printlogo


کد خبر: 278279تاریخ: 1402/12/28 00:00
ترامپ: اگردر انتخابات پیروز نشوم، در کل کشور حمام خون به راه خواهد افتاد
ژانویه توفانی آمریکا
«خون به پا خواهد می‌شود»؛ ترامپیسم وارد می‌شود

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی خود بار دیگر جمله‌ای را بازگو کرد که نشان می‌دهد سال 2024 برای آمریکا بسیار سخت خواهد بود و سایه یک درگیری بزرگ داخلی در این کشور با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، «دونالد ترامپ» روز شنبه در جریان گفت‌وگو با حامیانش در ایالت اوهایو مجددا به ادعای خود مبنی بر «تقلب در انتخابات ۲۰۲۰» اشاره کرد و گفت: «اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر پیروز نشوم، به معنای پایان دموکراسی آمریکا خواهد بود».
انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا قرار است سه‌شنبه ۵ نوامبر (۱۵ آبان) برگزار شود و امسال هم همانند سال ۲۰۲۰ بایدن و ترامپ وارد رقابت‌های اصلی انتخابات خواهند شد. ترامپ در ادامه سخنرانی‌اش افزود: «اگر ما در انتخابات پیروز نشویم، فکر نمی‌کنم انتخابات دیگری در این کشور داشته باشیم».
ترامپ سخنان خود را در شهر دیتون با ادای احترام به هوادارانش آغاز کرد که در حال حاضر به دلیل شورش کنگره ایالات متحده در ششم ژانویه ۲۰۲۱ در زندان به سر می‌برند؛ طرفدارانی که در راستای ادعای ترامپ، به دنبال جلوگیری از پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ بودند و رئیس‌جمهور سابق آمریکا آنها را «میهن‌پرست و گروگان» می‌خواند.
نظرسنجی جدید وبگاه یواس‌ای تودی و دانشگاه سافولک که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد «دونالد ترامپ» در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از «جو بایدن» پیشی گرفته است. نظرسنجی جدید نشان می‌دهد ترامپ جمهوری‌خواه با ۴۰ درصد از بایدن دموکرات با ۳۸ درصد پیشی گرفته است و این بیانگر آن است که این ۲ نامزد انتخابات آمریکا که از طرف حزب‌های متبوع خودشان نامزد انتخابات پنجم نوامبر شده‌اند، رقابت بسیار نزدیکی خواهند داشت. دونالد ترامپ در میانه بخشی از سخنان خود درباره وضع تعرفه بر خودروهای وارداتی و رقابت خارجی برای صنعت خودروسازی آمریکا تاکید کرد: «اگر من انتخاب نشوم، حمام خون در کل کشور به راه خواهد افتاد». 
«جیمز سینگر» سخنگوی ستاد انتخاباتی جو بایدن در پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر «حمام خون»، ابتدا «افراط‌گرایی» رئیس‌جمهور سابق و سپس «عطش او برای انتقام و خشونت سیاسی‌» را محکوم کرد. دونالد ترامپ در قسمت دیگری از سخنرانی‌اش با اشاره به جنگ اوکراین و رئیس‌جمهور این کشور گفت: «زلنسکی یکی از بزرگ‌ترین فروشنده‌های تاریخ است. هر بار که او به ایالات متحده سفر می‌کند، با ۵۰ یا ۶۰ میلیارد دلار خارج می‌شود. من هرگز نتوانسته‌ام این کار را انجام دهم». رئیس‌جمهور سابق آمریکا که با کمک‌های مالی واشنگتن به کی‌یف مخالف است، بارها ادعا کرده می‌تواند در عرض ۲۴ ساعت به جنگ اوکراین خاتمه دهد و یکی از راه‌حل‌های اصلی او قطع کمک‌های مالی به اوکراین و برگزاری مذاکره با روسیه است.
«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سخنرانی خود در یک گردهمایی در شهر واشنگتن دی‌سی به کنایه گفت معرفی ۲ کاندیدای ریاست‌جمهوری احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه خبر بزرگ هفته است اما از میان این ۲ کاندیدا یک نفر بیش از حد سالمند و فاقد سلامت روانی برای ریاست‌جمهوری است.
وی ادامه داد: «نفر دیگر خود من هستم». رئیس‌جمهور آمریکا در حالی این اظهارات را در یک مراسم ضیافت شام سالانه «بنیاد و باشگاه گریدیرون» علیه ترامپ مطرح کرد که رقیب جمهوری‌خواه او نیز پیش از این در سخنرانی‌ها و مطالبش بارها سلامت روانی و جسمانی بایدن را زیر سوال برده و مورد تمسخر قرار داده بود. جو بایدن تلاش کرد انتقادها از ضعف حافظه و سردرگمی‌هایش مقابل انظار عمومی را رد کرده و در عوض روی گاف‌هایی که ترامپ ۷۷ ساله هم در برابر انظار عمومی داشته، تمرکز کند. بایدن ۸۱ ساله گفت: «به او این حرف را نگویید، او فکر می‌کند دارد با باراک اوباما رقابت می‌کند، این حرفی است که او زد». رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به تمسخر گفت او ظاهرا تا مدت زیادی بعد از آنکه از وقت خوابش می‌گذرد، بیدار می‌ماند.
گفتنی است ترامپ چند روز پیش تلویحاً اعلام کرد بلافاصله بعد از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تمام زندانیان حوادث 6 ژانویه را آزاد خواهد کرد. «دونالد ترامپ» گفت در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، یکی از نخستین اقداماتی که به‌عنوان رئیس‌جمهور انجام می‌دهد آزادسازی متهمان و محکومان وقایع ششم ژانویه خواهد بود.
ترامپ که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شکست در برابر «جو بایدن» را قبول نداشت، مدعی تقلب گسترده در انتخابات شد و ششم ژانویه ۲۰۲۱ از حامیانش خواست برای جلوگیری از تایید نهایی نتیجه انتخابات توسط کنگره ایالات متحده، به ساختمان کنگره یورش ببرند.
به گزارش شبکه خبری «ان‌بی‌سی»، ترامپ در پیامی در شبکه اجتماعی خود به نام «تروث سوشال» خطاب به حامیانش نوشت نخستین اقدامش به ‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا این است که مرزها را بسته، نفت استخراج کرده و متهمان و مجرمان وقایع ششم ژانویه را «که بی‌گناه به زندان افتاده‌اند» آزاد کند. این اولین‌ بار است که ترامپ تا این حد قطعی و شفاف به قصد خود برای آزادی متهمان ۶ ژانویه اشاره می‌کند.
سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن در واکنش به این اظهارات ترامپ اظهار کرد: رئیس‌جمهور سابق آمریکا نشان داده برای کسب قدرت، هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد؛ از جمله چشم‌پوشی و حتی حمایت از خشونت سیاسی. این سخنگو گفت: مردم آمریکا حملات وحشیانه به کنگره در ششم ژانویه را فراموش نکرده‌اند. آنها می‌دانند ترامپ آنقدر خطرناک است که نباید دوباره حتی به نزدیکی اتاق بیضی (محل کار رسمی رئیس‌جمهور آمریکا) راه یابد. آنها در ماه نوامبر برای حفاظت از دموکراسی و جلوگیری از ورود ترامپ به کاخ سفید، حاضر خواهند شد. 
شورش ۶ ژانویه به حمله سفیدپوستان آمریکایی به ساختمان کنگره آمریکا در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۳۹۹ گفته می‌شود که پس از سخنان تحریک‌آمیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا رخ داد. این ماجرا همزمان با مرحله پایانی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ با حضور «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و «مایک پنس» معاون وقت رئیس‌جمهوری آمریکا در محل ساختمان کنگره آمریکا به وقوع پیوست.
***
«خون به پا می‌شود»؛ ترامپیسم وارد می‌شود
«خون به پا خواهد شد»؛ این تهدید آشکار از سوی دونالد ترامپ در دیتون ایالات اوهایو، کابوس 6 ژانویه 2020 را همچنان بر سر آمریکا و سیاستمداران این کشور حفظ می‌کند و این خبر خوبی برای ایالات نه چندان متحد آمریکا نیست. ترامپ پس از مسجل شدن حضور در دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رالی انتخاباتی را توفانی آغاز کرد. رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده پس از رای اخیر دیوان عالی که از رد صلاحیت او برای شرکت در انتخابات نوامبر جلوگیری کرد، حالا با اعتماد به نفس بیشتری حرکت می‌کند. ترامپ مانند یک شورشی تهدید کرد اگر انتخابات را نبرد، در کشور حمام خون به راه خواهد افتاد. مرد مونارنجی همچنان معتقد است انتخابات 2020 از او سرقت شده و هوادارانش را که به اشغال کنگره دست زدند، میهن‌پرستانی قابل ستایش می‌داند که گروگان گرفته شده‌اند و نخستین اقدامش پس از بازگشت به کاخ سفید، آزادی آنها خواهد بود. آمریکا در 4 سال گذشته تلاش زیادی کرد از اتفاقات 6 ژانویه خلاصی یابد اما آوار این اتفاق بی‌سابقه در تاریخ آمریکا با طول موج بیشتری در حال بازگشت است. برای ترامپ و هوادارانش که نیمی از آمریکا را تشکیل می‌دهند، احتمالا شعار «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» (Make America Great Again) حتی می‌تواند از یک جنگ داخلی هم حاصل شود.
ترامپیسم در حال تبدیل شدن به پیچیده‌ترین معضل تاریخ سیاسی آمریکاست که کسی راه‌حلی برایش ندارد. راه‌حلی هم اگر باشد، در وضعیت شکاف بی‌سابقه و تشدید دوقطبی در جامعه آمریکایی خیلی کارساز نیست. موضوعی که این بحران سیاسی را برای حکام آمریکایی بغرنج کرده، این است که ترامپیسم بدون ترامپ هم قادر به پیشروی است. این پدیده بر بستر تاریخی و هویتی آمریکا حرکت می‌کند و حداقل در سیاست خارجی شعار ترامپیسم - یعنی «اول آمریکا» - بازگشت به دستور کار «دکترین مونروئه»  است که پیشینه‌ای 150 ساله در تاریخ این کشور دارد. اساسا بحران «هویت» در ایالات متحده یکی از بحران‌هایی است که به شکاف در این کشور دامن ‌زده است.  فرانسیس فوکویاما که سال 2016 پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود، در آخرین کتاب خود به نام «هویت» نوشته است: دلیل اصلی پیروزی ترامپ دعواهای داخلی در آمریکا بود؛ دعواهایی که در صورت تداوم، باعث پیروزی مجدد او خواهد شد. آمریکا روزها و ماه‌های حساسی در پیش خواهد داشت؛ توفانی سهمگین در راه است.

 


Page Generated in 0/0066 sec