printlogo


کد خبر: 280608تاریخ: 1403/1/28 00:00
دور دنیا

امیرعبداللهیان: 
ادامه ماجراجویی اسرائیل با پاسخ گسترده‌ همراه خواهد بود
دومین گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر خارجه آلمان انجام شد. حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آلمانی خود، در تشریح عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران عملیات حداقلی و دقیقی را علیه مراکز نظامی رژیم اسرائیل که از آنجا به سفارت کشورمان در دمشق حمله شده بود، انجام داد. وزیر امور خارجه کشورمان با تقبیح مواضع حمایتی آلمان از رژیم صهیونیستی، افزود: اگر رژیم اسرائیل بخواهد به ماجراجویی‌های خود ادامه دهد، پاسخ متقابل، فوری و گسترده‌ خواهد بود. امیرعبداللهیان تصریح کرد: هدف جمهوری اسلامی ایران  هشدار به رژیم اسرائیل برای تفهیم پیامدهای ناشی از عبور از خطوط قرمز است. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تلاش‌ آلمان به جای محکومیت اقدام مشروع ایران، متمرکز بر توقف جنگ در غزه و برقراری صلح و امنیت پایدار از مدیترانه تا دریای سرخ باشد. وزیر امور خارجه آلمان نیز در این تماس ضمن تاکید بر ضرورت انجام هر چه بیشتر گفت‌وگوها در این دوران پرمخاطره، اظهار داشت: تحولات اخیر باعث افزایش تلاطم شدید در منطقه شده و نشان می‌دهد تنش‌ها رو به افزایش است، لذا معتقدیم تلاش‌های مشترک ما باید متمرکز بر جلوگیری از گسترش دامنه تنش باشد. آنالنا بربوک افزود: ما هر روز تلاش می‌کنیم جنگ غزه پایان یابد و راه دستیابی به صلح پایدار نیز هموار شود.
***
سیرک تناقض‌گویی وزیر خارجه انگلیس درباره ایران
وزیر خارجه انگلیس دوشنبه در گفت‌وگو با شماری از رسانه‌های این کشور درباره پاسخ سنگین پهپادی و موشکی ایران علیه اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، دست به دامن تناقض‌گویی شد. دیوید کامرون در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی ابتدا به تکرار ادعاها علیه پاسخ تنبیهی ایران پرداخت و مدعی شد حمله یکشنبه گذشته ایران یک اقدام بی‌ملاحظه و خطرناک بود اما هنگامی که مجری از او پرسید «اگر یک کشور متخاصم کنسولگری ما را با خاک یکسان کند، پاسخ بریتانیا چه خواهد بود» گفت: ما یک اقدام بسیار قوی انجام خواهیم داد. کامرون در پاسخ به نتیجه‌گیری مجری که بیان داشت «ایران هم همین اقدام را انجام داد» ادعا کرد: اما ایران یک حمله گسترده انجام داد. در همین حال مجری بی‌بی‌سی، سخنان وزیر خارجه انگلیس را قطع کرد و گفت: پس ایرانی‌ها حق داشتند پاسخ دهند اما بیش از حد واکنش نشان دادند.
وزیر خارجه انگلیس در ادامه اینگونه توجیه کرد: آنچه در سوریه و اسرائیل رخ داد ۲ مقوله متفاوت است. ایران ۳۰۱ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد و این یک اقدام بی‌ملاحظه است. واکنش ایران بیش از حدی بود که انتظار می‌رفت. کامرون با بیان اینکه «کشورها حق دارند از خود دفاع کنند» افزود: اما به سطح حمله نگاه کنید، اگر تسلیحات ایران رهگیری نمی‌شد، ممکن بود هزاران نفر کشته و مجروح شوند. وزیر خارجه انگلیس همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای به تناقض‌گویی‌های خود ادامه داد. او از یک سو عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی را ضعیف و شکست‌خورده توصیف و از سوی دیگر نسبت به اهمیت مشارکت کشورهای غربی در عملیات دفاعی تل‌آویو تاکید کرد. کامرون مدعی شد: از بسیاری جهات، این یک شکست مضاعف برای ایران بود(!) حمله (ایران) تقریبا یک شکست کامل بود و آنها به دنیا نشان دادند به ‌عنوان جریان بدخواه در منطقه آماده انجام این کار هستند. وی در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی انگلیس هم تلاش کرد از تصمیم دولت لندن برای رهگیری موشک‌های ایرانی حمایت کند. کامرون در پاسخ به سوال مجری که پرسید چرا باید پول مالیات‌دهندگان خرج دفاع از اسرائیل شود، اینگونه ادعا کرد: اقدام لندن برای مهار موشک‌های قاره‌پیمای ایران ضروری بود.
***
گام پوتین برای مشارکت بزرگ در اوراسیا
کنگره بین‌المللی «عصر جدید - راه‌های جدید» با محوریت توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال  در مسکو برگزار می‌شود. ابتکار عصر جدید - راه‌های جدید که از سوی سازمان بین‌المللی همکاری اوراسیا (IOEC) ایجاد شده است، این هفته [نوزدهم آوریل] میزبان مقامات دولتی و تجاری، دانشمندان، کارشناسان و شخصیت‌های فرهنگی از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین آسیای شرقی، جنوب آسیا، خاورمیانه و آفریقاست. از مهم‌ترین اهداف کنگره «عصر جدید - راه‌های جدید» می‌توان به ایجاد نظم جهانی عادلانه و توسعه و ترویج ابزارهای چندقطبی اشاره کرد. دیمیتری استاسیولیس، رئیس سازمان بین‌المللی همکاری اوراسیا (IOEC) معتقد است کنگره جهانی «عصر جدید - راه‌های جدید» در حال تبدیل شدن به یکی از محرک‌های فرآیندهای ادغام در اوراسیای بزرگ است. به اعتقاد وی، ابتکار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای ایجاد یک مشارکت بزرگ در اوراسیا در حال شکل‌گیری است. این رویداد با حضور بیش از ۵۰۰ نماینده از ۳۳ کشور از جمله روسیه، چین، هند، بلاروس، قرقیزستان، ارمنستان، قزاقستان، بحرین، ترکیه، مجارستان، کره، ویتنام، ساحل عاج، آنگولا و بسیاری از کشورهای دیگر برگزار خواهد شد. سخنرانان در نشست افتتاحیه کنگره «عصر جدید - راه‌های جدید» درباره ابزارهای نظم جهانی چندقطبی، جایگاه مشارکت بزرگ اوراسیا در سیستم معماری جدید جهان و طرح «کمربند - جاده» به بحث و گفت‌وگو می‌نشینند و پس از آن در کارگروه‌های تخصصی اقتصاد، حقوق بین‌الملل، کارآفرینی، دیپلماسی عمومی، علم و آموزش به کار خود ادامه می‌دهند.

Page Generated in 0/0060 sec