printlogo


کد خبر: 280604تاریخ: 1403/1/28 00:00
نگاهی اجمالی به تنها موزه مربوط به هنرهای فلسطین در تهران
هنر پرفروغ مقاومت

گروه فرهنگ و هنر: خیابان مظفر بعد از میدان فلسطین کمی دورتر از سفارت فلسطین در ایران است. برای آنهایی که هنرهای تجسمی را دوست دارند یک خیابان با خاطره‌هایی از عکس، مجسمه و نقاشی است؛ بعد از موسسه فرهنگی - هنری صبا که با چندین گالری به یک مرکز بزرگ هنری تبدیل شده است. ساختمان موزه هنرهای معاصر فلسطین در آن طرف خیابان خودنمایی می‌کند؛ عمارتی که با معماری ایرانی، زیبایی خاصی به آن خیابان بخشیده است 
برگزاری ده‌ها نمایشگاه و رویداد طی نزدیک به ۲ دهه از عمر این نمایشگاه و موزه نشان از استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی در این مکان دارد؛ موزه‌ای که میزبان آثار نقاشی هنرمندان نسل اول انقلاب و هنرمندان جبهه و جنگ در کنار نقاشی‌های هنرمندان جوان است.
8 نگارخانه تو در تو در ۳ طبقه در عمارتی در جنوب خیابان فلسطین، موزه‌ای است برای نمایش پاسداشت مقاومت در جهان. این عمارت اواخر دهه 70 عملا یک ساختمان متروک به شمار می‌رفت که به فرهنگستان هنر واگذار و آنجا نیز با تصمیم شورای عالی این فرهنگستان به مکانی برای برپایی آثار هنرمندان فلسطینی و هنر مقاومت بدل شد. 
برای ‌نمونه در همین روزهای اخیر میزبان نمایشگاه عکس و پوسترهای «خروش ملت‌ها» با محوریت مقاومت غزه و مردم فلسطین شده است. در همین ارتباط فرهنگستان هنر حدود ۴۰ قطعه عکس از حامیان مردم غزه در شهرهای مختلف جهان را که تظاهرات اعتراضی برپا کردند به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه آنطور که فرهنگستان هنر اعلام کرد ۱۸ فروردین‌ماه به ‌صورت رسمی افتتاح ‌شده و قرار است تا ۱۲ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۱۶ هر روز، به‌ جز پنجشنبه‌ها و روزهای تعطیل برپا باشد.
با این ‌حال برخی هم معتقدند نسبت به شیوه عملکرد کلی این موزه انتقاداتی وارد است و با توجه به امکاناتی که به آن اختصاص داده ‌شده و فضایی که در اختیار دارد باید پویاتر و فعال‌تر از آنچه در سال‌های اخیر دیده‌ شده، عمل کند. موزه هنرهای معاصر فلسطین می‌تواند مکانی برای تعامل بیشتر هنرمندان ایرانی با هنرمندان فلسطینی باشد، آثاری از آنها را به نمایش بگذارد و حتی در روزهای جنگ نگاه‌دارنده میراث فرهنگی و آثار هنری فلسطینیان باشد. مرکزی که از ابتدا نیز بر همین مبنا پایه‌گذاری شد و در ادوار مختلف در عملکرد و ایفای ماموریت خود دچار فراز و فرودهایی شد اما آنچه امروز با تجربه 19 سال فعالیت این موزه می‌توان ملاحظه کرد، در کنار ظرفیت‌های بسیار زیاد در موضوع فلسطین اما نمره قابل قبولی را دریافت کرده است. از میزبانی ادوار جشنواره هنر مقاومت گرفته تا برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی با محوریت فلسطین و مقاومت همگی عملکرد موفقی را طی 2 دهه فعالیت در موزه هنرهای معاصر فلسطین از خود برجا گذاشته است. اما در کنار فعالیت‌های مهم و موثر این موزه به ناگهان و در شهریورماه سال ۱۴۰۱ رئیس وقت فرهنگستان هنر طی اظهاراتی از چالشی جدی بر سر راه موزه هنرهای معاصر فلسطین خبر داد، به ‌طوری‌که مشخص شد شهرداری تصمیم گرفته است بنای این موزه را پس بگیرد. در این سال‌ها آنطور که بیان‌شده، شهرداری تهران که بنای این ساختمان متعلق به آن است، بارها تصمیم به تخلیه این مکان گرفته است. در آخرین روایات از کش‌وقوس‌های تخلیه شدن یا نشدن این موزه، گفته شد دستور تخلیه این موزه به‌ طور جدی تا اواخر خرداد سال گذشته (۱۴۰۲) داده‌ شده بود، با این ‌حال دیگربار با اقدامات و گفت‌وگوهایی که انجام شد، موزه فلسطین در این مکان باقی ماند، البته در این رابطه گفته شد شهرداری دستور تخلیه موزه هنرهای معاصر فلسطین را نداده بود و یکی از شهرداری‌های منطقه، بدون هماهنگی با شهرداری کل این اقدام را انجام داده‌ و احتمالا شهرداری تهران نیز این وظیفه را در قبال موزه هنرهای فلسطین دارد که یک ساختمان را در اختیار آن قرار دهد. همچنین گفته ‌شده بود: «تمام تابلوها و اسباب موزه فلسطین که تخلیه ‌شده بود، به موزه بازگردانده شده و این مکان همچنان به‌ عنوان موزه هنرهای معاصر فلسطین به کار خود ادامه خواهد داد». با این ‌وجود موزه‌ هنرهای معاصر فلسطین در نهایت در ساختمان اندیشه پابرجا ماند اما به نظر می‌رسد باگذشت نزدیک به ۲ دهه از فعالیتش، بنای موزه‌ و معماری آن، برای بعضی بازدیدکنندگان جالب‌تر از سایر جنبه‌هایش بوده باشد، البته این کم‌فروغی در استقبال، احتمالا نه به دلیل محتوای آثار که در ارتباط با شیوه برنامه‌ریزی و حوزه اطلاع‌رسانی برای نمایشگاه‌ها و سایر برنامه‌هایش است. در حالی ‌که با تغییرات اساسی و مناسب با سازه که در همان سال‌های ابتدایی انجام شد و ساختمان قدیم اندیشه تبدیل به یک فضای نمایشگاهی جذاب و مخاطب‌پسند شد، کاربری آن ساختمان به فضای موزه‌ای و نمایشگاهی دائمی بدل شد و اکنون با طراحی‌های سنتی و معماری ایرانی صاحب 8 گالری - موزه با طاق و قوس‌های مختص معماری ایرانی و مؤلفه‌های شاخص آن در طراحی نگارخانه‌های صبا، آیینه است و خیال پیوندی بسیار جالبی را میان این چند سالن برقرار کرده است، به گونه‌ای که هم می‌توان آنها را از هم جدا دانست و هم به هم پیوسته.
موزه هنرهای معاصر فلسطین از مکان‌های فرهنگی - هنری مرکز شهر تهران است که در ۲ دهه اخیر برگزاری نمایشگاه‌های جهان اسلام را در دستور کار داشته است و در بدو تأسیس موزه گفته شد ۶۵ اثر از هنرمندان برجسته خریداری ‌شده که اغلب متعلق به بهترین نقاشان رانده‌شده از سرزمین مادری و مقیم در کشورهای سوریه، لبنان و اردن است. نمایشگاه‌ «خروش ملت‌ها»، نمایشگاه قرآنی «کتابت وحی»، نمایشگاه آثار نقاشی هنرمندان فلسطینی با عنوان «نقش قدس» و نمایشگاه خوش‌نویسی و نقاشی‌خط با عنوان «خط خطوه» از جمله فعالیت‌های اخیر این مکان فرهنگی‌- هنری بوده که در قالب نمایشگاه برگزار شده است؛ با این‌ وجود همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، برخی مخاطبان این موزه معتقدند در شرایط فعلی باید بیش‌ از پیش به برنامه‌های هنری با مضامین فلسطین، مقاومت، انقلاب و دفاع‌مقدس پرداخته شود.

Page Generated in 0/0055 sec