printlogo


کد خبر: 279487تاریخ: 1403/1/20 00:00
رشد 5 درصدی قیمت نفت همزمان با تشدید تنش‌ در منطقه
نفت 100 دلاری خیلی دور خیلی نزدیک

گروه اقتصادی: در چند ماه گذشته قیمت نفت در بازارهای مختلف به شرایط نسبتا پایداری رسیده بود اما هفته گذشته باز هم این بازار نوسان قابل توجهی را تجربه کرد که به عقیده کارشناسان ناظر به اتفاقات رخ داده در منطقه غرب آسیاست. 
به گزارش «وطن امروز»، به طور کلی یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت نفت شرایط سیاسی و امنیتی کشورهای حاشیه خلیج‌‌فارس و غرب آسیاست به طوری که اثر هر تنشی در این محدوده به سرعت می‌تواند خود را در بازار نفت منعکس کند. در زمان عملیات توفان الاقصی قیمت نفت در بازارهای مختلف بین 5 تا 10 دلار افزایش را به خود دید تا حدی که آمریکا برای کنترل قیمت سوخت درخواست افزایش تولید به عربستان داد و با حضوری فعال در منطقه به دنبال عدم گسترده شدن نزاع بین رژیم صهیونیستی و حماس بود. 
پس از چند هفته قیمت به شرایط قبل خود بازگشت اما حالا حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری در سفارت ایران در سوریه و شهادت ۷ مستشار نظامی کشورمان، بار دیگر قیمت‌های جهانی نفت را افزایش داده است. میانگین درصد افزایش قیمت نفت از روز دوشنبه سیزدهم فروردین تا به امروز ۴ درصد بوده است.
قیمت جهانی نفت همواره تحت تاثیر تحولات خاورمیانه بوده و تغییر نرخ آن تابعی از رخداد‌های این منطقه است. از مهر سال گذشته که رژیم صهیونیستی حملات خود را به فلسطین آغاز کرد تا هفته اخیر که این رژیم منحوس سفارت ایران در کشور سوریه را مورد هدف قرار داد، قیمت جهانی نفت با نوسانات بسیاری روبه‌رو شده است. دوشنبه سیزدهم فروردین بود که رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه حمله کرد و در پی این جنایت، ۷ پاسدار ایرانی به شهادت رسیدند. با وقوع این حمله قیمت نفت نیز روند صعودی به خود گرفت به طوری که میانگین درصد افزایش قیمت آن از دوشنبه گذشته به ۴ درصد رسیده است.
نفت برنت انگلیس و وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا در ۵ روز اخیر به ترتیب 4.43 درصد و 5.39 درصد افزایش قیمت داشتند. نفت سنگین ایران و عربستان نیز با رشد قیمت 2.77 درصدی و 4.17 درصدی از سیزدهم فروردین تا به امروز مواجه شده‌اند. شاخص نفت سبک ایران و عربستان نیز تغییرات زیادی داشته و افزایش قیمت 2.82 درصد و 4.04 درصد را تجربه کردند.
قیمت نفت در روز‌های اخیر به بالاترین میزان در یک ماه گذشته رسیده است و با ادامه تنش‌ها در خاورمیانه روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: تشدید تنش‌ها در خاورمیانه یک دومینو از خطر ژئوپلیتیک دیگری است که عرضه را با ریسک روبه‌رو می‌کند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. 
دانیل هاینس و سونی کوماری، تحلیلگران بانک «ای‌ان‌زد» در یادداشتی نوشتند: تأکید بر پایبندی به سهمیه‌های اوپک‌پلاس منجر به کمبود بیشتر عرضه در 3 ماه دوم سال جاری میلادی می‌شود.
قیمت نفت روز شنبه در همه شاخص‌ها با افزایش روبه‌رو شد به طوری که شاخص برنت با افزایش 0.57 درصدی به 91.17 دلار در هر بشکه رسید. شاخص وست تگزاس نیز 86.92 دلار معامله شد که نشان از افزایش 0.37 درصدی آن دارد. نفت سنگین ایران نیز با رشد قیمت 2.54 درصدی مواجه بود و هر بشکه آن 87.71 دلار به فروش رسید. نفت خام سبک ایران نیز با 0.24 درصد رشد با قیمت 87.36 دلار معامله شد. نفت خام سبک و سنگین عربستان هم با افزایش 1.62 و 1.66 درصدی به نرخ 91.98 و 90.28 دلار در هر بشکه رسید.
سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه در ائتلاف اوپک‌پلاس سیاست تولید خود را در جلسه هفته گذشته ثابت نگه داشتند و برخی کشورهای عضو را برای تعهد بیشتر به طرح کاهش تولید تحت فشار گذاشتند.
دورنمای کاهش عرضه جهانی نفت، ذخایر آن را در 3 ماه دوم سال جاری میلادی تحت تاثیر قرار می‌دهد.
تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری «جی‌پی‌مورگان» عقیده دارند تقاضای جهانی برای نفت 1.4 میلیون بشکه در روز در 3 ماه اول سال جاری میلادی رشد کرده است.
شرکت‌های انرژی آمریکا در این هفته تعداد چاه‌های نفت و گاز را برای سومین هفته پیاپی پایین آوردند. تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا که نخستین نشانه تولید این کشور در آینده است، یک حلقه در هفته منتهی به پنجم آوریل کاهش یافته و به 620 رسیده است، یعنی پایین‌ترین تعداد از اوایل فوریه.

Page Generated in 0/0053 sec