printlogo


کد خبر: 278266تاریخ: 1402/12/28 00:00
اخبار

عصبانیت صهیونیست‌ها از افول توان آمریکا در مقابل ایران
با گذشت ۲ سال از آغاز جنگ اوکراین و 6 ماه از درگیری در نوار غزه، آمریکایی‌ها احساس می‌کنند از فشار به ایران غافل شده‌اند و نمی‌توانند همزمان در چند جبهه فعالیت کنند. این مساله نگرانی صهیونیست‌ها را نیز برانگیخته است.
به گزارش ایرنا، چند روز است مراکز فکری و نخبگان غربی و صهیونیست در اقدامی مشترک، برای فضاسازی به منظور افزایش فشار روی ایران، به بهانه برنامه هسته‌ای کشورمان تلاش می‌کنند. نبود برنامه مشخص دولت بایدن در قبال ایران، همچنین اقدامات غیرمنتظره ترامپ در صورت پیروزی احتمالی او در انتخابات، باعث شده است موسسات غربی و صهیونیست به تکاپو بیفتند تا اقدامات به باور خودشان نسنجیده رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، باعث کاهش یا از دست رفتن اهرم فشار غرب علیه ایران نشود. سرهنگ «اران لرمن»، نایب رئیس موسسه «اورشلیم برای استراتژی و امنیت» در گزارشی می‌نویسد: ایران ذخایر اورانیوم خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. در چنین شرایطی اسرائیل، جامعه اطلاعاتی، تشکیلات دفاعی و سیاست خارجی کشورها، موظفند زنگ خطر را به صدا درآورند و دوباره به چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران توجه کنند، البته اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران همراهی نکنند، تل‌آویو می‌تواند از نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ۳ کشور آلمان، انگلیس و فرانسه، در راستای اقدامات ضدایرانی خود استفاده کند و تغییر نگرش ایالات متحده و اروپا نسبت به تهران را افزایش دهد. در حال حاضر نشانه‌های قابل توجه از چنین تغییری، در بیانیه مارس و نوامبر ۲۰۲۳ کشورهای اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه مشاهده می‌شود. در ادامه این گزارش آمده است: حمایت ایران از روسیه، باعث تشدید تنش‌ها در اوکراین شد اما دولت بایدن به تلاش‌های خود برای رسیدن به یک برنامه جامع اقدام مشترک جدید ادامه داد. ایالات متحده با آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران، در ازای آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در تهران موافقت کرد. این موضع آشتی‌جویانه ممکن است دیگر قابل دفاع نباشد؛ تنش‌ها در حال افزایش است. حملات علیه نیروهای آمریکا در عراق و سوریه با واکنش نظامی این کشور علیه اهداف سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان مرتبط با آن مواجه شد. ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده ۴ دسامبر، حملات ارتش یمن به کشتیرانی بین‌المللی را به طور مستقیم به ایران نسبت داد و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا، در چند عملیات برای مقابله با این حملات شرکت کردند.
***
آمادگی برای تسهیل فعالیت شرکت‌های ایرانی در سوریه
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از آمادگی این معاونت برای تسهیل و هموارتر کردن شرایط فعالیت شرکت‌های ایرانی در سوریه و عراق خبر داد.
آخرین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری به میزبانی وزارت امور خارجه و ریاست مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با دستور کار «بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی با کشورهای سوریه و عراق» با حضور نمایندگانی از نهادهای ذی‌ربط برگزار شد. صفری با تشریح تمهیدات و اقدامات وزارت امور خارجه، همچنین سفارتخانه‌های کشورمان در بغداد و دمشق برای کمک به شرکت‌های فعال یا مشتاق فعالیت در عراق و سوریه و رفع برخی مشکلات آنها، تاکید کرد معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از هیچ تلاشی برای تسهیل و هموارتر کردن شرایط فعالیت این شرکت‌ها دریغ نخواهد کرد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن برشمردن برخی مشکلات برای فعالیت در سوریه، به تلاش‌های شبانه‌روزی سفارت کشورمان در دمشق و وزارت امور خارجه برای رفع موانع و ایجاد ظرفیت‌های تازه برای کار در این کشور اشاره کرد و از شرکت‌های ایرانی خواست ارتباط و تعامل خود را با سفارت و وزارت امور خارجه تقویت کنند و جزئیات دقیق پروژه‌ها، پیشنهادها و مسائل و مشکلات خود را با این 2 نهاد در میان بگذارند.
***
آمریکا و صهیونیست‌ها به دنبال تشدید بحران در منطقه هستند
وزیر دفاع گفت: رژیم صهیونیستی با تشدید تنش در منطقه و انحراف افکار عمومی از این تنش‌ها به جنایات خود در غزه ادامه می‌دهد.
امیر محمد‌رضا آشتیانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با تشدید تنش در منطقه و انحراف افکار عمومی از این تنش‌ها به جنایات خود در غزه ادامه می‌دهد، تصریح کرد: سازمان ملل و شورای امنیت نتوانسته است به مسؤولیت بین‌المللی خود در قبال جنایت جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی بخوبی عمل کند اما به طور قطع رژیم صهیونیستی نیز به هیچ‌یک از اهداف خود در غزه نخواهد رسید. 
وزیر دفاع ضمن محکوم کردن حملات هوایی رژیم صهیونیستی و نقض تمامیت ارضی سوریه افزود: این رژیم منحوس به بهانه مقابله با محور مقاومت به دنبال از بین بردن زیرساخت‌هایی نظیر فرودگاه‌ها، بنادر، همچنین کاروان‌های حامل سوخت و مواد غذایی است و یقینا این حملات ناشی از ترس رژیم صهیونیستی و ناکامی این رژیم است.وی بیان کرد: نکته مهم و راهبردی در مقابله با حملات رژیم صهیونیستی، ایجاد بازدارندگی است، از این رو اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم و فوری جهت جلوگیری از گستاخی این رژیم در دستور کار قرار دارد.
وزیر دفاع با اشاره به حضور نامشروع نیروهای نظامی آمریکا در سوریه گفت: حضور نظامی آمریکا در سوریه اشغال‌گرانه، غیرقانونی و غیرموجه بوده و آشکارا ناقض هنجارها و اصول اساسی حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است و عملکرد مخرب آنها در منطقه غرب آسیا بویژه در سوریه منجر به بی‌ثباتی و نا امنی و آوارگی میلیون‌ها سوری شده است.

Page Generated in 0/0074 sec