printlogo


کد خبر: 278123تاریخ: 1402/12/26 00:00
تقدیر رهبر انقلاب از «معصومه مهرآور» تکنیسین اورژانس بابل که جان مادر و کودک را نجات داد
مهرآوران زندگی‌بخش
رئیس اورژانس کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز»: امروز با حضور وزیر بهداشت از کارشناس اورژانس بابل تقدیر می‌شود

گروه اجتماعی: نجات جان ۲ انسان در سوز سرمای زمستان شهرستان بابل با کمک تکنیسین اورژانس، یک خانواده 5 نفره را گرما بخشید؛ تا جایی که این اقدام ارزشمند موجب شد رهبر معظم انقلاب از اقدام مسؤولانه این کادر درمان تقدیر کنند. نهم اسفند سال جاری در شبی که برف و بوران شدید تردد در جاده روستای جاجن در بخش بابلکنار را برای آمبولانس اعزامی این شهر با مشکل مواجه کرده بود، معصومه مهرآور مامای بخش ارتباطات اورژانس ۱۱۵ بابل از طریق راهنمایی تلفنی پدر خانواده برای کمک به زایمان همسرش، زندگی مادر و نوزاد را از مرگ نجات داد و در نهایت مادر و نوزاد پس از دریافت خدمات اولیه فوریت‌های پزشکی توسط محمد جعفرزاده و رحیم کریمپور، تکنیسین‌های اورژانس ۱۱۵ بابل که خود را با سختی زیاد و با کمک خودروهای راهداری و هلال‌احمر به محل ماموریت رسانده بودند به بیمارستان منتقل شدند. با تولد این نوزاد این خانواده دارای ۲ فرزند پسر و یک فرزند دختر شد.
میرسعید رمضانی رئیس اورژانس ۱۱۵ بابل گفت: این ماجرا از آنجایی دلهره‌آور شد که هم جان نوزاد و هم جان مادر در خطر بود، چون هم نوزاد بعد از به دنیا آمدن گریه نمی‌کرد و هم جفت از مادر خارج نشده بود که با تلاش خانم مهرآور، کارشناس اورژانس ۱۱۵ بابل اقدامات مشاوره‌ای به پدر خانواده داده شد و جان مادر و فرزند نجات پیدا کرد. این مقام مسؤول تصریح کرد: پس از انجام مشاوره تلفنی، آمبولانس ۱۱۵ بابل از پایگاه هلیدشت و هلال‌احمر به مکان مورد نظر رسیدند و مادر و فرزند را به بیمارستان ۱۷ شهریور مرزیکلا منتقل کردند که پس از انجام مراقبت‌های لازم و برطرف شدن خطر ترخیص شدند. با تولد این نوزاد، این خانواده صاحب یک فرزند پسر شد.
معصومه مهرآور، کارشناس ارتباطات اورژانس ۱۱۵ بابل  نیز در گفت‌وگویی از جزئیات نجات نوزاد و مادرش در ارتفاعات درگیر برف بابل اینگونه گفت: چهارشنبه شب در تماس با عوامل اورژانس بابل، از زایمان یک زن اتباع در ارتفاعات برف‌گرفته بابل مطلع شدیم. بعد از اینکه کودک متولد شد با همراه بیمار که بر بالین او بود تماس گرفتم و جویای حال نوزاد شدم. گفت: هنوز نوزاد گریه نکرده و جفت در شکم مادر باقی است. وی ادامه داد: با شنیدن این جمله به دلیل اینکه ماما هستم، پی بردم اگر اقدامات فوری انجام شود، امکان از دست رفتن مادر و نوزاد وجود دارد. بدون درنگ امدادرسانی از راه دور را آغاز کردم.
معصومه مهرآور که یک مامای حرفه‌ای است و ۲۲ سال سابقه مامایی دارد و حالا ۶ سال است به اورژانس بابل پیوسته، تاکید کرد: نوزادان در بدو تولد و ۲۸ روز اول امکان دارد دچار یک مرگ زودرس شوند که ناشی از عدم رسیدگی‌های اولیه در زمان تولد است. به عنوان مثال اگر نوزاد گریه نکند یا بدنش ماساژ داده نشود، امکان از دست رفتنش در روز‌های بعد وجود دارد.
او که مادر یک دختر ۱۹ ساله است، لحظه احیای نوزاد را اینگونه تعریف کرد: تمام تلاشم را کردم تا به پدر نوزاد شیوه به گریه انداختن نوزاد را از راه دور آموزش دهم و تا صدای گریه نوزاد را نشنیدم، دست از تلاش بر نداشتم. در دقایقی پدر دقیقا متوجه نمی‌شد که باید چه کاری را انجام دهد. به او گفتم کودک را به آغوش مادر بسپار و در ادامه من و مادر و نوزاد تلاش کردیم. بهترین لحظه همان ثانیه‌ای بود که صدای گریه نوزاد بلند شد. شنیدان صدای گریه نوزاد، شوق را در تمام وجودم جاری کرد و شادی مادر، هدیه‌ای بود که به قلبم داده شد.
مهرآور در پاسخ به این سوال که پیش از این هم جان کسی را اینطور نجات داده بود یا نه، گفت: بله! سال ۹۹ هم جان یک پسربچه ۲ و نیم ساله را که در دریا غرق و دچار خفگی شده بود با کمک‌های به موقع توانستم نجات بدهم.
* تقدیر رهبر انقلاب از کارشناس اورژانس بابل
در همین راستا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب با برقراری تماس تلفنی، پیام تشکر رهبر انقلاب را به کارشناس ارتباطات اورژانس ۱۱۵ بابل در پی نجات جان یک مادر و نوزاد گرفتار در برف اعلام کرد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در نامه‌ای ضمن قدردانی از رهبر معظم انقلاب به دلیل پیام حکیمانه و عطوفت‌آمیز ایشان خطاب به کارشناس اورژانس شهرستان بابل که جان مادر و نوزادی گرفتار در برف را نجات داده بود، بر سنگین‌تر شدن وظیفه نظام سلامت بویژه سازمان اورژانس در استمرار روحیه خدمت و مجاهدت تا حصول نتایج مورد انتظار مقام معظم رهبری تأکید کرد. در نامه وزیر بهداشت خطاب به رهبر معظم انقلاب آمده است: «پیام گرانقدر و سرشار از عنایت و عطوفت حضرتعالی در پی نجات جان مادر و نوزاد گرفتار در برف که از جانب رئیس دفتر محترم معظم‌له، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی به کارشناس اورژانس شهرستان بابل ابلاغ شد، مایه مباهات و نشان افتخار گرانقدری بر لوح ضمیر کارکنان نظام سلامت شد. این پیام امیدبخش، حکیمانه و پدرانه، همکاران سختکوشم در سازمان اورژانس کشور را که همواره برای نجات جان هموطنان‌مان در مجاهدتی دشوار و شبانه روزی به سر می‌برند، سراپا شوق و امید و سپاس کرد؛ خستگی تلاش‌های سربازان حضرتعالی در جبهه سلامت را از تن زدود و نیرو و توانی مضاعف بر پیکر آحاد جامعه سلامت بویژه همکاران دلسوز و خدوم سازمان اورژانس کشور دمید. بی‌تردید این عنایت مشفقانه، استمرار روحیه مجاهدت و ایثار در نظام سلامت و سازمان اورژانس را ضروری‌تر و خادمان سلامت را به ادامه راه و حصول نتایج مورد انتظار حضرتعالی امیدوارتر می‌کند». عین‌اللهی افزود: «از خداوند متعال که در این ماه مبارک، درهای رحمتش را به روی بندگان گشوده است، توفیق پیروی از رهنمودهای حکیمانه آن رهبر فرزانه را خواستارم».
رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره تقدیر از نیروهایی چون خانم معصومه مهرآور که توانست با مشاوره حرفه‌ای به خانواده خانم بارداری که جان خودش و فرزندش در خطر بود، مادر و فرزند را نجات دهد، گفت: همه نیروهای اورژانس در واقع نجاتگرند و در بسیاری مواقع حین انجام عملیات‌های محوله با مخاطره مواجه می‌شوند، از این رو همگی قابل تقدیرند اما با توجه به حساسیت کار و اقدامات خانم معصومه مهرآور در نجات دادن جان مادر و فرزند در زمان تولد نوزاد، آن هم در شرایطی که به آنها دسترسی نداشت، امروز با حضور وزیر بهداشت از وی تقدیر می‌شود.
جعفر معیادفر با بیان اینکه همه نیروهای اوژانس که پاسخگوی مردم با شماره 115 هستند، تحصیلات دانشگاهی دارند و اغلب خانم‌ها پرستار هستند، افزود: به همین دلیل است که در زمان تماس با نیروهای اورژانس، آنها تا قبل از رسیدن به مکان حادثه یا... مشاوره‌های لازم را به شخص یا افراد خانواده یا همسایه‌ها می‌دهند که این مشاوره‌ها بستگی به نوع اتفاقات دارد؛ اقداماتی که کمک شایانی به نجات جان بیماران یا افراد سانحه‌دیده می‌کند.
رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: با نخستین تماس با اورژانس، نیروها که همگی از آموزش‌های ضمن خدمت برخوردارند، در نخستین تماس با 115 تشخیص می‌دهند چه کار کنند. به طور مثال برخی مواقع شیء یا لقمه‌ای در گلوی کودکی گیر می‌کند که تا رسیدن نیروهای اورژانس به محل حادثه زمان کمی وجود دارد، بنابراین آموزش‌های لازم از طریق تلفن به خانواده داده می‌شود که موارد متعددی در این زمینه داشته‌ایم. کار خانم مهرآور که قابل تحسین است نیز در همین زمره بوده که توانست جان مادر و فرزند را با مشاوره از راه دور نجات دهد.

Page Generated in 0/0054 sec