصلا انتظامی نیست، لذا در مرحله اول باید دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی به این موضوع توجه کنند. به هر حال هر موضوع اجتماعی بایدها و نبایدهایی دارد که باید رعایت شود».
او با تاکید بر اینکه این آیین سنتی فرصتی برای گردهم آمدن بزرگ‌ترها و اعضای خانواده در کنار هم است، تاکید کرد:«چهارشنبه‌سوری باید در کوچه‌ها برگزار شود، نه معابر اصلی که برای رفت و آمد مشکلی ایجاد نشود. خط قرمز پلیس، ایجاد مزاحمت و بسته شدن خیابان‌هاست و با این موارد برخورد خواهیم کرد. افرادی که برای دیگران در مراسم چهارشنبه‌سوری ایجاد مزاحمت کنند، بازداشت شده و تا پایان تعطیلات در بازداشت خواهند بود».
این در حالی است که مثل سال‌های گذشته رفتارهای تهاجمی و پرخطری که معمولا توسط کودکان و نوجوانان از روزهای ابتدایی اسفند به بهانه نزدیک شدن به چهارشنبه‌سوری انجام می‌شود، عواقب دردآوری داشته است. بنا بر آمار روزانه سازمان اورژانس کشور، از یکم تا بیستم اسفند ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۲۴ درصدی مصدومان مرتبط با حوادث چهارشنبه‌سوری بوده‌ایم. طبق این آمار در این مدت ۳۳۰ هموطن بر اثر استفاده مواد منفجره و محترقه مصدوم و ۸ نفر کشته شده‌اند. همچنین شاهد رشد ۴ درصدی قطع عضو، ۲۱ درصدی آسیب به چشم و رشد ۵۱ درصدی سوختگی هستیم. متاسفانه 70 درصد مصدومان 18 سال یا کمتر دارند. 14 درصد مصدومان نیز رهگذرانی بوده‌اند که قربانی رفتار پرخطر دیگران شده‌اند. به گفته جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، ر زمان حاضر ۷۵ نفر از مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری در بخش‌های عادی و ۱۱ نفر در آی‌سی‌یوی بیمارستان‌ها بستری هستند. آذربایجان شرقی امسال رکورد آمار مصدومیت‌های مرتبط با چهارشنبه‌سوری را شکست و پس از آن استان تهران قرار دارد. با فاصله زیادی پس از این 2 استان، آذربایجان غربی و اصفهان قرار دارند. 
* سوانح پرتلفات هفته
از جمله حوادث تلخ مربوط به چهارشنبه‌سوری، روز گذشته در ملک‌شهر اصفهان رخ داد. بر اساس گزارش‌ها متاسفانه 3 نفر در حادثه انفجار و تخریب منزل مسکونی ۲ طبقه دچار سوختگی شدید شدند که 2 تن از آنان شامل یک زن ۴۰ ساله و یک نوجوان ۱۵ سال فوت کردند. بر اساس اعلام سازمان اورژانس تهران، دیروز آتش‌سوزی انبار مواد محترقه در خیابان ری تهران نیز 10 مصدوم بر جا گذاشت. 4 دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس و یک دستگاه موتورلانس به محل حادثه اعزام شدند. همچنین یک پسر جوان افغانی که ساکن جنوب تهران بوده، به‌ رغم هشدار‌های خانواده درباره چهارشنبه‌سوری مواد محترقه خریده بود که ناگهان در دستش منفجر و موجب مرگ وی شد. به گزارش تسنیم، ساعت 10 صبح روز یکشنبه بیستم اسفند، کارکنان انتظامات یکی از بیمارستان‌های تهران طی تماس تلفنی با قاضی محسن اختیاری، بازپرس ویژه قتل شعبه اول دادسرای امور جنایی، مرگ مشکوک یک نوجوان 18ساله را بر اثر سوختگی گزارش کردند. تیم تحقیق با دستور بازپرس جنایی راهی سردخانه بیمارستان شدند و جسد پسر 18ساله اهل کشور افغانستان را مشاهده کردند که بر اثر انفجار مواد محترقه به کام مرگ فرو رفته بود.

Page Generated in 0/0087 sec