printlogo


کد خبر: 278278تاریخ: 1402/12/28 00:00
به بهانه آغاز سری جدید رئالیتی‌شوی شب‌های مافیا در شبکه نمایش خانگی
رئالیتی‌شو‌های مخاطب‌پسند

گروه فرهنگ و هنر: در حالی روز گذشته خبر پخش سری سوم شب‌های مافیا به تهیه‌کنندگی سعید ابوطالب در شبکه نمایش خانگی منتشر شد که هم‌اکنون در یکی دیگر از پلتفرم‌ها برنامه دیگری از مسابقه شب‌های مافیا با استقبال مخاطبان در حال پخش است و اکنون باید آماده شد تا در سال جدید شاهد سومین فصل بازی شب‌های مافیا با عنوان پدرخوانده 3 باشیم.
نخستین بار بازی مافیا سال 1986 توسط دانشجویان بخش روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو ابداع و طی سال‌ها با اضافه شدن نقش‌های مختلف به یک بازی بین‌المللی و محبوب تبدیل شد. طی ۲ دهه‌ گذشته و با افزایش رئالیتی‌‌شوها، بازی مافیا و شکل اجرای آن منبع الهام برنامه‌های تلویزیونی بسیاری بوده یا به بهانه‌ای برای شکل‌گیری داستانی جنایی در فیلمی سینمایی تبدیل ‌شده است. برای مثال مسابقه‌ شهروند و مافیا که از شبکه‌ سلامت پخش می‌شود با استقبال مخاطبان به 7 فصل رسید یا فیلم سینمایی «گرگ بازی» به کارگردانی عباس نظام‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدعلی نجفی (۱۳۹۶) از بازی مافیا الهام گرفت تا به راز جنایتی پیچیده بپردازد.
اما شب‌های مافیا نخستین تجربه‌ شبکه‌ نمایش خانگی برای استفاده از این بازی محبوب در قالب یک رئالیتی‌شوی جذاب با حضور چهره‌های شناخته‌شده سینما و تلویزیون بود که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد اما پیش از شب‌های مافیا باید اذعان کرد اساسا  بازار رئالیتی شوها این روزها در شبکه نمایش خانگی بسیار داغ شده است و در حال حاضر به یکی از جذاب‌ترین محتواهای پلتفرم‌ها تبدیل شده است. صد‌البته این مسیر را بیژن بیرنگ در شبکه خانگی با ساخت رئالیتی‌شو «شام ایرانی» آغاز کرد اما در ادامه این سعید ابوطالب بود که نبض کار را در دست گرفت و آثاری چون «رالی ایرانی» و فصول بعدی «شام ایرانی» را تولید و عرضه کرد. استقبال از رئالیتی‌شوها تا جایی رسید که می‌توان جدول جالبی از ترین‌هایش را فهرست کرد: پرفصل‌ترین رئالیتی شو را باید شام ایرانی با 17 فصل مستمر دانست اما شلوغ‌ترین رئالیتی شو با حضور 141 شرکت‌کننده را باید به نام شب‌های مافیا زد تا جایی که پرکارترین گرداننده را نیز باید کامبیز دیرباز و محمد رضا علیمردانی با  3 فصل «شب‌های مافیا»، «پدرخوانده» و «ناتو» نامید.
سعید ابوطالب نیز با 5 رئالیتی‌شو با نام‌های شام ایرانی / شب‌های مافیا / پدرخوانده / ارتش سری / ضد را باید پرکارترین رئالیتی شوساز درکشور نامید.
اما اتفاق مهم در این عرصه زمانی حادث شد که این کارگردان برای ساخت رئالیتی‌شو «بازی مافیا» را هدف گرفت؛ بازی جذابی که در صورت اجرای درست می‌توانست به یک محتوای بی‌نظیر برای پلتفرم‌ها تبدیل شود. اتفاقی که در عمل هم به بار نشست و بازی مافیا در قالب رئالیتی‌شو «شب‌های مافیا» منتشر و مورد اقبال و استقبال قرار گرفت. ابوطالب این مسیر را در ادامه با ساخت ۳ فصل «پدرخوانده»، همچنین «ارتش سری» و«ضد» ادامه داد و حالا هم گروه جدیدی ورژن تازه‌ای از این بازی را با نام «شب‌های مافیا، زودیاک» ارائه داده‌اند. در طول سال‌هایی که انواع و اقسام مافیا در شبکه خانگی تولید می‌شد تلویزیون هم رئالیتی‌شو «شهروند و مافیا» را روانه آنتن کرده و می‌کند. این رئالیتی‌شو در همه این سال‌ها با کمترین تغییر و البته نزدیک‌ترین سناریو به بازی مافیا توانست مخاطبان مدنظر خود را جذب کند اما نباید فراموش کرد که رسانه ملی نه‌تنها در مافیا بلکه در تولید رئالیتی‌شو‌ها به مراتب میدان را به شبکه نمایش خانگی واگذار کرده است و با بررسی آماری در بین شب‌های مافیا تنها رئالیتی‌شوی مافیا در سیما در جدول آخر قرار گرفته است.
اما آنچه مهم است اینکه بیش از آنکه رسانه ملی گوی رقابت را بیش از این به شبکه نمایش خانگی پیرامون جذاب‌ترین رئالیتی‌شو‌ها واگذار کند بهتر است خودش با شکل و شمایل جذاب‌تر با اهتمام ویژه‌تر نسبت به آن اقدام کند.

Page Generated in 0/0068 sec