printlogo


کد خبر: 278121تاریخ: 1402/12/26 00:00
رئیس‌جمهور فرانسه: بعید است ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود
اروپا علیه ترامپ
* مکرون: جنگ در خاک اروپاست و به ما هم رسیده؛ اگر روسیه پیروز شود اعتبار اروپا از بین می‌رود

گروه بین‌الملل: در میانه چشم‌انداز تاریک غرب در اوکراین، رئیس‌جمهور فرانسه همچنان به اعزام نیروهای ناتو به اوکراین اصرار دارد.  امانوئل مکرون این روزها کارزاری جدی و اختلاف‌برانگیز در اروپا درباره ادامه کمک‌ها به کی‌یف راه انداخته است. ساکن الیزه بیشتر از هر زمان دیگری ضرورت بازگشت به اصول «گلیسم» را در سیاست خارجی پاریس و غرب احساس کرده است؛ جایی که ژنرال دوگل در دهه 60 میلادی به دنبال ایفای نقش مستقل اروپا از آمریکا و غیروابسته به واشنگتن در محیط سیاسی - امنیتی این قاره بود. 
رهبر فرانسه که صدای پای بازگشت ترامپ به کاخ سفید و تاثیرات مخرب آن را بر آینده ناتو می‌شنود، صحنه فعلی اروپا و تداوم آن را به معنای از بین رفتن قاره سبز در منازعات آینده می‌بیند. در شرایطی که حتی رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار بلند کردن پرچم سفید توسط اوکراین شده است، مکرون هشدار می‌دهد پیشروی روسیه در اوکراین به معنای از دست رفتن کل اروپاست. مکرون به همتایان از هم‌گسیخته اروپایی خود انذار داده است که جنگ به خاک اروپا کشیده شده است. مکرون گفته است: جنگ به ما هم رسیده است و اگر روسیه در اوکراین پیروز شود به معنای به صفر رسیدن اعتبار کل اروپاست.
 بر این اساس، رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر در موضعی ضد روسی از احتمال استقرار نظامیان ناتو در اوکراین گفت. «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای گفت که پاریس آماده اتخاذ هر تصمیم لازم برای جلوگیری از پیروزی روسیه است. رئیس‌جمهور فرانسه با رد اظهارات «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان درباره مذاکرات صلح، گفت که در این مرحله هیچ فرصتی برای مذاکره با کرملین نمی‌بیند.
امانوئل مکرون با تکرار موضع خود درباره منتفی نبودن اعزام نیروهای غربی به اوکراین، به قدرت‌های غربی نسبت به نشان دادن هرگونه نشانه‌ای از ضعف به روسیه هشدار داد. وی در عین حال گفت در شرایط فعلی نیازی به گزینه حضور نظامی نیست. مکرون ماه گذشته علنا اظهاراتی را درباره گزینه اعزام نیروهای نظامی غرب به جبهه اوکراین مطرح کرد که مخالفت سایر رهبران اروپایی را در پی داشت و آنها تأکید کردند هیچ برنامه‌ای برای این کار ندارند. پنجشنبه ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) در مصاحبه‌ای تلویزیونی از مکرون درباره چشم‌انداز اعزام نیروهای غربی به اوکراین سوال شد و او گفت: «امروز در آن وضعیت نیستیم» و افزود: «ولی همه این گزینه‌ها ممکن است».
مکرون که فرمانده کل نیروهای مسلح فرانسه است، از توضیح اینکه فرانسه در چه موقعیتی آماده اعزام نیرو خواهد بود، خودداری کرد. او گفت مسؤولیت برانگیختن چنین اقدامی برعهده مسکو خواهد بود و تصریح کرد فرانسه حمله اوکراین علیه روسیه را رهبری نخواهد کرد. وی همچنین گفت: «امروز برای برقراری دوباره صلح در اوکراین، ما نباید ضعیف باشیم».
رئیس‌جمهوری فرانسه جنگ روسیه و اوکراین را برای فرانسه و اروپا «حیاتی» توصیف کرد و گفت: «اگر قرار شود جنگ به اروپا سرایت کند، مسؤولیت آن تنها به انتخاب روسیه بازمی‌گردد اما اینکه امروز تصمیم بگیریم ضعیف باشیم، امروز تصمیم بگیریم که جواب ندهیم، اندیشه‌ای شکست‌خورده است و من این را نمی‌خواهم».
به گزارش یورونیوز، مصاحبه تلویزیونی مکرون پس از آن انجام شد که پارلمان فرانسه این هفته استراتژی کشورش درباره اوکراین را مورد بحث قرار داد. هم مجلس ملی و هم سنا با رای‌گیری نمادین، توافقنامه امنیتی دوجانبه ۱۰ ساله را که ماه گذشته بین مکرون و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین امضا شد، تصویب کردند. مکرون گفت در نشستی که قرار است روز جمعه با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان در برلین برگزار شود، در زمینه حمایت بیشتر از اوکراین گفت‌وگو خواهد کرد.
اظهارات ماه گذشته رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس پاریس درباره اوکراین موجب اعتراض سایر رهبران غربی شد و پس از آن به نظر می‌رسد او در صحنه اروپا منزوی شده است. به‌ویژه به نظر می‌رسد شولتس با مکرون مخالف بوده، زیرا گفت شرکت‌کنندگان در آن نشست توافق کردند «هیچ نیروی زمینی» از سوی کشورهای اروپایی به خاک اوکراین گسیل نشود.
البته مقامات فرانسوی بعدا درصدد شفاف‌سازی اظهارات مکرون و کاهش واکنش‌ها برآمدند و در عین حال بر لزوم ارسال سیگنال واضح به روسیه مبنی بر اینکه نمی‌تواند در اوکراین پیروز شود، اصرار داشتند. از جمله وزیر دفاع فرانسه ۸ مارس اعلام کرد گزینه اعزام نیروهای رزمی به اوکراین روی میز نیست.
شولتس البته چهارشنبه گذشته هرگونه گمانه‌زنی درباره اختلاف بین فرانسه و آلمان را رد کرد و گفت «روابط شخصی بسیار خوبی» با مکرون دارد. او گفت: فرانسه، آلمان و لهستان «نگران پیامدهای وحشتناک جنگ تجاوزکارانه» روسیه به اوکراین هستند. شولتس افزود: «حمایت از اوکراین مساله‌ای بسیار ملموس و عینی است مبنی بر اینکه آیا پشتیبانی در حد کافی برای مهمات، توپخانه، دفاع هوایی و خیلی چیزهای دیگر که [در جنگ] نقش مهمی دارند، وجود دارد یا نه. بحث پیشبرد این همکاری در حال حاضر نیاز است».
با این وجود اختلاف پاریس و برلین موضوعی نیست که با مواضع ملایم ۲ کشور قابل چشم‌پوشی باشد. ۲ هفته قبل بود که پولیتیکو درباره اختلافات آلمان و فرانسه نوشت: سیاست‌های آلمان از روزهای آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین بر یک اصول اساسی پایبند بوده است؛ «جلوگیری از مواجهه مستقیم با روسیه به هر قیمتی که هست» اما پس از نشست سران اروپایی در پاریس که دوشنبه گذشته برگزار شد، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه جانب احتیاط را کنار گذاشت و ضد آن چیزی سخن گفت که آلمان به آن معتقد است. رئیس‌جمهور فرانسه به خبرنگاران گفت: «ما هر کار ممکنی از جمله اعزام نیروهای غربی به اوکراین را انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم روسیه در این جنگ پیروز نمی‌شود».
به نوشته پولیتیکو اما این اظهارات با عقاید و سیاست‌های «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان که پیش از عزیمت به این نشست صراحتا اعلام کرد با ارسال موشک‌های دوربرد «تاروس» به اوکراین مخالف است، در تضاد بود. شولتس خطاب به خبرنگاران در برلین گفت: «سیستم دوربرد تاروس فقط با مشارکت پرسنل آلمانی قابل استفاده است و از اینکه برخی افراد اصلا در این باره جا نخوردند، تعجب می‌کنم. به نظرم آنها حتی به این فکر نمی‌کنند که چنین اقدامی می‌تواند مشارکت ما در جنگ را به دنبال داشته باشد. ارسال چنین موشک‌هایی به کی‌یف، آلمان را به طرف دیگری در جنگ علیه روسیه تبدیل خواهد کرد». پولیتیکو نوشت آلمان تنها کشوری نیست که نمی‌خواهد در قبال روسیه اقدامات تحریک‌آمیز انجام دهد. از ابتدای این جنگ، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اگرچه حامی درجه یک اوکراین به شمار می‌رود اما سعی کرده تسلیحاتی را به این کشور جنگ‌زده ارسال کند که واشنگتن را به جنگ با مسکو نکشاند. به نظر می‌رسد تنش میان شولتس و مکرون بر سر کمک‌های نظامی به اوکراین وارد یک «نزاع علنی» شده است. در حالی ‌که مقامات آلمانی سعی می‌کنند در جنگ روسیه - اوکراین در مقابل مسکو محتاطانه عمل کنند اما مکرون می‌خواهد موضع سختی را در حمایت از کی‌یف به خرج دهد.
***
مکرون: بعید است ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود
مکرون در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که چه کسی می‌تواند در مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند، ابراز تردید کرد که دونالد ترامپ بتواند بار دیگر وارد کاخ سفید شود. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با فرانس ۲ و1‌TF مسکو را «متخاصم» خواند اما از بیان اینکه این کشور «یک دشمن» است، امتناع کرد. او بار دیگر از رد استقرار ناتو در اوکراین امتناع ورزید و تاکید کرد پاریس آماده اتخاذ هر تصمیم لازم برای جلوگیری از پیروزی روسیه است. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین خاطرنشان کرد در این مرحله هیچ فرصتی برای مذاکره با کرملین نمی‌بینم. مکرون با بیان اینکه امیدوار است روزی زمان مذاکره با هر کسی که رئیس‌جمهور روسیه می‌شود، فرا برسد، گفت: من کاملا آماده گفت‌وگو هستم اما ما به فردی صادق و صلح‌مدار برای انجام این کار نیاز داریم. در این مصاحبه با اشاره به بی‌میلی مکرون برای برقراری ارتباط مستقیم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از وی پرسیده شد آیا ایالات متحده می‌تواند به طور بالقوه در چنین مذاکراتی میانجی‌گری کند، بویژه اگر دونالد ترامپ دوباره وارد کاخ سفید شود، گفت: تا آنجا که می‌دانم، فکر نمی‌کنم ترامپ بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا شود. با این حال، مکرون گفت: هیچ چیز شخصی پشت تصمیم من برای خودداری از گفت‌وگو با پوتین وجود ندارد. بدون شک، من رئیس دولتی هستم که بیشتر از هر شخص دیگری با او صحبت کرده است. مکرون در ادامه صحبت‌هایش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را «متخاصمی» خواند که در صورت شکست نیروهای کی‌یف در این جنگ، در اوکراین متوقف نخواهد شد و از اروپایی‌ها خواست «ضعیف» نباشند و برای پاسخ آماده باشند. اگر جنگ در اروپا گسترش یابد، روسیه مقصر خواهد بود. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفت برای اروپا مهم است که خطوط قرمزی را ترسیم نکند که نشانه ضعف برای کرملین و تشویق آن به ادامه تهاجم به اوکراین است. مکرون گفت: من نمی‌خواهم این کار را انجام دهم. من از روسیه می‌خواهم این جنگ را متوقف کند و از مواضع خود عقب‌نشینی و صلح کند. این یک مساله برای پوتین است.

 


Page Generated in 0/0055 sec