printlogo


کد خبر: 277985تاریخ: 1402/12/22 00:00
یادداشت
تقدیر از «رزم» ارتش و سپاه

مهدی بختیاری: فرماندهان ارتش و سپاه روز یکشنبه به دریافت مدال فتح از سوی فرمانده معزز کل قوا مفتخر شدند. مدال فتح یکی از عالی‌ترین نشان‌های موجود در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که سابقه آن به سال‌ها قبل و بویژه بعد از پایان جنگ تحمیلی 8 ساله بازمی‌گردد اما نشان‌ها و مدال‌های نظامی در ایران، سابقه‌ای قدیمی‌تر هم دارند.
با تشکیل قوای نظامی و ارتش در ایران، مدال و نشان به فرماندهان و رزمندگانی که در میادین نبرد جانفشانی کرده و دستاوردهای خاصی داشتند، اهدا می‌شد که بیشتر مرتبط با سلایق فردی افراد و فرماندهان عالی‌رتبه و شخص اول کشور بود.
با ساختارمند شدن نظام در کشور، اهدای این نشان‌ها نیز اصولی‌تر و مستندتر شد و با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی، ضمن منسوخ شدن بسیاری از نشان‌های دوران ستمشاهی، عناوین جدیدی در قالب نشان برای قدردانی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های رزمندگان اسلام طرح‌ریزی شد و ستاد کل نیروهای مسلح، دستورالعمل مشخص‌تری برای اهدای نشان‌های نظامی (چه در عرصه رزمی و چه پشتیبانی) تدوین کرد.
در نخستین اقدام، 5 مهر ۶۸ (همزمان با سالروز شکست حصر آبادان) نشان‌های فتح در ۳ سطح یک، ۲ و ۳ به فرماندهان سپاه و ارتش، فرماندهان قرارگاه‌ها، لشکرها، تیپ‌ها و خلبانانی که در جنگ افتخارآفرینی کرده بودند اعطا شد.
نشان فتح که از جمله نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران است، به عنوان سپاسگزاری و قدردانی به عزیزانی که خدمات بزرگ و ارزنده در طول جنگ از خود نشان داده‌اند، داده می‌شود.
رهبر معظم انقلاب در همان مراسم با اشاره به ضرورت اعطای این نشان، تصریح کردند: این سنت مطلوب، قدردانی مشخص و معین از کسانی است که فداکاری‌های آنان در جبهه‌های جنگ موجب پیروزی‌هایی شده است و برای همیشه نام آنها را در تاریخ ثبت خواهد کرد. ایشان فرمودند: آنچه از همه مهم‌تر است تلاش‌ها و جهادهای صادقانه و خالصانه‌ای است که نزد خداوند متعال همیشه محفوظ مانده و از بین نخواهد رفت و خداوند به آنان پاداش نیکو خواهد داد. طرح نشان فتح از 3 برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.
همان‌طور که گفته شد، نشان فتح در 3 درجه است که به عنوان سمبل عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر انتخاب شده تا به فرماندهان این عملیات و سایر عملیات‌های موثر اهدا شود.
ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول سال‌های گذشته اقدامات و دستاوردهای بزرگی داشتند اما باید دید کدام دستاورد خاص در حوزه میدانی و رزمی (با توجه به اینکه فتح در عرصه رزمی داده می‌شود) توانسته نظر خاص ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده معظم کل قوا را به خود جلب کند.
عملکرد سپاه پاسداران در حوزه‌هایی نظیر افزایش عمق استراتژیک کشور و مقابله با اقدامات تروریستی و ضدامنیتی و ایجاد بازدارندگی فعال در برابر تهدیدات مختلف خارجی در کنار افزایش توان رزمی نیروهای مختلف بویژه در عرصه دریا و هوافضا و نیز عملکرد ارتش جمهوری اسلامی ایران در گسترش ماموریت برخی نیروهایش نظیر نیروی دریایی که نمونه بارز آن ماموریت تاریخی ناوگروه 86 نداجا (در سفر به دور کره زمین) بود، گوشه‌هایی از کارنامه این ۲ فرمانده (سردار سرلشکر حسین‌ سلامی و امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی) است که طی چند سال گذشته صورت گرفته و بسیاری دیگر از ماموریت‌ها نیز ناگفته و گمنام برای عموم باقی مانده است.
اهدای نشان فتح درجه یک به این فرماندهان، در واقع تقدیر از عملکرد این ۲ سازمان است که به صورت نمادین به آنها (به واسطه فرماندهی و مدیریت مطلوب) اعطا شده است. جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا در میانه یک منطقه پرتلاطم و حساس، با خطرات و تهدیدات امنیتی فراوان روبه‌رو است که بروز و ظهور آنها را در عمده کشورهای همسایه می‌بینیم، با این حال هیچگاه در طول این چند دهه، جنگ بر کشور عزیزمان سایه نینداخته است (و امیدواریم همیشه همین‌گونه باشد) و این میسر نبود جز با عملکرد مناسب نیروهای مسلح در ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
در پایان جا دارد یادی کنیم از فرمانده دلیر و محبوب همه این سال‌ها سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه که در میان همه دارندگان نشان‌ها و مدال‌های افتخار در نیروهای مسلح، تنها فرماندهی بود که 5 سال قبل در همین روزها، مفتخر به دریافت نشان ذوالفقار (عالی‌ترین نشان نظامی ایران) از دستان مبارک فرمانده معزز کل قوا شد؛ نشانی که به‌درستی و بحق بر سینه او نشست.

Page Generated in 0/0059 sec