printlogo


کد خبر: 278078تاریخ: 1402/12/24 00:00
آغاز رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ با حضور ایران، چین و روسیه
تمرین تثبیت امنیت دریایی

گروه سیاسی: ناوهای جدید ملحق‌شده به نیروی دریایی سپاه برای نخستین بار در رزمایش مرکب کمربند دریایی 2024 حاضر شدند. از ویژگی‌های ناوهای نیروی دریایی سپاه در این رزمایش قابلیت حضور در ماموریت‌های طولانی در اقیانوس‌ها، دریامانی طولانی و حمل و استفاده از جدیدترین سلاح‌های پیشرفته تولید داخل است.
به گزارش «وطن امروز»، رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، روسیه و چین سه‌شنبه شب در دریای عمان آغاز شد. در این رزمایش که تا جمعه ادامه دارد 5 کشور ناظر (عمان، قزاقستان، پاکستان، آفریقای جنوبی و جمهوری آذربایجان) نیز حضور دارند. محل برگزاری رزمایش مرکب دریایی کمربند دریایی 2024 در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان است.
نخستین مرحله رزمایش کمربند امنیتی ۲۰۲۴ یگان‌های شرکت‌کننده تمرین «Photo Ex» و اجرای صورت‌بندی و آرایش‌های تاکتیکی را با موفقیت انجام دادند. در همین زمینه سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ گفت: در این مرحله از رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه تمرین «Photo Ex» و صورت‌بندی و آرایش آفندی را انجام دادند. امیر دریادار دوم تاج‌الدینی اذعان داشت: تمام مراحل رزمایش با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می‌شود. وی با بیان اینکه حضور جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی بیانگر ارتقای سطح و جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: برقراری امنیت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران اجازه هیچ‌گونه تهدیدی را در حوزه دریا نخواهند داد.
ادامه این رزمایش با حضور کشورهای چین، روسیه و ایران با تیراندازی به سمت اهداف تعیین‌شده سطحی انجام شد. 
سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ در این باره اظهار کرد: در این مرحله برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه که از بامداد امروز به محل اجرای ماموریت در شمال اقیانوس هند حرکت کرده بودند، به اجرای تمرینات پرداختند.
امیر دریاداردوم مصطفی تاج‌الدینی افزود: در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا و با استفاده از سلاح‌های تعیین‌شده به سوی اهداف سطحی در دریا تیراندازی کردند. سخنگوی رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۴ خاطرنشان کرد: همچنین در مرحله بعد تمرین صورت‌بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش متناسب با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد. امیر دریاداردوم مصطفی تاج‌الدینی با بیان اینکه امنیت همه دریانوردان جهان برای ما اهمیت دارد،‌ تمرین برای مقابله با تروریسم دریایی را جزو اهداف رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۴ اعلام کرد.
* بهره‌برداری عملیاتی از ناوهای جدید سپاه پاسداران
در این رزمایش ناو شهید محمودی، ناو شهید حاج‌قاسم سلیمانی، ناو شهید ابومهدی المهندس و ناوچه تندر شهید توسلی و بالگردهای نیروی دریایی سپاه کنار رزمندگان ارتش قهرمان جمهوری اسلامی مقتدرانه حضور دارند. ناوهای جدید الحاق‌شده به نیروی دریایی سپاه برای نخستین بار است که در این رزمایش مرکب حضور دارند و به اجرای عملیات می‌پردازند. از ویژگی‌های ناوهای نیروی دریایی سپاه در این رزمایش قابلیت حضور در ماموریت‌های طولانی در اقیانوس‌ها، دریامانی طولانی و حمل و استفاده از جدیدترین سلاح‌های پیشرفته تولید داخل است.
فرمانده پایگاه امام علی(ع) نیروی دریایی سپاه گفت: ما با استعداد ۳ ناو و ۲ ناوچه در این رزمایش شرکت کردیم و این رزمایش در منطقه‌ای به وسعت 17 هزار کیلومتر مربع، در حال برگزاری است که ۳ تنگه راهبردی از 5 تنگه راهبردی جهان در شمال اقیانوس هند در اضلاع این محدوده قرار دارد؛ منطقه‌ای که مهم‌ترین مرکز تردد انرژی و تجارت در دنیا است. دریادار دوم نوذری اظهار داشت: هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چندجانبه میان کشورهای شرکت‌کننده و نشان دادن حسن نیت و توانایی این کشورها در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است که ما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای این مهم پیش‌قدم هستیم. فرمانده پایگاه امام علی(ع) افزود: در این رزمایش تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزاد‌سازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است.
* کشورهای دوست را خوشحال کردیم
امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه جهان امروز درباره برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، چین و روسیه اظهار کرد: تفاوت این دوره و ادوار گذشته تعداد و کلاس شناورهای کشورهای حاضر در رزمایش است. به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش، امسال برای نخستین بار رزم‌ناوها نیز وارد صحنه رزمایش شدند و ناوشکن‌های کشورهای حاضر نیز با توانمندی‌های جدیدی در این دوره از رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ حضور دارند. امیر دریادار ایرانی با اشاره به حضور 5 کشور ناظر (عمان، قزاقستان، پاکستان، آفریقای جنوبی و جمهوری آذربایجان) گفت: هدف از حضور این کشورها در این دوره، رصد کیفیت رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه است تا با کسب آگاهی‌های لازم بدانند در دور بعدی با چه ترکیبی از شناورها در این رزمایش حضور داشته باشند. فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره پیام حضور همزمان شناورهای ایران، چین و روسیه در کنار هم در این رزمایش گفت: این حضور مشترک یعنی تأمین امنیت خطوط کشتیرانی ایران، چین و روسیه به دست قوای دریایی خودشان انجام می‌شود. به گفته امیر دریادار ایرانی، هم‌اکنون جهان از حالت تک‌قطبی خارج شده و هندسه جهانی به سمت جهان چندقطبی در حال حرکت است و در این شرایط کشورهایی مثل ایران، چین و روسیه با توانمندی‌های خود در دریاها حضور می‌یابند تا از اقتصاد ملی و توسعه کشورشان دفاع کنند. فرمانده نیروی دریایی ارتش در تکمیل توضیحات خود افزود: کشورهای دوست از انجام رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ خوشحال هستند، اما کشورهای دشمن و نیروهای غیرموجه منطقه از انجام این رزمایش ناراحتند، چون می‌دانند در آینده جایی برای آنها در شمال اقیانوس هند وجود نخواهد داشت.
***
به دنبال تثبیت ثبات و امنیت در آبراه‌های منطقه هستیم
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: صادرات محصولات دفاعی نسبت به ۲ سال گذشته ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته است و در آینده نیز با توجه به نوآوری‌هایی که انجام می‌شود و ساخت تسلیحاتی که دنبال می‌کنیم، افزایش بیشتری خواهد یافت. امیر محمدرضا آشتیانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در توسعه تعاملات دفاعی با همه کشورها چه در رابطه با قفقاز و ارمنستان که اخیرا ملاقات داشتیم و چه در رابطه با قطر که کشور بسیار تاثیرگذاری در منطقه است، تعاملاتی داریم‌ که طی آن تمام مباحث منطقه را با وزیر دفاع این کشور مرور کردیم‌. وی افزود: در توسعه همکاری‌ها کارهایی را که می‌توانیم به عنوان مبنای گسترش همکاری قرار دهیم حتما در سایر کشورها دنبال می‌کنیم. ارتباطات با ترکیه‌ و روسیه یا سایر کشورها از این موارد است. وزارت دفاع ظرفیت‌های بسیار بزرگی در ساخت هواپیما و تعمیرات اساسی آنها دارد که تلاش داریم آن را با همکاری بخش‌های دیگر به مراحلی برسانیم که قطعیت آن را اعلام کنیم. وزیر دفاع تاکید کرد: صادرات محصولات دفاعی نسبت به ۲ سال گذشته حدود ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته است و در آینده نیز با توجه به نوآوری‌هایی که انجام می‌شود و ساخت تسلیحاتی که دنبال می‌کنیم، افزایش خواهد یافت. وی گفت: در امر ساخت موتور پهپاد به خودکفایی دست یافته‌ایم. در موتورهای سنگین‌تر هم در حال تلاش هستیم تا بتوانیم به مراحل بالاتر برسانیم.
وزیر دفاع درباره برگزاری رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه اظهار کرد: رزمایش‌ها در راستای نمایش قدرت یا آزمون یک سلاح جدید در رزم برگزار می‌شود. در این رزمایش اما به دنبال تثبیت ثبات و امنیت در آبراه‌های منطقه است و کشورهایی مثل عمان، آذربایجان و پاکستان که به ‌عنوان ناظر آمدند گواه بر اهمیت این رزمایش هستند. ۳ قدرت بزرگ دنیا با هم در این رزمایش تمرین می‌کنند که نشانگر تاثیرگذاری آن است. آشتیانی یادآور شد: در امر اقتدار دفاعی در جهان از جایگاه ویژه‌ای برخورداریم چون در راستای بومی‌سازی به مرحله‌ای رسیده‌ایم که قالب تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح را در داخل تولید کردیم که موجب اقتدار دفاعی ماست و نتیجه آن تقویت امنیت ملی کشور است. غالب این تجهیزات در مرحله صادرات قرار دارد. وزیر دفاع تاکید کرد: در زمینه فضایی در سال آینده پیشرفت‌های خوبی خواهیم داشت. ماهواره‌بر سیمرغ موفقیت بزرگی بود و دامنه فعالیت‌مان در این زمینه را گسترش می‌دهیم.

 


Page Generated in 0/0054 sec