printlogo


کد خبر: 277986تاریخ: 1402/12/22 00:00
گزارش
بی‌رغبتی نتانیاهو به آتش‌بس برای بقای خود

شهاب خادم: ماشین جنگی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم مجعول صهیونیستی در غزه همچنان در حال تاخت و تاز است و به ‌رغم مشکلات داخلی و فشارهای خارجی متوقف نشده است.
این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی به باور بسیاری از استراتژیست‌های سیاسی و نظامی موفقیتی در نبرد در غزه نداشته است. 
با وجود مشکلات داخلی و فشارهای بین‌المللی چرا اسرائیل بر ادامه جنگ پافشاری می‌کند؟
1- کابینه نتانیاهو از همان آغاز با مصائب متعددی روبه‌رو بود. انتخاب یک کابینه افراط‌گرا با وزرای فاسد و لمپنی که اغلب آنها دارای پرونده‌های قضایی و کیفری بودند از یک سو و ارائه طرح‌های جنجالی از جمله طرح اصلاحات قضایی، مخالفت‌های زیادی را به دنبال داشت و در نهایت منجر به اعتراضات خیابانی گسترده ضد نتانیاهو شد و او را تا مرز سقوط پیش برد.
2- عملیات توفان الاقصی اگر چه ضربه مهلکی بر حیثیت بنیامین نتانیاهو و دستگاه‌های امنیتی و نظامی این رژیم وارد کرد اما همزمان به نتانیاهو اجازه داد با استفاده از شرایط به وجود آمده اندکی از زیر بار فشارهای داخلی خلاص شود و با تشکیل کابینه جنگ با حضور برخی چهره‌های رقیب مثل بنی گانتس، نیروهای سیاسی را برای جنگ با مقاومت حماس در غزه متحد کند. 
3- با گذشت بیش از ۵ ماه از جنگ غزه هیچ یک از وعده‌های نتانیاهو مبنی بر پیروزی سریع بر حماس و آزادی اسرای اسرائیلی محقق نشده است. مدیریت ضعیف جنگ، تلفات بالای نظامیان ارتش اشغالگر در نبرد با رزمندگان مقاومت، عدم موفقیت در کشف و تخریب تونل‌های حماس، زنده بودن همه فرماندهان حماس و وخامت اوضاع اقتصادی اسرائیل اکنون صدای همه صهیونیست‌های مخالف و موافق نتانیاهو را درآورده است. به نظر می‌رسد ساکنان اراضی اشغالی به این نتیجه رسیده‌اند که اهداف آنها با اهداف دولت در جنگ کاملا با یکدیگر متفاوت است و نتانیاهو ادامه جنگ را به ابزاری برای اهداف سیاسی خود تبدیل کرده است. 
نتایج نظرسنجی جدید کانال ۱۳ اسرائیل درباره فرسایشی شدن جنگ غزه نشان می‌دهد اغلب صهیونیست‌ها معتقدند بقای سیاسی نتانیاهو عامل اصلی طولانی شدن جنگ است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که حامی اصلی اسرائیل در جنگ غزه است نیز با طعنه به نتانیاهو گفته معتقد است رویکرد وی در غزه بیشتر به ضرر اسرائیل است تا به نفع آن؛ اشاره‌ای به تمایل نتانیاهو بر ادامه جنگ به خاطر منافع شخصی.
4- در حالی ‌که شهرک‌نشینان از جمله خانواده‌های اسرای اسرائیلی و نیروهای اپوزیسیون خواستار آتش‌بس با حماس هستند، ماشین کشتار نتانیاهو در غزه همچنان روشن است و با وجود اعتراضات جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی، چشم‌اندازی برای خروج اشغالگران از غزه وجود ندارد. ممانعت نتانیاهو از توافق آتش‌بس حتی تعجب متحدان این رژیم از جمله رئیس‌جمهور آمریکا را نیز در پی داشته است. بایدن هفته گذشته در مقابل خبرنگاران صراحتا از امضای توافق تا قبل از ماه مبارک رمضان خبر داده بود اما مذاکرات در نهایت با شکست مواجه شد. 
از طرفی اعضای دولت تل‌آویو تلاش می‌کنند حماس را مقصر ناکامی مذاکرات معرفی کنند اما روزنامه صهیونیستی «معاریو» روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه دست آنها را رو کرد و نوشت: آنچه موساد درباره بی‌تفاوتی حماس به توافق تبادل اسرا می‌گوید، صحت ندارد. 
این روزنامه نوشت: آنچه درباره لجاجت حماس و ناکامی مذاکرات گفته می‌شود به هیچ‌وجه درست نیست و اتفاقا برعکس این مساله صادق است؛ این اسرائیل است که با لجاجت مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.
5- نتانیاهو اکنون در مخمصه بدی گرفتار شده است. عقب‌نشینی از غزه به عمر سیاسی او پایان خواهد داد و تداوم جنگ خطر نابودی اسرائیل را در پی دارد. رهبران اپوزیسیون اسرائیل که این را به خوبی می‌دانند هشدار داده‌اند آینده اسرائیل هیچ ارزشی برای نتانیاهو ندارد و با ادامه جنگ، او خود و اسرائیل را با هم نابود خواهد کرد.
روزنامه هاآرتص اخیرا در یادداشتی به قلم اسحاق بریک، ژنرال اسرائیلی با تاکید بر ضرورت کناره‌گیری سران کنونی رژیم صهیونیستی نوشت: کنار نگذاشتن این مقامات به منزله رسیدن اسرائیل به آخرین روزهای حیاتش است.
6- حمله به رفح آخرین تیر در ترکش نتانیاهو برای طولانی کردن جنگ است. در حالی ‌که صهیونیست‌ها، جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری منتظر حصول توافق آتش‌بس هستند، نتانیاهو دستور تهیه طرح تخلیه رفح و عملیات نظامی علیه این شهر کوچک را که میزبان بیش از 1.5 میلیون آواره فلسطینی است‌، صادر کرده است. با وجود وضعیت آخرالزمانی در غزه و کمبود غذا، آب و دارو و وضعیت فاجعه‌بار کودکان گرسنه، نتانیاهو گفته عملیات نظامی علیه رفح تحت هیچ شرایطی لغو نخواهد شد.
همانطور که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته، جنایات نتانیاهو در غزه روی هیتلر را سفید کرده ولی گویا او برای بقای سیاسی حاضر است هر ننگی را به جان بخرد.

Page Generated in 0/0054 sec