printlogo


کد خبر: 278229تاریخ: 1402/12/27 00:00
اخبار

در آستانه برگزاری جشن گلریزان ستاد دیه انجام شد
کمک 2 میلیارد تومانی رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند
در آستانه برگزاری سی‌وهفتمین جشن گلریزان ستاد دیه کشور، ویژه‌ کمک به آزادی زندانیان نیازمند، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی، مبلغ 20 میلیارد ریال به این امر خداپسندانه اختصاص دادند. جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسؤولان و خیّران نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.
***
قالیباف قانون ساماندهی کولبری و ملوانی را ابلاغ کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان را برای اجرا ابلاغ کرد. محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، 2 قانون «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» و « ارجاع اختلاف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری» را برای اجرا ابلاغ کرد.
روز گذشته هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفت لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی پس از رفت و برگشت با مجلس خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید.
***
نماینده حماس در تهران:
نتانیاهو به دنبال آتش‌بس نیست
نماینده حماس در تهران معتقد است تفکرات دولت راست‌گرا و افراطی نتانیاهو و وزرای کابینه او نمی‌گذارد سراغ مذاکره برود.
خالد قدومی در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: شرایطی که ما برای آتش‌بس داریم، کاملا منطقی است و دیگران نیز این را تایید می‌کنند که شرایط حماس یک شرایط کاملا منطقی بوده و بدون این شرایط یعنی توقف کامل جنگ، خروج نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی به صورت کامل از غزه، رفع محاصره از غزه و ورود کمک‌های انسانی، نمی‌شود به سمت مذاکره برای رسیدن به آتش‌بس رفت. وی درباره ارزیابی دلایل احداث بندر جدید غزه توسط آمریکا به بهانه کمک‌رسانی گفت: درباره طرح آمریکا برای راه‌اندازی بندر غزه باید بگویم رساندن کمک‌های انسانی از راه هوایی یا دریایی که درباره آن این روزها شنیده‌ایم حتی 2 کشتی آماده در راه غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه هستند، اگر بخواهیم این را با روش کمک‌رسانی از طریق کامیون و زمینی که از گذرگاه رفح انجام می‌شود، مقایسه کنیم، انجام این کمک‌ها از راه زمینی نسبت به راه دریایی و هوایی 4 برابر خواهد بود و شما البته خوب می‌دانید که هدف از این کار ذلت و ذلیل کردن مردم عزیز و بی‌دفاع ما در غزه است. قدومی افزود: ما شاهد این بودیم که چطور به مردمی که برای دریافت کمک‌های غذایی تجمع کرده بودند، حمله شد و آنها را به شهادت رساندند و اسرائیل مرتکب جنایات جنگی و شهید کردن مردم بی‌دفاع شد و چندین بار این اتفاق افتاد.
***
ابتکار عمل در دعاوی حقوقی بین‌المللی باید در دست ایران باشد
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ابتکار عمل در بخش حقوق بین‌الملل باید در دست مرکز حقوقی بین‌المللی باشد، بیان کرد: این موضوع، نیازمند یک تحول فکری است که رئیس‌جمهور در جلسه نظارت ستادی معاونت حقوقی بر آن تاکید کرده‌اند.
نشست محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور با مدیران و کارکنان مرکز امور حقوقی بین‌المللی با هدف تبیین انتظارات از مرکز و همچنین تشریح سیاست‌ها و اولویت‌ها در سال آتی برگزار شد. دهقان با اشاره به اینکه تعدد دعاوی حقوقی بین‌المللی که ایران در طول سال‌های گذشته درگیر آن بوده است، منبعی ارزشمند از دانش و تجربه در زمینه حقوق بین‌الملل است، خاطرنشان کرد: این منبع ارزشمند باید در اختیار اساتید، دانشجویان و کارشناسان قرار گیرد تا دانش تولید شده به این مرکز در دفاع از منافع ملی کشور در دعاوی بین‌المللی کمک کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر مرجع اصلی رصد تحولات حقوقی بین‌المللی و دفاع از منافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه حقوق بین‌الملل، مرکز امور حقوقی بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در دوره مدیریت جدید مرکز، این وظیفه مهم که از گذشته تا حدی مغفول مانده است بیش از پیش دنبال و پیگیری شود.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ابتکار عمل در بخش حقوق بین‌الملل باید در دست مرکز حقوقی بین‌المللی باشد، خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند یک تحول فکری است که رئیس‌جمهور محترم نیز در جلسه نظارت ستادی معاونت حقوقی بر آن تاکید کرده‌اند که در دعاوی بین‌الملل نباید منفعل عمل کرد، بلکه باید با پویایی، ابتکار عمل در دست ایران باشد. دهقان همچنین بر حفظ مرجعیت این مرکز در رسیدگی به دعاوی حقوقی بین‌المللی تاکید کرد و گفت: این موضوع مهمی است که باید برای حفظ این مرجعیت تلاش کرد. این امر خود نیازمند لوازم و اقتضائاتی است که باید آن را شناخت و اجرا کرد.

Page Generated in 0/0237 sec