printlogo


کد خبر: 279484تاریخ: 1403/1/20 00:00
رسانه‌های آمریکایی به دولت بایدن هشدار دادند وارد تنش‌آفرینی‌های نتانیاهو در قبال ایران نشود
انتخاب سخت بایدن
* عقب نشینی ارتش صهیونیستی از جنوب غزه برای تمرکز بر رفح/ * وحشت جنوب؛ از کابوس خان‌یونس تا ضربه در ایلات

گروه سیاست خارجی: در حالی که جهان خود را برای پاسخ ایران به آتش‌افروزی صهیونیست‌ها علیه کنسولگری کشورمان در دمشق آماده می‌کند، واشنگتن با نگرانی چشم به منطقه غرب آسیا و تحولات پرشتاب آن دوخته است. ایران و ایالات‌متحده طی روزهای گذشته پیام‌های متعددی مبادله کرده‌اند که منعکس‌کننده هشدار صریح تهران به کاخ سفید در رابطه با هرگونه مداخله این کشور در پاسخ ایران به اهداف صهیونیستی است، چنانکه معاون سیاسی رئیس‌جمهور اعلام کرد ایران به آمریکا هشدار داده است کنار بکشد تا ضربه نخورد. به گفته محمد جمشیدی، کاخ سفید هم از ایران درخواست کرده به اهداف آمریکایی حمله نشود. 
در همین حال فضای داخلی آمریکا نشان می‌دهد رسانه‌های این کشور ضمن اینکه در گزارش‌های خود از حتمی بودن پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند، به دولت بایدن یادآور می‌شوند نباید پای ایالات متحده را به تله‌ای که دولت ورشکسته نتانیاهو برای گرفتار کردن آمریکا در مخمصه جنگ گذاشته، باز کند. نخبگان آمریکایی هم طی روزهای گذشته هشدارهای مشابهی در این باره داده‌اند که کاخ سفید نباید اسیر سوءمحاسبه شود و آمریکا را در گرفتاری‌های نخست‌وزیر در حال سقوط اسرائیل شریک کند؛ از جمله پروفسور جان‌مرشایمر، نظریه‌پرداز مشهور واقع‌گرای آمریکایی روابط بین‌الملل و خالق نظریه «رئالیسم تهاجمی» معتقد است هدف اسرائیل کشاندن پای آمریکا به جنگ است. 
وی در گفت‌وگو با برنامه System Update گفت: هدف اسرائیل از حمله به کنسولگری ایران در سوریه، این است که آمریکا را به جنگ با ایران یا حزب‌الله بکشاند و این اصلاً برای ایالات متحده خوب نیست. به گفته مرشایمر، آمریکا نه‌تنها خواستار نبرد با ایران و حزب‌الله نیست، بلکه تمایلی به نبرد با انصارالله نیز ندارد. حضور نظامی آمریکا در خلیج‌‌فارس و مدیترانه صرفاً برای افزایش بازدارندگی بوده، نه برای آمادگی جهت نبرد. آمریکا خواستار ورود به هیچ نبردی در خاورمیانه نیست. 
در عین حال شبکه «ان‌بی‌سی» به نقل از مقام‌های آگاه آمریکایی گزارش داد تهران به تلافی حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق به اهداف اطلاعاتی یا نظامی داخل اسرائیل حمله خواهد کرد و واشنگتن نگران این موضوع است. تارنمای شبکه «ان‌بی‌سی» به نقل از 2 مقام ناشناس آمریکایی نوشت: مقام‌های دولت بایدن نگرانند ایران به تلافی حمله به کنسولگری‌اش در دمشق در حال برنامه‌‌ریزی برای حمله به اهدافی در داخل اسرائیل باشد. این شبکه آمریکایی به نقل از این مقام‌ها نوشت: پیش‌بینی می‌شود هرگونه اقدام تلافی‌جویانه در داخل اسرائیل به جای اهداف غیرنظامی، بر اهداف نظامی یا اطلاعاتی متمرکز شود. آنها همچنین گفتند واشنگتن بررسی گزینه‌هایی را برای نحوه پاسخگویی به انواع اقدام‌های تلافی‌جویانه ایران آغاز کرده است. 
به گفته 2 مقام آگاه آمریکایی، ارزیابی اطلاعاتی این کشور هشدار می‌دهد ایران در تلافی حمله دمشق می‌تواند با استفاده از انبوهی از پهپادها یا موشک‌های کروز یک مرکز دیپلماتیک یا کنسولی اسرائیل در منطقه را هدف قرار دهد. این منابع گفتند ایران احتمالا پیش از پایان ماه رمضان پاسخ خواهد داد. در حالی که آمریکا قاطعانه هرگونه دخالت در حمله رژیم صهیونیستی را رد کرده، مقام‌های آمریکایی نگرانند اقدام تلافی‌جویانه ایران بر نیروهای آمریکایی در منطقه تأثیر بگذارد. به گفته این مقامات، نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه در حال حاضر در حالت آماده‌باش قرار دارند. در همین راستا یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز به «سی‌ان‌ان» گفته واشنگتن در حالت آماده‌باش بوده و به طور فعال برای یک حمله «مهم» که ممکن است ظرف این هفته توسط ایران انجام شود و دارایی‌های اسرائیل یا آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد، آماده می‌شود. «سی‌ان‌ان» روز شنبه نوشت مقام‌های ارشد آمریکایی همچون همتایان اسرائیلی خود بر این باورند حمله ایران «حتمی» است. واشنگتن و تل‌آویو بشدت در تلاشند برای پیامدهای این حمله آماده شوند، زیرا پیش‌بینی  می‌‌کنند حمله ایران می‌‌تواند به طرق مختلف رخ داده و علاوه بر اموال و دارایی‌ها، نیروهای آمریکا و اسرائیل را نیز در خطر قرار دهد. 
* کاهش فاجعه‌بار محبوبیت بایدن
هفته‌نامه نیوزویک نوشت: رای‌دهندگان آمریکایی بشدت از نحوه مدیریت جنگ غزه توسط دولت جو بایدن ناراضی هستند و این امر محبوبیت رئیس‌جمهوری آمریکا را به طور فاجعه‌باری کاهش داده و و رای‌دهندگان آمریکایی به طرز فزاینده‌ای از وی ناراضی هستند. هفته‌نامه آمریکایی نوشت: 3 نظرسنجی که به طور اختصاصی و به سفارش نیوزویک توسط موسسه رادفیلد و ویلتون استراتژیس انجام شده است، نشان می‌دهد از ماه دسامبر (آذر - دی) نارضایتی رای‌دهندگان آمریکایی از عملکرد بایدن در این بحران بشدت افزایش یافته است. نظرسنجی اخیر نیوزویک نشان داده مخالفت با عملکرد بایدن به دلیل حمایت از اسرائیل به ۳۹ درصد افزایش یافته و تنها ۳۰ درصد عملکرد او را قبول دارند. نکته مهم‌تر اینکه تقریبا یک‌چهارم (۲۳ درصد) رای‌دهندگان موسوم به «نسل زد» (متولدان بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲) بایدن را مسؤول وخامت اوضاع انسانی در غزه می‌دانند. مساله اسرائیل، دموکرات‌ها را درباره نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر نگران کرده است، بویژه اینکه بیش از ۱۰۰ هزار رای‌دهنده در انتخابات اولیه ایالت میشیگان با عنوان «غیرمتعهد»، به سیاست بایدن در قبال این رژیم اعتراض کردند.

Page Generated in 0/0054 sec