printlogo


کد خبر: 278086تاریخ: 1402/12/24 00:00
رئیس‌جمهور روسیه در هشداری‌ به غرب اعلام کرد تسلیحات اتمی روسیه از آمریکا «پیشرفته‌تر» است
بازدارندگی پوتین اتمی

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی به این نکته اشاره کرد که احتمال درگیری و جنگ هسته‌ای وجود دارد و مسکو برای این موضوع کاملا آماده است. به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین با این ادعا یک خط و نشان برای غرب کشیده است و در صورت عدم موافقت با مذاکره در جنگ اوکراین و احتمال درگیری ناتو با روسیه، جنگ هسته‌ای محتمل خواهد بود. 
پوتین در جریان مصاحبه با «دیمیتری کیسلف» مدیر شبکه‌های روسی «روسیا۱» و «نووستی» درباره مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی اظهارنظر کرد. رئیس‌جمهور روسیه گفت این کشور هم از نظر نظامی و هم از نظر فناوری برای یک درگیری هسته‌ای احتمالی آماده است، اگرچه بعید است اوضاع به آنجا برسد. پوتین گفت: «از نقطه نظر نظامی و فنی، البته که ما آماده هستیم». رئیس‌جمهور روسیه افزود همتای آمریکایی او، جو بایدن، بخشی از یک «مکتب سنتی سیاسی» است و همچنین آمریکا متخصصان بسیاری در رابطه روسیه و آمریکا و بازدارندگی استراتژیک دارد. پوتین گفت: «به همین دلیل است که فکر نمی‌کنم حرکت همه چیز در آن جهت باشد اما ما برای این کار آماده‌ایم». به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت هنوز هیچ نیازی به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی به عنوان بخشی از «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین وجود نداشته است. پوتین گفت: «چرا باید از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کنیم؟ هرگز چنین نیازی وجود نداشته است». ولادیمیر پوتین در پاسخ به اینکه آیا هرگز چنین ایده‌ای به ذهنش خطور کرده است، گفت: «نه؛ اما چرا!» وی گفت روسیه آماده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، در صورت تهدید موجودیت کشور روسیه است. پوتین همچنین گفت سه‌گانه هسته‌ای روسیه از هر کشور دیگری پیشرفته‌تر است. وی افزود: «سه‌گانه هسته‌ای روسیه نسبت به تسلیحات مشابه در سایر کشورها پیشرفته‌تر است و این توسط کارشناسان تایید شده است. سه‌گانه ما، سه‌گانه هسته‌ای، از هر سه‌گانه دیگری پیشرفته‌تر است. در واقع فقط ما و آمریکایی‌ها چنین سه‌گانه‌هایی داریم و ما در اینجا بسیار پیشرفت کرده‌ایم. تسلیحات ما پیشرفته‌تر است، کل تشکیلات هسته‌ای... همه این را می‌دانند، همه متخصصان می‌دانند». رئیس‌جمهور روسیه به دیمیتری کیسلف، مدیر شبکه‌های روسی روسیا۱ و نووستی گفت: «روسیه آماده است از زرادخانه هسته‌ای خود برای حفظ موجودیت و حاکمیت کشور روسیه استفاده کند. ما آماده‌ایم از تسلیحات استفاده کنیم، از هر نوع سلاحی، از جمله سلاحی که شما اشاره کردید، اگر صحبت از تضعیف وجود کشور روسیه، حاکمیت و استقلال ما باشد. ما همه اینها را در استراتژی خود نوشته‌ایم و آن را تغییر نداده‌ایم». از طرف دیگر رئیس‌جمهور روسیه گفت: «ایالات متحده در حال توسعه نیروهای هسته‌ای است اما این بدان معنا نیست که آنها همین فردا آماده جنگ هسته‌ای هستند. روسیه و آمریکا، هر دو سه‌گانه هسته‌ای دارند اما برای روسیه پیشرفته‌تر است. آنها وظایفی را برای افزایش پیشرفت و ابتکارات خود تعیین کردند، آنها یک برنامه در این رابطه دارند. ما هم درباره آن می‌دانیم. آنها در حال توسعه همه مولفه‌ها هستند، ما هم همین‌طور اما این به آن معنا نیست که - به نظر من - آنها آماده هستند تا همین فردا این جنگ هسته‌ای را راه بیندازند. خب! آنها می‌خواهند؟ ما آماده‌ایم».
ولادیمیر پوتین همچنین تاکید کرد روسیه آماده مذاکره درباره اوکراین است اما این مذاکرات باید بر اساس مقدمات واقع‌بینانه باشد و نه براساس آرزوها. پوتین گفت: «آیا ما برای گفت‌وگو آماده‌ایم؟ بله! ما آماده‌ایم اما ما فقط برای گفت‌وگوهایی آماده هستیم که بر اساس برخی افکار واهی ناشی از داروهای روانگردان نباشد، بلکه به قول آنها بر اساس وضعیت توسعه‌یافته در میدان باشد». رهبر روسیه گفت: «مذاکرات میان روسیه و اوکراین نباید به شکل مکث موقت باشد که به کی‌یف اجازه دهد خود را دوباره تجهیز کند، بلکه باید گفت‌وگویی جدی برای تضمین امنیتی روسیه باشد. با این حال ما آماده گفت‌وگوی جدی هستیم و می‌خواهیم همه درگیری‌ها بویژه این درگیری را از راه‌های مسالمت‌آمیز حل کنیم اما خودمان باید کاملا درک کنیم این وقفه‌ای نباشد که دشمن بخواهد دوباره انبارهای تسلیحاتی‌اش را پر کند و این باید یک گفت‌وگوی جدی با تضمین‌های امنیتی برای روسیه باشد». پوتین افزود روسیه از گزینه‌های مختلفی که مورد بحث قرار می‌گیرد، مطلع است و «هویج‌هایی که قرار است نشان داده شود» را می‌شناسد تا آنها را متقاعد کند زمان مذاکرات فرا رسیده است. وی گفت روسیه می‌خواهد بحران اوکراین را از راه‌های صلح‌آمیز حل کند.
در بخش دیگری از این گفت‌وگو، پوتین تاکید کرد روسیه قصدی برای تجزیه غرب ندارد. وی گفت: «ما قصد نداریم درگیر هیچ‌گونه تلاشی برای تجزیه غرب باشیم؛ آنها خودشان این کار را انجام خواهند داد، البته ما تلاش خواهیم کرد اطمینان حاصل کنیم که منافع ما رعایت می‌شود». پاسخ پوتین در سایه تناقضاتی بود که در جامعه غربی به وجود آمده است. رئیس‌جمهور روسیه هنگام اظهارنظر درباره امکان «پیمان منصفانه» با غرب گفت به کسی اعتماد ندارد و روسیه به تضمین‌های کتبی نیاز دارد. وی گفت: «نمی‌خواهم این را بگویم اما به کسی اعتماد ندارم. با این حال، ما به تضمین نیاز داریم و این ضمانت‌ها باید به صورت مکتوب باشد. باید به اندازه کافی برای ما خوب باشد و باید چیزی باشد که ما به آن اعتقاد داشته باشیم. این چیزی است که من درباره آن صحبت می‌کنم». پوتین افزود در حال حاضر بحث درباره این چشم‌انداز زود است. وی در ادامه گفت: «ما مطمئنا گول برخی وعده‌های توخالی را نمی‌خوریم». پوتین توضیح داد ترجیح می‌دهد بر واقعیت‌ها تکیه کند، نه برخی «نیت‌های خوب و مذاکراتی که در آنها باید به همه اعتماد کرد». ولادیمیر پوتین افزود: «ما هرگز کاری را انجام نمی‌دهیم که با منافع کشورمان مغایرت داشته باشد».

Page Generated in 0/0052 sec