printlogo


کد خبر: 278077تاریخ: 1402/12/24 00:00
«وطن امروز» درباره افزایش عجیب هزینه سفر با تاکسی‌های اینترنتی گزارش می‌دهد
قلدری آنلاین!
* رئیس سازمان تعزیرات: برخورد می‌کنیم

گروه اقتصادی: گزینه «عجله دارم» از مدتی قبل به تاکسی‌های اینترنتی اضافه شد؛ گزینه‌ای که قیمت‌ها را ۲۰ درصد افزایش می‌داد و با گلایه کاربران و دستور تعزیرات، این گزینه حذف شد اما اتفاقی که شاهد آن هستیم افزایش قیمت تمام شده هر سفر است که باعث اعتراض مردم شده است. 
به گزارش «وطن امروز»، از چند روز قبل پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی با دستور تعزیرات موظف شدند گزینه «عجله دارم» را از پلتفرم خود حذف کنند. این گزینه با این هدف به پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی اضافه شده بود تا اگر فردی عجله داشت، بتواند از این گزینه استفاده کند. در ابتدا اضافه شدن این گزینه، کاربردی بود؛ مسافرانی که عجله داشتند می‌توانستند با پرداخت مبلغ بیشتر، از شانس اینکه راننده‌ای زودتر تقاضای سفر آنها را بپذیرد، بهره‌مند شوند اما رفته رفته این گزینه تبدیل به رویه ثابت سفرها شد، به گونه‌ای که اگر این گزینه از سمت مسافر اعمال نمی‌شد، اساسا راننده‌ای سفر را قبول نمی‌کرد. این موضوع در شرایط جوی خاص مانند باران یا ساعت‌های شلوغی بسیار مشهودتر از قبل بود.  با این انتخاب ۲۰ درصد به قیمت تمام‌شده کرایه افزوده می‌شد.
در نهایت این اتفاق با واکنش سازمان تعزیرات حکومتی همراه شد. مسؤولان این سازمان در یک نشست خبری اعلام کردند وجود گزینه عجله دارم اساسا غیرقانونی است و باید هر چه زودتر حذف شود.
حال چند روزی از حذف این گزینه گذشته است اما شواهد نشان می‌دهد شاید در ظاهر گزینه «عجله دارم» حذف شده ولی در باطن قضیه، آن مبلغ حالا کمی بیشتر یا کمتر به اصل کرایه افزوده شده و افزایش به شکلی محسوس است که موجب اعتراض تمام مردم شده است.
نباید فراموش کنیم اساس وجود چنین برنامه‌هایی، کاهش هزینه‌های مردم در کنار سرعت و کارایی بالاتر است. اگر قرار باشد شرکتی پس از به وجود آوردن انحصار و پیدا کردن اقبال از سوی مردم بخواهد شرایط غیرعادلانه و غیرمنصفانه ایجاد کند، بتدریج از سوی مشتریان به حاشیه رانده می‌شوند و سیستمی کاراتر جایگزین آنها می‌شود.
البته افزایش یکباره هزینه سفر تاکسی‌های اینترنتی پس از حذف گزینه عجله دارم به صورت بدبینانه یک دهان‌کجی به قانون و قانونگذار است.
البته بنا بر خبر منتشر شده در خبرگزاری دولت، صبح دیروز رئیس سازمان تعزیرات حکومتی دستور داده است با اختصاص ۲ شعبه ویژه در تهران برای برخورد با تخلفات مربوط به تاکسی‌های اینترنتی، پرونده‌های مربوط به این حوزه آنی و برخط رسیدگی شود تا پلتفرم‌ها نتوانند به دور زدن قانون ادامه دهند.
* مردم چطور اعلام شکایت کنند؟
بر این اساس از مردم خواسته شده اگر با این مسائل مواجه شدند، با سامانه ۱۳۵ تماس گرفته و اعلام شکایت کنند. ۲ شعبه برای بررسی تخلفات این ۲ شرکت و رسیدگی به شکایات مردم در تهران ایجاد خواهد شد و به صورت ویژه به این شکایات رسیدگی می‌شود.
* عملکرد نادرست تاکسی‌های اینترنتی؛ چالش شهروندان در روزهای پایان سال
سه‌شنبه شب برخی خبرها از قفل شدن برخی خیابان‌های تهران حکایت داشت. انبوه مسافران در شهر با ناکارآمد شدن سیستم‌ حمل‌و‌نقل بویژه تاکسی‌های آنلاین، دچار مشکل شدند و برخی گزارش‌ها نشان می‌داد حتی تا ۳ ساعت شب هم نتوانستند خدماتی دریافت کنند.
* ناکارآمد شدن سیستم‌ تاکسی‌های برخط
سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران در این زمینه توضیح داده است: ما می‌دانیم شب عید تردد مردم بیشتر است و سفرها افزایش می‌یابد اما متاسفانه انبوه مسافران در شهر و ناکارآمد شدن برخی سیستم‌ها مثل تاکسی‌های برخط را شاهد هستیم، به گونه‌ای که بعد از حذف گزینه «عجله دارم» مردم دچار مشکل شدند و گزارش‌ها نشان می‌دهد حتی تا 3-2 ساعت نتوانستند خدمات دریافت کنند و باید مدیریت شهری در تاکسی‌های برخط وارد شود تا درباره وضعیت سرویس‌دهی آنها تصمیم‌گیری شود. بنابراین با توجه به اینکه دلیل عملکرد نادرست این ۲ شرکت تاکسی اینترنتی طی روزهای گذشته دقیقا مشخص نشده و گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با افزایش عامدانه کرایه‌ها وجود دارد، باید منتظر پاسخ از سوی مسؤولان اسنپ و تپسی باشیم.
* صمت مسؤول است
در همین باره شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات شهروندان نسبت به عملکرد تاکسی‌های اینترنتی و تاکیدات اعضای شورا درباره نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی اظهار کرد: تاکسی‌های اینترنتی از یک خلأ قانونی و برداشت ناصحیح قانونی استفاده می‌کنند و مجوز‌های خود را از صمت دریافت می‌کنند، لذا کمتر پاسخگو هستند. در حال رفع و رجوع هستیم که شرکت تاکسیرانی اشراف خوبی بر این موضوع داشته باشد تا اجحافی به مردم نشود. همچنین تاکسی‌های برقی جدیدی که وارد ناوگان می‌شوند، اینترنتی هم خدمت ارائه می‌دهند تا به این ترتیب بهترین خدمات را ارائه کنیم.
* تخلف کنید، برخورد می‌کنیم
رئیس سازمان تعزیرات دیروز در نشست خبری بار دیگر اعلام کرد در صورتی که تخلفی از سوی شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی انجام شود، با آنها برخورد خواهد شد.
احمد اصانلو گفت: شرکت‌های تاکسیرانی برای مردم ایجاد مشکل نکنند، یعنی به بهانه حذف گزینه «عجله دارم» قیمت‌ها را بالا نبرند یا سرویس‌‍‌های خود را کم نکنند، چون همین 2 مورد مصداق تخلفات تعزیراتی است و حتما برخورد می‌کنیم؛ اصطلاحا مردم را گروگان نکنند.
گزینه «عجله دارم» ابزاری جز برای افزایش قیمت‌ها نبوده و توجیه دیگری نداشته است. مردم با مراجعه به سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی تخلفات تاکسی‌های اینترنتی را به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کنند.
* منتظر پیامدهای نامطلوب باشید!
البته بعد از اجرایی شدن حذف گزینه «عجله دارم» توسط تاکسی‌های اینترنتی، مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها هشدار داده بود این مهم می‌تواند پیامدهای نامطلوبی داشته باشد.
محمد خلج گفت: با حذف «عجله دارم» شاهد پیامدهای نامطلوبی خواهیم بود که همین پیامدها کارکردهای درست این گزینه را نشان خواهد داد. این گزینه در اصل بر اساس درخواست کاربران مسافر ما شکل گرفت. پیش از اضافه شدن این گزینه به پلتفرم اسنپ بسیاری از کاربران مسافر در درخواست‌شان توقف‌های کاذب ثبت می‌کردند تا قیمت بالا برود و درخواست‌شان پذیرفته شود. به همین دلیل، درخواست کرده بودند گزینه‌ای در نظر گرفته شود که قیمت را افزایش دهد و احتمال پذیرش درخواست را بالا ببرد. چنین درخواست و نیازی از سمت کاربران مسافر وجود داشت و ما هم آن را اضافه کردیم.
وی افزود: گزینه «عجله دارم» فواید بسیاری دارد و نرخ پذیرش سفر در پلتفرم اسنپ را افزایش می‌دهد. این گزینه باعث شد میزان پذیرش درخواست‌هایی که نرخ پذیرش‌شان صفر بود یا مدت ‌زمان بیشتری طول می‌کشید تا پذیرفته شوند، به تقریباً ۱۰۰ درصد برسد.
خلج ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود نرخ پذیرش در پلتفرم ما بالا برود. وقتی نرخ پذیرش بالا می‌رود، سیگنال مثبتی به الگوریتم قیمت‌گذاری اسنپ وارد می‌شود که با نرخ استاندارد محاسبات، پاسخگویی مناسبی هم به درخواست‌ها داده می‌شود. در این شرایط به درخواست طیف وسیعی از کاربران مسافری که از گزینه «عجله دارم» استفاده نمی‌کنند نیز پاسخ داده شده و درخواست سفر آنها مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

Page Generated in 0/0059 sec