printlogo


کد خبر: 278231تاریخ: 1402/12/27 00:00
ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره شیوه برگزاری انتخابات در اردیبهشت‌ماه
انتخابات دور دوم تهران الکترونیکی می‌شود؟
طحان‌نظیف: شورای نگهبان هم به صورت مکتوب و هم حضوری مستندات و دلایل عدم احراز را به روحانی اعلام کرده است

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان درباره احتمال برگزاری انتخابات الکترونیک در حوزه‌هایی که به مرحله دوم کشیده شده‌اند، عنوان کرد: برنامه ما در شورای نگهبان این است که در صورت فراهم شدن شرایط و هماهنگی با مسؤولان اجرایی، انتخابات دور دوم را در حوزه‌های بیشتری الکترونیکی برگزار کنیم. در رابطه با حوزه انتخابیه تهران نیز تلاش ما این است این انتخابات به ‌شکل الکترونیکی برگزار شود.
به گزارش «وطن امروز»، پرونده انتخابات هنوز در برخی حوزه‌های انتخابیه از جمله پایتخت مختومه نشده است و سرنوشت بخشی از کرسی‌های سبز بهارستان در سال آینده روشن خواهد شد. نصف به علاوه یک نماینده تهران در مجلس سیزدهم در انتخاباتی که احتمالا اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، انتخاب خواهند شد. در این میان اما گمانه‌زنی‌ها درباره چگونگی برگزاری دور دوم سیزدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بالا گرفته است. در شرایطی که در دور نخست مشارکت‌کنندگان برخی از حوزه‌ها مانند قم به شکل الکترونیکی در انتخابات شرکت کردند، به نظر می‌رسد پروسه برگزاری انتخابات در برخی حوزه‌های دیگر که به دور دوم کشیده شده است هم به همین شکل خواهد بود.
در همین زمینه روز گذشته دبیر ستاد انتخابات کشور از قطعی بودن برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی در 8 حوزه خبر داد. محسن اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: همه بازخوردها از برگزاری الکترونیک انتخابات در این شهرها مثبت بود و مردم از فرآیندهای الکترونیک استقبال کردند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور یادآور شد: دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۱ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود که در ۸ حوزه انتخابیه به صورت تمام الکترونیک خواهد بود و امیدوار هستیم برگزاری مطلوب آن،‌ نقطه عطفی برای گسترش تعداد حوزه‌های انتخابیه تمام‌الکترونیک در آینده باشد. اسلامی اعلام اسامی این حوزه‌های انتخابیه را به مقطع زمانی پس از تایید نهایی شورای نگهبان موکول کرد. سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت:‌ بر این باورم به صورت گام به گام می‌توانیم در مسیر افزایش شمار حوزه‌های انتخابیه تمام‌الکترونیک حرکت کنیم و از مزایای آن در زمینه سهولت و سرعت اخذ رای، سرعت شمارش آرا و دقت بالا برخوردار شویم.
اظهارات دبیر ستاد انتخابات کشور در حالی بود که هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نیز در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران درباره ارزیابی این‌ شورا نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیک در 4 حوزه انتخابیه گفت: ما در روز انتخابات ارزیابی‌هایی را نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیک در 4 حوزه انتخابیه داشتیم که رضایت نسبی در این باره به ‌دست آمد. وی همچنین درباره احتمال برگزاری انتخابات الکترونیک در حوزه‌هایی که به مرحله دوم کشیده شده‌اند، عنوان کرد: برنامه ما در شورای نگهبان این است که در صورت فراهم شدن شرایط و هماهنگی با مسؤولان اجرایی، انتخابات دور دوم را در حوزه‌های بیشتری برگزار کنیم. در رابطه با حوزه انتخابیه تهران نیز تلاش ما این است این انتخابات نیز به ‌شکل الکترونیکی برگزار شود.
* انتخابات ۵۲ حوزه‌ انتخابیه مجلس تأیید شد
طحان‌نظیف با بیان اینکه تاکنون انتخابات در 52 حوزه انتخابیه مورد تایید قرار گرفته است، گفت: از استان اردبیل حوزه انتخابیه شهر اردبیل، بیله‌سوار، خلخال، گرمی و مشگین‌شهر مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. استان ایلام حوزه انتخابیه ایلام، مهران، سیروان، دهلران و آبدانان مورد تایید قرار گرفت. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در استان خراسان جنوبی حوزه بیرجند، فردوس، قائنات و نهبندان مورد تایید قرار گرفت. همچنین در استان خراسان رضوی حوزه‌های انتخابیه مشهد، تربت‌جام، تربت‌حیدریه، چناران، خواف، درگز، سبزوار، فریمان، قوچان، کاشمر، گناباد و نیشابور مورد تایید قرار گرفت. وی افزود: در خراسان شمالی حوزه‌های انتخابیه بجنورد، اسفراین و شیروان، در استان زنجان حوزه‌های انتخابیه  زنجان، ابهر، خدابنده و ماهنشان، در استان قزوین حوزه‌های انتخابیه قزوین، بوئین‌زهرا و تاکستان، در استان قم حوزه قم، در استان کردستان حوزه‌های انتخابیه سنندج، بیجار، سقز، قروه و مریوان، در استان لرستان حوزه‌های انتخابیه خرم‌آباد، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، دلفان، دورود و کوهدشت و در استان مرکزی حوزه‌های انتخابیه اراک، تفرش، خمین، ساوه، شازند و محلات مورد تایید قرار گرفت. طحان‌نظیف درباره گزارش تخلفات انتخاباتی گفت: انتخابات در کمال سلامت برگزار شد و ما با مشکل خاصی روبه‌رو نبودیم، البته گزارش‌هایی دریافت کردیم درباره تخلفات که برخی گزارش‌ها ممکن است مستندات کافی را نداشته باشد که طبیعتا پیگیری نیز نخواهد شد اما در برخی حوزه‌ها اختلاف آرا نزدیک بود یا گزارش‌های مستندی به دست ما رسیده است که به این حوزه‌ها بازرس‌هایی برای بررسی کامل‌تر ارسال شده‌اند و بازرسان این اختیار را داشتند که در حوزه‌هایی که آرا نزدیک بود، آرا را بازشماری کنند. ما به ‌مرور نتایج بررسی‌ها را اعلام خواهیم کرد. وی درباره طرح ادعاهایی از سوی برخی از‌جمله تعدادی از نمایندگان مجلس درباره وقوع تخلفات انتخاباتی یاد‌آور شد: فرآیند انتخابات فرآیندی است که در آن برد و باخت وجود دارد و طبیعتا مباحثی در این زمینه مطرح می‌شود. بر اساس فرآیند قانونی، مجری انتخابات وزارت کشور است و بررسی صحت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است. اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات در حال انجام است. بر اساس اصلاحیه قانون 5 مدرک جهت رای دادن به رسمیت شناخته شده است که در کنار شناسنامه مدارکی از جمله کارت ملی، کارت نظام وظیفه، گواهینامه و گذرنامه مورد تایید است که این مدارک باید در شعب اخذ رای با فرد رای‌دهنده تطبیق داده شود. اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد، بررسی می‌شود. سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت گفت: نسبت به طرح شفافیت مهم‌ترین ایراد شورای نگهبان این است که در این طرح استثنائاتی ذکر شده بود که ما سازوکاری را که برای تشخیص این استثنائات پیش‌بینی شده بود، مورد ایراد قرار دادیم. طحان‌نظیف در پاسخ به اینکه آیا نماینده‌ای که ادعا کرده است در یکی از حوزه‌های انتخابیه بدون اطلاع افراد از کد ملی آنها برای رای دادن استفاده شده است، سند و مدرکی درباره ادعای خود به شورای نگهبان ارائه کرده است، تاکید کرد: خیر! چیزی برای ما ارسال نشده است. با یک عکس یا فیلم که معلوم نیست کی و کجاست، نمی‌توان انتخابات را در حوزه‌ها زیر سوال برد.
* درباره اعلام «عدم صلاحیت روحانی» بیش از قانون عمل کردیم
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری  در  پاسخ به پرسشی درباره نامه‌های مکرر روحانی و عدم پاسخ به او درباره دلایل عدم احراز صلاحیت عنوان کرد: اعلام کردیم اولویت با کسانی است که اعتراض کردند و پس از فارغ شدن از برگزاری انتخابات، نامه ایشان پاسخ داده شد. بر اساس اطلاعی که از فقهای شورای نگهبان کسب کردم، تاکنون طی ۲ نامه رسمی شامل مستندات قانونی، عدم احراز صلاحیت و دیگری دلایل عدم احراز صلاحیت به ایشان اعلام شده است. طحان‌نظیف افزود: جز این موارد، به صورت شفاهی نیز در ۲ مورد یکی نماینده ایشان در آن مقطع در شورای نگهبان حاضر شد و در مقطع دیگر نیز یکی از اعضای شورای نگهبان به صورت تلفنی با ایشان صحبت کرد و مراتب را به اطلاع ایشان رساند و به نظر می‌رسد با اقداماتی که انجام شده است، فراتر و بیشتر از چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، درباره ایشان اقدامات انجام شده است. وی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت شورای نگهبان بر رفتار منتخبان مجلس متذکر شد: شورای نگهبان مرجع نظارت بر رفتار نمایندگان نیست و این کار بر عهده هیاتی با این عنوان در داخل مجلس است و ما مرجع نظارت بر انتخابات هستیم؛ در این مدت منتخبان مانند مردم عادی هستند و اگر تخلفی داشته باشند، قوه‌قضائیه می‌تواند پیگیری کند. درباره موارد سالب صلاحیت، قانون پیش‌بینی‌هایی داشته‌ است و تا پیش از صدور اعتبارنامه بر اساس قانون اگر موردی وجود داشته باشد، شورای نگهبان می‌تواند رسیدگی کنند.

Page Generated in 0/0053 sec