printlogo


کد خبر: 277984تاریخ: 1402/12/22 00:00
آزادراه منجیل - رودبار، قطعه باقیمانده مسیر قزوین - رشت پس از 12 سال افتتاح شد
رشت بدون معطلی
تشریح جزئیات ساخت آزادراه منجیل - رودبار در گفت‌وگوی «وطن امروز» با معاون وزیر راه

گروه اقتصادی: طلسم 12 ساله آزادراه منجیل - رودبار بالاخره شکسته شد. آزادراه منجیل - رودبار باقیمانده آزادراه
 قزوین - رشت است که به دلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونل‌ها و پل‌های زیاد یکی از پیچیده‌ترین آزادراه‌های کشور محسوب می‌شود، زیرا این آزادراه از کنار بافت شهری و بالای رودخانه عبور می‌کند و به همین دلیل جزو دشوارترین آزادراه‌ها به شمار می‌رود.
این آزادراه 8.2 کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد مسیر آن را پل، تونل و دیوار‌سازی تشکیل می‌دهد. با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی این آزادراه از طرح‌های بزرگ و اساسی کشور محسوب می‌شود. آزادراه منجیل - رودبار پس‌ از گذشت ۱۲ سال بالاخره در دولت سیزدهم به ایستگاه پایانی رسید و افتتاح شد و در آستانه ماه مبارک رمضان تحویل مردم شده و زیر بار ترافیکی خواهد رفت. آزادراه منجیل - رودبار بخشی از کریدور آزادراهی شمال - جنوب و شاهراه حیاتی ارتباط از پایتخت و استان‌های همجوار به استان گیلان است که بخش اعظم آن طی سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده بود و با تکمیل ۸ کیلومتر دیگر آن، حدفاصل منجیل تا رودبار، شاهد کاهش زمان سفر، مصرف سوخت و استهلاک خودرو در این محور خواهیم بود. آزادراه منجیل - رودبار همچنین منجر به کاهش بار ترافیکی و روان‌سازی ترافیک به شمال کشور می‌شود. این آزادراه یکی از ابرپروژه‌های آزادراهی کشور است که گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین - رشت در محدوده شهر رودبار را مرتفع کرده و سفر ایمن و کوتاه‌تر را در کریدور شمال - جنوب کشور برای بومیان این منطقه و مسافران فراهم می‌کند.
به گزارش «وطن امروز» دیروز آزادراه منجیل - رودبار به طول 8.2 کیلومتر با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری افتتاح شد.
این آزادراه سومین وعده دولت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان به عنوان طولانی‌ترین و منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال به عنوان سخت‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور محسوب می‌شود. آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور می‌شود.
به گفته خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، این آزادراه به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوارسازی است و به دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه، با پیچیدگی‌هایی همراه بود. اعتبار هزینه‌شده برای ساخت این آزادراه ۲۰ هزار میلیارد ریال و ارزش روز آن معادل ۵۵ هزار میلیارد ریال است.
* مشکلات ترافیکی با افتتاح آزادراه منجیل - رودبار برطرف شد
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات ترافیکی با افتتاح آزادراه منجیل - رودبار برطرف می‌شود، گفت: این مسیر با دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر گشایش 8 کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین - رشت قبل از سال جدید انجام شد تا مردم بتوانند در نوروز امسال از مزایای این مسیر بهره‌مند شوند.
 مهرداد بذرپاش در سفر به استان گیلان و افتتاح آزادراه منجیل - رودبار با اشاره به اینکه تردد در این مسیر سبب گلایه‌مندی مردم و ترافیک چند ساعته می‌شد که هم اینک با بهره‌برداری از این مسیر شاهد رفع مشکلات خواهیم بود، گفت: منابع خوبی برای تکمیل آزادراه قزوین - رشت برای رفع  مشکلات مردم و ساخت این پروژه در دولت در نظر گرفته شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آزادراه منجیل - رودبار به طول بیش از ۸ کیلومتر دارای بیش از ۵ کیلومتر تونل و پل در این مسیر است که بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده و ارزش روز آن معادل ۵۵ هزار میلیارد ریال است.
عضو دولت سیزدهم با بیان اینکه در مسیر برگشت ملاحظات اجتماعی مردم منطقه در نظر گرفته شده است، توضیح  داد: علاوه بر تلاش برای حل مشکل ترافیک در این مسیر مهم کشور، درصدد هستیم اشتغال و کسب‌وکار مردم منطقه به خطر نیفتد، بنابراین قرار شد مسیر برگشت از همان مسیر سابق باشد.
بذرپاش تاکید کرد: این مسیر با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر گشایش 8 کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین - رشت قبل از سال جدید انجام شد تا مردم بتوانند در نوروز امسال از مزایای این مسیر بهره‌مند شده و از ترافیک‌های سنگین آن خلاصی یابند.
آزادراه منجیل - رودبار سومین وعده دولت سیزدهم در مسیرهای آزادراهی است، پروژه‌ای که یک گره بزرگ ترافیکی در مسیر بزرگراه تهران - رشت را برطرف می‌کند. این پروژه به لحاظ فنی، ابنیه و مهندسی جزو پروژه‌های سخت آزادراهی کشور محسوب می‌شود. از این مسیر 8.2 کیلومتری؛ ۵ کیلومتر پل و تونل است و طولانی‌ترین پل بزرگراهی به طول هزار و ۲۵۰ متر را در خود دارد.
آزادراه قزوین - رشت در مجموع حدود ۱۳۸ کیلومتر است که ۱۲۶,۷ کیلومتر از آن شامل ۳۱,۵ کیلومتر از امامزاده هاشم تا شمال رودبار و ۹۵ کیلومتر از جنوب منجیل تا قزوین تا حوالی سال ۱۳۹۰ احداث شد و حدود 3.2 کیلومتر آن اواخر سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید. پروژه آزادراه قزوین - رشت از سال ۱۳۹۸ شروع شده و تا شروع دولت سیزدهم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و طی ۲ سال اخیر با همه تنگناها و محدودیت‌های مالی دولت به انجام رسید.
* پروژه نیمه‌تمام آزادراه منجیل - رودبار در دولت سیزدهم تکمیل و بهره‌برداری شد
معاون اجرایی رئیس‌جمهوری تکمیل و افتتاح پروژه نیمه‌تمام آزادراه منجیل - رودبار را در دولت سیزدهم یکی از تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات ترافیکی در یکی از استان‌های پرترافیک کشور برشمرد. محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح آزادراه منجیل - رودبار اظهار کرد: توجه ویژه رئیس‌جمهوری در مجموعه مصوبات سفر استانی و دستورات میدانی وی در این پروژه راهگشا بود. اگر روال عادی تزریق منابع اتفاق می‌افتاد، سال‌ها طول می‌کشید اما تلاش شد در ۲ سال گذشته با تامین این منابع پروژه آزادراه  منجیل - رودبار به انجام برسد.
وی با اشاره به اهمیت پروژه تکمیل آزاده‌راه منجیل – رودبار (8 کیلومتر باقیمانده آزاد‌راه قزوین - رشت) افزود: این پروژه مهم اقتصادی، ترافیکی، اجتماعی و حمل‌و‌نقلی به پایان رسیده و خوشحالیم که یک طرح نیمه‌تمام دیگر تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.
معاون اجرایی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این پروژه مهم نیمه‌تمام، گله و نارضایتی زیادی به همراه داشت، عنوان کرد: چندین بار ساعت‌ها در این گره ترافیکی ماندم، ضمن اینکه این مشکل ترافیکی، موجب نارضایتی مردم شده بود.
وی با اشاره به ویژگی‌های این آزادراه با بیان اینکه از نظر فنی ابنیه، پل و دیواره‌گذاری پروژه‌ای پرحجم، سنگین و بسیار مهم است، افزود: این پروژه در این ایام قبل از نوروز بهره‌برداری شد تا مردم بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.
منصوری بیان کرد: حق این بود رئیس‌جمهوری در این مراسم حضور می‌یافت که باید به بعد موکول می‌شد اما با تاکید رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه حتما قبل از نوروز این پروژه به بهره‌برداری برسد، این افتتاح انجام شد تا تعطیلات نوروز به کام مردم شیرین شود.
منصوری با اشاره به تصمیم و پیگیری جهادی رئیس‌جمهوری برای افتتاح این پروژه مهم، از زحمات وزیر راه و شهرسازی، پیگیری‌های مدیرعامل زیرساخت، استاندار گیلان، پیمانکاران و همه کسانی که برای انجام این پروژه تلاش کردند، قدردانی کرد.
* عبور از آزادراه منجیل - رودبار در نوروز رایگان است
یک مقام مسؤول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از امکان تردد رایگان در آزادراه منجیل - رودبار برای ایام نوروز خبر داد. میلاد دوستی، مجری آزادراه منجیل-رودبار گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده، تردد در آزادراه منجیل-رودبار در ایام نوروز رایگان است و نرخ عوارضی در آینده اعلام می‌شود.
وی افزود: طبق محاسبات انجام شده در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، استفاده از آزادراه منجیل - رودبار تقاضا برای سفر را ۴۵ درصد افزایش می‌دهد.   
دوستی با اشاره به دلایل افتتاح باند رفت آزادراه منجیل-رودبار گفت: در مطالعات این آزادراه باند رفت و برگشت دیده شد و عملیات اجرایی نیز بر اساس همین مطالعات انجام گرفت اما با توجه به اینکه حجم ترافیک عبوری در این آزادراه بیشتر بر روی باند رفت است و ملاحظات منطقه‌ای نیز مدنظر مسؤولان استانی و مقامات دولتی قرار داشت، تصمیم برآن شد باند برگشت پس از هماهنگی با مسؤولان منطقه باز شود.
مجری آزادراه منجیل - رودبار با اشاره به مشخصات فنی این پروژه گفت: آزادراه منجیل-رودبار ۸۲۰۰ متر است که ۷۰ درصد آن از پل و تونل (ابنیه فنی) تشکیل شده است و ۱۰۰ درصد از کوهستان عبور می‌کند. در طول مسیر 8.2 کیلومتری آزادراه 2 دستگاه تونل به طول ۹۲۷ متر و ۸ دستگاه پل به طول ۱۲۱۶ متر احداث شده است که با در نظر گرفتن سختی‌های عملیات اجرایی در محدوده شهری و دسترسی به محل پروژه بویژه در تونل‌ها از نمونه‌های قابل ذکر در پروژه‌های راهسازی است.
وی در ادامه بیان کرد: در ساخت بعضی از پل‌های مسیر از تیرهای پیش‌تنیده با دهانه ۴۰ متر و در ساخت پل‌های روی رودخانه سفیدرود از ۳۰۰ دستگاه شمع استفاده شده است.
دوستی ساخت پل شماره ۶ این آزادراه به طول ۳۳۰ متر را یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه این مسیر آزادراهی دانست و خبر داد: این پل که ارتفاع دهانه میانی آن به ۱۳۵ متر می‌رسد یکی از بزرگ‌ترین پل‌های طره آزاد کشور است که با توجه به توپوگرافی منطقه به منظور کاهش اثرات زلزله‌های احتمالی با استفاده از تکیه‌گاه غلتکی برای نخستین بار در کشور احداث شده است.
وی با تاکید بر اهمیت آزادراه منجیل - رودبار در تکمیل کریدور آزادراهی شمال - جنوب کشور بیان داشت: این آزادراه یکی از 4 مسیر عبوری از رشته‌کوه البرز است که دسترسی مناطق مرکزی و پایتخت را به استان گیلان و غرب دریای خزر فراهم می‌کند و نقش موثری در حمل‌و‌نقل کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت دارد.
مجری ساخت آزادراه منجیل – رودبار گفت: ساخت این آزادراه به‌رغم کوتاه بودن طول مسیر به دلیل عبور از مناطق صعب‌العبور البرز و دهلیز‌تنگ رودخانه سفیدرود یکی از سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین محورهای آزادراهی کشور محسوب می‌شود.
***
تشریح جزئیات ساخت آزادراه منجیل - رودبار از زبان معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «وطن امروز»
آزادراهی برای کریدور شمال - جنوب
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره آزادراه منجیل - رودبار گفت: یکی از آزادراه‌های مهم کشور که بخشی از کریدور شمال - جنوب است و مرکز کشور را در شاخه شمال غربی به استان‌های شمالی بویژه گیلان وصل می‌کند، آزادراه قزوین -رشت است.
خیرالله خادمی افزود: طول این آزادراه 138 کیلومتر است که در میانه آن محدوده منجیل - رودبار قرار دارد. باید توجه داشت که این محدوده منطقه‌ای مسکونی و محل اشتغال‌زایی و فروش محصولات محلی بود و امکان آن وجود نداشت که پروژه به‌سرعت پیگیری شود. ما باید مسائل مربوط به زندگی اهالی این منطقه را نیز در نظر می‌گرفتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی و جنس خاک، احتیاج بود زیرساخت‌های لازم در این رابطه احصا شود. خاک این منطقه مناسب زیر بار رفتن چنین پروژه‌ای نبود، بنابراین اقدامات لازم برای زیرسازی پروژه انجام شد. ساختن این محدوده به عنوان یک گره برای این آزادراه 138 کیلومتری در کل مسیر بود و باعث توقف و مشکلات متعددی برای مردم شده بود.
خادمی گفت: سال 98 با توافق به عمل آمده با مردم و مسؤولان منطقه ساخت این آزادراه به صورت باند رفت به دلیل اینکه مشکلی نیز برای اشتغال مردم نداشته باشد در برنامه قرار گرفت و بعد از اتمام طراحی بلافاصله به پیمانکار واگذار شد. 
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور در ادامه اظهار داشت: طول این قسمت از آزادراه 8.2 کیلومتر است و هدف دور زدن شهر منجیل و رودبار است که از طریق تونل‌ها و پل‌هایی که احداث شده به خارج از مسیر فعلی، ترافیک به بعد از رودبار و بالعکس پایین منجیل منتقل می‌شود. 
وی تصریح کرد: از این مسیر 8.2 کیلومتری حدود 5 کیلومتر تونل و پل است؛ 3 کیلومتر تونل که از زیر خانه‌های مردم عبور می‌کند و 2 کیلومتر پل که طولانی‌ترین پل آزادراهی کشور به طول 1200 متر به صورت ممتد در همین آزادراه است احداث شده است.3 کیلومتر باقیمانده نیز دیوارهای حائل بسیار بلندی است که به دلیل نداشتن ارض در حاشیه رودخانه سفیدرود ساخته شده است. 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سرتاسر این مسیر 8.2 کیلومتر سازه‌های ممتد بتونی و کارهای مهندسی خاص، پیچیده و سختی انجام شده است. با توجه به اینکه منطقه ریزشی بوده است، ساخت تونل‌ها بسیار با کندی، دقت و با بالاترین کیفیت پیش رفت. تمام تلاش مهندسان این بود که امنیت و استحکام در اولویت اصلی باشد.
خادمی با تأکید بر ضرورت توجه به مباحث اقتصادی در تکمیل 8 کیلومتر آزادراه منجیل - رودبار تصریح کرد: به منظور توجه به مباحث اقتصادی مردم منطقه، تنها تکمیل یک باند از این پروژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است اما در همین یک باند، مشابه آزادراه تهران - شمال، با نصب علائم و در صورت بروز ترافیک به سمت رفت، خودروها می‌توانند از تونل ‌و پل‌ها عبور کنند که این‌ امر منجر به کاهش بار ترافیکی می‌شود. 
به گفته خادمی، هنگام خروج خودروها از 8 کیلومتر آزادراه منجیل - رودبار نیز، در صورت بروز ترافیک و با نصب علائم، امکان دوطرفه شدن و خروج خودروها از تونل‌ و پل‌های موجود امکان‌پذیر بوده و مشکلی در این باره وجود ندارد.
وی تکمیل 8 کیلومتر آزادراه منجیل - رودبار را یکی از سخت‌ترین پروژه‌های وزارت راه دانست و تصریح کرد: وجود تونل و پل‌های بسیار در مسیر این پروژه بر سختی تکمیل آن افزوده است، زیرا بخش زیادی از این پروژه را تونل و پل تشکیل می‌دهد اما با تلاش‌های انجام شده تمام پل‌ و تونل‌ها احداث شده و تنها ۲۷۰ متر لایرینگ یکی از تونل‌ها باقی مانده است. 
خادمی آزادراه منجیل - رودبار را بخشی از آزادراه قزوین - رشت دانست و بیان داشت: بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این آزادراه به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل، تونل و دیوار‌سازی است و به دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگی‌هایی همراه بود. معاون وزیر راه و شهرسازی امسال را سال طلایی تکمیل شبکه آزادراهی کشور دانست و گفت: با بهره‌برداری از ۲۴۲ کیلومتر آزادراه از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط سالانه ساخت آزادراه‌ها که در گذشته ۹۰ کیلومتر بوده است 2.7 برابر رشد کرده که رقم قابل توجهی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، طول شبکه آزادراه‌های کشور را ۳ هزار کیلومتر اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان تردد جاده‌ای کشور از طریق شبکه آزادراهی کشور است و تکمیل شدن آن برای افزایش ظرفیت‌های حمل‌ونقلی کشور، کاهش سوانح جاده‌ای و افزایش ایمنی یک ضرورت ملی محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت:‌ در این راستا ۳ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی دیگر نیز در دست اجرا، مطالعه یا آماده سرمایه‌گذاری است تا ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل شبکه آزادراهی کشور بویژه در کریدورهای ترانزیتی افزایش یابد و به دنبال آن توسعه منطقه‌ای در درجه اول و توسعه اقتصادی ایجاد شود.

 


Page Generated in 0/0053 sec