printlogo


کد خبر: 278275تاریخ: 1402/12/28 00:00
آماده‌باش مدیریت بحران در پی هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در روزهای آینده؛ ۵ استان غرب کشور در معرض وقوع سیلاب
سیل در راه است
* مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: احتمال وقوع سیلاب‌های سال 98 دور از ذهن نیست

گروه اجتماعی: سامانه بارشی جدید در حالی امروز وارد کشور می‌شود که طبق پیش‌بینی  کارشناسان هواشناسی شدت بارش‌ها در برخی استان‌ها به گونه‌ای خواهد بود که احتمال تکرار سیل سال 98 در کشور دور از ذهن نیست، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از آماده‌باش سراسری در 5 استان کشور که هشدار قرمز هواشناسی برای بارش باران و باد شدید دریافت کرده‌اند، خبر داد. محمدحسن نامی با اشاره به صدور هشدارهای سطح قرمز و نارنجی سازمان هواشناسی درباره بارش باران و باد شدید گفت: سازمان هواشناسی برای روزهای آتی در استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، ایلام، لرستان، کهگیلویه‌وبویراحمد و خوزستان هشدار بارش شدید باران و وزش شدید باد صادر کرده است. در همین راستا نیز ستادهای بحران استان‌ها و شهرستان‌ها در این 5 استان در آماده‌باش کامل هستند و همه مرخصی‌ها لغو شده است، زیرا در این استان‌ها ممکن است میزان بارش‌ها شدید شود. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: همچنین در ۲۴ استان دیگر که هشدار نارنجی دارند نیز آمادگی لازم وجود دارد. وی با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم در این 2 روز که احتمال خطر وجود دارد، سفر خود را مدیریت کنند، گفت: همچنین توافقاتی انجام شده که اگر میزان بارندگی از چند میلیمتر بیشتر شود، با پلیس هماهنگ شود تا محدودیت تردد در جاده‌ها اعمال شود. همچنین از پلیس خواستیم در این شرایط، خودرویی زیر پل‌ها و جاده‌های فرعی و ساحلی تردد نکند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: از مدیران سازمان آب استان‌ها خواستیم تمام افرادی را که در بستر و حریم رودخانه‌ها هستند، تخلیه کنند و افراد در اردوگاه‌های اضطراری اسکان داده شوند. همچنین از دهیاران و استانداران خواستیم بازدید میدانی از مراکز مختلف داشته باشند و هر کجا را که احساس کردند امکان دارد در معرض سیل باشد، تخلیه کنند. همچنین عشایر عزیز نیز که معمولا در مناطق عمیق و مجاورت رودخانه‌ها اسکان دارند باید تخلیه شوند. وی افزود: ما دستور داریم در صورت نیاز افراد را بالاجبار تخلیه و جابه‌جا کنیم. کسانی که ممکن است در معرض خطر باشند در صورت عدم همراهی، به صورت هدایت اجباری از محل‌های خطرناک دور خواهند شد. عوامل وزارت نیرو نیز موظفند سدهایی را که ممکن است پر شوند، مدیریت کنند تا سرریز نشوند. نامی تاکید کرد: این 5 استان در این 2 روز، بسیار در معرض خطر هستند و از مردم و مسافران نوروزی خواهش می‌کنیم کارهای ریسکی انجام ندهند و در اماکن امن بمانند، همچنین هنگام بارش‌ها خودروی خود را در مکانی مرتفع پارک کنند و در خودرو نمانند. ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا مشکل خاصی برای مردم پیش نیاید اما نیازمند همکاری مردم هم هستیم.
* هشدار نسبت به بارش‌های سیل‌آسا
مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: با فعال شدن سامانه بارشی جدید در شمال غرب، غرب و جنوب غرب، هشدارهای سطح قرمز در استان‌های واقع در این مناطق صادر شده است، چرا که احتمال دارد بارش‌ها در برخی مناطق به گونه‌ای خطرآفرین شود که سیلاب همچون سال 98  رخ دهد. 
صادق ضیاییان در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» با بیان اینکه بارش‌ها در چند روز آینده از شدت بالایی برخوردار خواهد بود، افزود: استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، کردستان، فارس، بوشهر و خوزستان استان‌هایی هستند که در معرض بارش شدید و احتمال وقوع سیل قرار دارند.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: روز دوشنبه (امروز) سامانه بارشی وارد کشور می‌شود و در نقاط مختلف کشور رگبار و رعد و برق را در پی خواهد داشت. صادق ضیاییان بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی اظهارکرد: دوشنبه (امروز) سامانه بارشی وارد کشور می‌شود و در استان‌های شمال غرب، غرب، برخی نقاط جنوب غرب، استان‌های واقع در سواحل غربی و مرکزی خزر، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و دامنه‌های زاگرس مرکزی سبب بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد بارش تگرگ، در برخی نقاط گرد و خاک و در نقاط مرتفع و سردسیر سبب بارش برف می‌شود. در روز سه‌شنبه (فردا) فعالیت سامانه بارشی تشدید می‌شود و علاوه بر مناطق ذکر شده مناطقی از جنوب و مرکز کشور و شمال شرق کشور را نیز در بر می‌گیرد. بیشترین فعالیت سامانه بارشی اواخر دوشنبه و روز سه‌شنبه در استان‌های لرستان، خوزستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه‌ و بویراحمد، شمال فارس، غرب استان‌های اصفهان و کردستان پیش‌بینی می‌شود. چهارشنبه (اول فروردین ۱۴۰۳) از شدت فعالیت سامانه بارشی کاسته می‌شود. در این روز ‌جز استان‌های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان، در سایر مناطق کشور بارش پیش‌بینی  می‌شود. پنجشنبه (۲ فروردین ۱۴۰۳) در شمال شرق بارش پراکنده رخ می‌دهد و سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود.
با ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روزهای آینده، کارشناسان سازمان هواشناسی هشدار داده‌اند 5 استان در غرب و جنوب غرب کشور در معرض وقوع سیل قرار دارند. در همین ارتباط وزیر نیرو با بیان اینکه در 3-2 روز آینده، 5 استان غربی و جنوب غربی کشور در معرض وقوع سیلاب قرار دارند، دستور تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو و استان‌های در معرض سیل را صادر کرد. علی‌اکبر محرابیان با بیان اینکه همزمان با ورود سامانه بارشی از ۲۹ اسفند، احتمال وقوع سیلاب در غرب و جنوب غربی کشور افزایش می‌یابد، افزود: با توجه به پیش‌بینی‌‌های میان‌مدت از حجم و شدت بارش‌ها، وزارت نیرو از هفته گذشته پیش‌بینی اقدامات لازم برای مدیریت سیلاب را اتخاذ کرد. وی با اشاره به اشباع بودن خاک به خاطر بارش‌های اخیر، ذوب شدن برف‌ها در پی گرم شدن هوا و همزمانی بارش‌ها با افزایش سفرهای نوروزی و همچنین کوچ عشایر در برخی استان‌ها افزود: باید حداکثر ملاحظات ایمنی در روزهای پیش رو با هدف کاهش خسارت‌ها در دستور کار قرار گیرد. وزیر نیرو به تمرکز بیشتر این سامانه‌های بارشی در استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری اشاره کرد و اظهار داشت: در روزهای آغازین سال همواره شاهد اوج ترافیک جاده‌ای بوده‌ایم که باعث افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی سفرهای نوروزی می‌شود و بارش‌های پیش‌رو در زمان اوج ترافیک جاده‌ای و سفرهای نوروزی رخ می‌دهد، از این رو تمام مسافران نوروزی باید نکات ایمنی و هشدارهای مربوط به احتمال بروز سیلاب را رعایت کنند. محرابیان تصریح کرد: تشکیل ستاد بحران در وزارت نیرو و استان‌های درگیر با سیل با هدف آمادگی هرچه بیشتر برای مقابله با بحران از جمله اقداماتی است که باید انجام شود و مدیران و مسؤولان مرتبط در وزارت نیرو و مدیران استانی صنعت آب و برق باید در آماده‌باش کامل قرار بگیرند تا کمترین آسیب از محل سیلاب‌های پیش رو متوجه مردم شود. ‌وزیر نیرو همچنین با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع به مردم پیرامون سیل پیش رو بیان کرد: لازم است با مدیریت مخازن سدها و پیگیری لحظه‌ای بارش‌ها از هرگونه غافلگیری و ایجاد مشکل برای مردم جلوگیری شود.
* پیش‌بینی بارش بیش‌ از نرمال در نوروز
رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌ شده، بارش در کشور تا پایان فروردین بیش از نرمال خواهد بود. دما در این بازه زمانی در شمال غرب بیش از نرمال، در مرکز، شرق و جنوب کشور کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال برآورد شده است. مهدی رهنما در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بارش از ۲۸ اسفند تا ۵ فروردین ۱۴۰۳ در سطح کشور فراگیر خواهد بود. بارش در جنوب ‌شرق در محدوده کمتر از نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود. بیشترین افزایش بارش برای 2 سوی زاگرس خواهد بود. مقدار بارش انباشته فراتر از نرمال برای این مناطق با احتمال حدود ۷۵ درصد، ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر (به ‌طور محلی بیش از ۱۰۰ میلیمتر) پیش‌بینی شده است. رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اضافه کرد: ۶ تا ۱۲ فروردین بارش در استان‌های نوار شمالی نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال خواهد بود. مقدار بارش انباشته طی این هفته برای مناطق محدودی از دامنه شرقی کوه‌های زاگرس میانی و جنوبی با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد، ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد می‌شود. به گفته رهنما، ۱۳ تا ۱۹ فروردین بارش کشور در محدوده نرمال تا بیش از آن خواهد بود. احتمال وقوع بارش انباشته بیش از ۵۰ میلیمتر در بخش‌هایی از کشور بین ۵۰ تا ۷۵ درصد برآورد می‌شود.

Page Generated in 0/0066 sec