printlogo


کد خبر: 278265تاریخ: 1402/12/28 00:00
اخبار

ساخت ۴۷۰ هزار واحد مسکن در روستاها
وزیر راه و شهرسازی از تامین ۶۰۰ هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن در روستاها خبر داد و گفت: ساخت مسکن روستایی از مرز ۴۷۰ هزار واحد عبور کرد. مهرداد بذرپاش در آیین آغاز سراسری پویش «چشم به راهیم» گفت: بخش زیادی از هدف‌گذاری سازمان راهداری در سال 1402 محقق شد. وی ادامه داد: در روستاهای کشور از مرز ساخت 470 هزار واحد عبور کرده‌ایم، ضمن اینکه زمین برای 600 هزار واحد مسکونی تامین شده است. وی در ادامه افزود: طی امسال ساخت 3000 کیلومتر راه روستایی ثبت شد که عدد خوبی است اما کافی نیست. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر در روستاها امکانات باشد روستاییان با آرامش در روستا ساکن می‌شوند. بذرپاش در ادامه از رفع 726 نقطه حادثه‌خیز جاده‌ها با همکاری پلیس راه خبر داد و گفت: قرار بود منابعی از صندوق خسارت‌های بدنی تامین شود که تاکنون ریالی تامین نشده است. این را در جلسه دولت مطرح می‌کنیم و توقع داریم این اتفاق بیفتد و شوخی نیست. این منابع برای رفع نقاط حادثه‌خیز است و جزو دستورات رئیس‌جمهوری است و باید همه در خدمت آن باشیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه در نوروز 1403 حدود 17 میلیون نفر سفر خواهند داشت، اظهار کرد: واردات ناوگان اتوبوس بدون هیچ ملاحظه‌ای انجام خواهد شد. کمی گرفتار بروکراسی و تامین منابع هستیم اما امیدواریم بتوانیم سال آینده رشد خوبی در این بخش داشته باشیم.
***
پیشنهاد افزایش ۲۲ درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار
وزیر کار در پیشنهادی گفت «حقوق کارگران برای سال آینده را همان افزایش حقوق کارمندان به‌ علاوه ۲ درصد در نظر بگیریم» که این پیشنهاد با مخالفت شدید نمایندگان کارگران همراه بود. جلسه شورای عالی کار در حالی روز گذشته بدون نتیجه پایان یافت که شرکای اجتماعی ساعت‌ها در جلسه به بحث و بررسی پرداختند. مطابق قانون بودجه، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری)، به ‌میزان 20 درصد افزایش می‌یابد. وزیر کار در جلسه 26 اسفند شورای عالی کار گفت: برای کارگران همان افزایش حقوق کارمندان به ‌علاوه 2 درصد را در نظر بگیریم. قانون مرکز آمار ایران را مرجع تعیین کرده است اما شما نمایندگان کارگری هیچیک آن را قبول ندارید؛ هر آنچه دولت برای کارمندان مشخص کرده است به ‌علاوه 2 درصد برای سختی کار را با ساعت کار یکسان برای دستمزد کارگران در نظر بگیریم، این مرّ قانون است! سیدصولت مرتضوی افزود: اگر درصد کمتری مشخص شود، نه ارث پدر ما کم می‌شود، نه از حقوق‌مان کسر می‌شود و نه پاداش می‌گیریم! ما باید مصالح کشور را در نظر بگیریم.
 این اظهارات اما با واکنش نمایندگان کارگری همراه بود. آیت اسدی، عضو کارگری شورای‌ عالی کار خطاب به وزیر کار گفت: طوری وانمود می‌کنید انگار نمایندگان کارگران حرف غیرقانونی می‌زنند. ما درباره ماده 41 قانون کار حرف زدیم که به ‌صراحت مرجع را مشخص کرده است. وی بیان کرد: نوع و شرایط کار و نحوه پرداختی‌ها به کارگران با کارمندان دولت متفاوت است، مثلا در ایام کرونا بعضا تا 80 درصد کارمندان دورکاری کردند و کل حقوق‌شان را گرفتند، اما آیا کارگران می‌توانستند دورکاری کنند؟ اسدی اظهار داشت: پرداخت‌های جانبی و مزایایی که کارمندان می‌گیرند با کارگران قابل قیاس نیست. کارمندان دارای مزایایی هستند که این مزایا به ‌اندازه حداقل حقوق کارگران می‌شود، لذا چگونه می‌شود به ‌طور یکسان برخورد کرد که پایه و شرایط یکسان باشد.
***
قیمت میوه شب عید اعلام شد
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از آغاز توزیع میوه شب عید در استان‌های کشور با قیمت‌های تعیین شده خبر داد. بالا ‌رفتن قیمت میوه در آستانه شب عید همواره مشکل اساسی خانوارها برای پذیرایی از مهمانان و دید و بازدیدهای نوروز بوده است. امسال وزارت جهاد کشاورزی به جای نرخ مصوب، قیمت کف و سقف تعریف و اعلام کرده است که ذخایر احتیاطی را برای کنترل قیمت بیشتر کرده است. به گفته سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، قیمت پرتقال والنسیا بین 15 تا 20 هزار تومان و سیب قرمز و زرد بین 25 تا 32 هزار تومان تعیین شده که در کل کشور توزیع می‌شود؛ این قیمت‌ها 20 درصد ارزان‌تر از نرخ توزیع بازار است. سال‌های گذشته قیمت میوه مصوب می‌شد اما غیر از مکان‌های محدود عرضه دولتی، قیمت در سایر مکان‌ها بالاتر از این نرخ بود، حتی در شهرستان‌ها در سایه نظارت‌های ضعیف به چند برابر نرخ مصوب فروخته می‌شد. وزارت جهاد کشاورزی امسال گفته است قیمت بازار میوه را با عرضه سنگین کنترل خواهد کرد. آمارهایی وجود دارد که تولید سیب و پرتقال امسال بیش از تقاضا بوده و تولید سیب به اندازه‌ای است که دولت روز گذشته عوارض 35 درصدی صادرات سیب را لغو کرد. به گفته فصاحت، فشار عرضه در 2 روز آخر سال و تا 13 نوروز خواهد بود، 20 هزار تن میوه توزیع می‌شود و تقریبا همین مقدار هم برای ذخیره احتیاطی در نظر گرفته شده که در صورت نیاز و اعلام هر استان ارسال خواهد شد.
***
نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی برگزار می‌شود
معاون اتاق ایران از برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو (نمایشگاه توانمندی‌های صادرات جمهوری اسلامی ایران) با حضور ۳ هزار تاجر و بازرگان خارجی در اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد. علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران در نشست معاونت بین‌الملل اتاق ایران و نمایندگان اتاق‌های مشترک اظهار کرد: نخستین بار نمایشگاه ایران اکسپو (نمایشگاه توانمندی‌های صادرات جمهوری اسلامی ایران) از سال ۱۳۹۲ در ایران برگزار شده؛ امسال هم قرار است این نمایشگاه در اردیبهشت با پیش‌بینی حضور 3 هزار تاجر و بازرگان خارجی از کشورهای مختلف دنیا برگزار شود.

Page Generated in 0/0063 sec