printlogo


کد خبر: 278080تاریخ: 1402/12/24 00:00
آخرین آمارهای حوادث چهارشنبه‌سوری 14 فوتی و 3253 مصدوم
بازی با باروت!

گروه اجتماعی: با پایان تب و تاب چهارشنبه‌ آخر سال، آمار قربانیان حوادث مربوط به آن منتشر شده که در این میان یک استان در شب چهارشنبه‌سوری 4 فوتی داشته است، در 3 استان نیز بالای 350 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند همچنین 2 استان نیز هیچ‌گونه فوتی و مصدومی نداشتند. آمارهای رسمی  از حوادث چهارشنبه‌سوری امسال حکایت از آن دارد که از اول اسفند تا ساعت ۲۴ سه‌شنبه شب (شب چهارشنبه‌سوری)، 3 هزار و ۲۵۳ نفر مصدوم شده‌اند و متاسفانه ۱۴ نفر نیز در همین بازه زمانی جان خود را از دست دادند. چهارشنبه آخر هر سال شمسی، یادآور سنتی دیرین از ایران کهن است که با رسومی مانند قاشق‌زنی گرامی ‌داشته می‌شد اما چند سالی است کام روزهای پایان سال با آمار مصدومان و فوتی‌های چهارشنبه‌سوری تلخ می‌شود. برای خیلی از خانواده‌ها در پی مرگ یا مصدوم شدن عزیزان‌شان در این شبانه‌روز، شیرینی روزهای سال نو به تلخی و عزا تبدیل می‌شود؛ جوانان و نوجوانانی که با هیجان ترکاندن بمب‌های دست‌ساز دست‌شان قطع یا چشم‌شان کور می‌شود یا به کام مرگ فرو می‌روند. آنهایی که این مراسم را بی‌حاشیه و بدون انفجار و ترقه‌بازی پر مخاطره گذراندند، بی‌دغدغه به استقبال سال نو می‌ر‌وند ولی برخی شب عید را برای خود و خانواده‌شان تیره و تار کردند. رئیس سازمان اورژانس کشور  در اعلام گزارش مصدومان ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری آخر سال با بیان اینکه از جمع 3 هزار و ۲۵۳ مورد مصدوم چهارشنبه‌سوری، ۴۶۳ مورد توسط اورژانس و 2 هزار و ۶۸۰ مورد نیز توسط خود افراد به مراکز درمانی منتقل شدند، گفت: ۱۱۰ نفر نیز خدمات درمانی را در محل دریافت کرده‌اند. جعفر میعادفر شمار مصدومان دارای قطع عضو را ۱۸۹ نفر اعلام کرد و گفت: هزار و ۷۰ نفر نیز دچار آسیب به چشم شدند که از این تعداد تاکنون یک مورد تخلیه کامل چشم انجام شده است. میعادفر بیشترین مورد مصدومیت حوادث چهارشنبه‌سوری ۱۴۰۲ را مربوط به آسیب به چشم با هزار و ۷۰ مورد اعلام کرد و گفت: پس از آن سوختگی با ۹۸۱ مورد در رتبه دوم قرار دارد.
بر اساس آمار شبانه‌روز سه‌شنبه 22 اسفند که از سوی هلال‌احمر یا دانشگاه علوم‌پزشکی 31 استان کشور منتشر شد، 2 استان کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی چهارشنبه پایان سال را بدون فوتی و مصدوم پشت سر گذاشتند. از لحاظ شمار مصدومان نیز استان تهران با 771 نفر، بیشترین سانحه‌دیده در میان استان‌های کشور را داشته و آذربایجان‌شرقی نیز مانند سال قبل با 508 مصدوم دومین استان پرحادثه بود. آذربایجان‌غربی هم با 386 مصدوم سومین استان در شمار سانحه‌دیدگان چهارشنبه‌سوری بود. با وجود آمار 14 فوتی طی حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری از ابتدای اسفند تا امروز، اصفهان با فوت 3 نفر، چند روز مانده به سال جدید داغ‌دار شد. 
3 نفر از فوتی‌ها در این استان، در خانه‌ای مسکونی در ملک‌شهر اصفهان بودند که بر اساس اعلام سخنگوی اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، زن ۳۹ ساله و یک پسر نوجوان ۱۲ ساله در دم جان باختند و دیگر مصدوم این حادثه پسر 11 ساله‌ای بود که پس از انتقال به بیمارستان، به دلیل شدت سوختگی در بیمارستان درگذشت.  عابدی گفت: این حادثه به دنبال انفجار ناشی از تهیه ترقه دستی برای چهارشنبه‌سوری اتفاق افتاد. آتش‌سوزی منازل، تخریب واحدهای مسکونی و آسیب‌رسانی به رهگذران حتی نیروهای انتظامی در این مراسم که چند سالی است پرمخاطره برگزار می‌شود، نمونه‌ای از این مخاطرات است. به طور مثال در ساعات پایانی شب چهارشنبه‌سوری در فاز ۴ پرند، پرتاب نارنجک به ‌طرف خودروی پراید که در حال عبور بود، موجب آتش گرفتن آن شد. انفجار شدید در مراسم چهارشنبه‌سوری اهواز نیز مردم را شوکه کرد. برخی کاربران فضای مجازی این انفجار را با فیلم سینمایی «اوپنهایمر» مقایسه می‌کنند. 
* کاهش مخاطرات نتیجه  آموزش ایمنی
سیدجلال ملکی، کارشناس و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: هر چند آمار تماس‌ها و حوادث رخ داده در شب چهارشنبه‌سوری نسبت به سال گذشته بیشتر بود اما خوشبختانه حوادث مهیب یا موارد فوتی بالا نسبت به سال گذشته نداشتیم و این مساله به نتیجه آموزش‌هایی بازمی‌گردد که کارشناسان ما با همراهی مدیران مدارس طی سال ارائه کردند. وی افزود: مراسم چهارشنبه‌سوری در تهران و شهرستان‌ها برگزار شد و به‌رغم آنکه متاسفانه شاهد فوت 14 نفر و مصدومیت صدها نفر بر اثر استفاده از مواد منفجره یا محترقه بودیم ولی اغلب مردم با رعایت اصول ایمنی مراسم خود را برگزار کردند. افرادی که دچار حادثه شدند، از آن دست افرادی بودند که همیشه به دنبال هیجان هستند، غافل از اینکه این هیجان کاذب باعث مرگ خود و یا آسیب رساندن به دیگران می‌شود.
* کاهش فوتی‌های چهارشنبه‌سوری نسبت به سال گذشته
طبق اظهارات علی ضیایی، رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی، در چهارشنبه‌سوری سال گذشته ۲۸ نفر از هموطنان (۲۰ مرد و ۸ زن) جان باختند که تهران با ۱۲ فوتی شامل 3 زن و ۹ مرد دارای بیشترین فوتی و آذربایجان شرقی با 7 فوتی (۴ زن و ۳ مرد) و آذربایجان غربی با 3 فوتی (یک زن و ۲ مرد) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. در چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۰ هم ۱۹ نفر از هموطنان (۱۸ مرد و یک زن) جان باختند که در آذربایجان شرقی ۶ نفر، قم 5 نفر، تهران، مرکزی و همدان هر کدام 2 نفر و البرز و خراسان رضوی هر کدام یک نفر فوت کردند.

Page Generated in 0/0050 sec